طراحی شعارهای ضد ایرانی در عراق با کیست؛ دیدار چندباره معاون صدام با آمریکایی‌ها


طراحی شعارهای ضد ایرانی در عراق با کیست؛ دیدار چندباره معاون صدام با آمریکایی‌ها

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل منطقه‌ای با اشاره به نقش عوامل حزب بعث از جمله معاون صدام و شیعیان مرتبط با سفارت آمریکا از جمله عوامل «ایاد علاوی» در انحراف مطالبات مشروع مردمی گفت: این جریانات به دنبال آن هستند که یک سری شعارهای سیاسی از جمله شعارهای ضد ایرانی را با هدف ایجاد التهاب در روابط دو کشور، ناکارآمد جلوه دادن دولت عادل عبدالمهدی و سرنگونی...

طراحی شعارهای ضد ایرانی در عراق با کیست؛ دیدار چندباره معاون صدام با آمریکایی‌ها

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره واقعیت تحولات این روزهای عراق گفت: تظاهرات مردم عراق برآیند تراکم مطالبات سیاسی، فساد مالی و اقتصادی موجود در بدنه دولت بود که مردم و به ویژه جوانان عراقی به صورت خودجوش مطالبات خود را به کف خیابان‌ها منتقل کردند، اما با سر داده‌شدن برخی شعارها کاملاً مشخص شد که در پس چنین تظاهراتی توطئه‌ای از قبل برنامه‌ریزی شده وجود دارد.

عوامل نفوذی در تظاهرات مردم عراق چه کسانی هستند

وی افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد عزت ابراهیم الدوری، معاون صدام حسین، در یکسال گذشته سه بار با نمایندگان سفارت آمریکا در عراق در استان الانبار ملاقات داشته و برنامه‌ریزی‌های لازم برای به آشوب کشاندن عراق تهیه و طراحی شده است، لذا بعد از طرح یکسری مطالبات مشروع مردمی جریانی شامل عوامل حزب بعث و شیعیان مرتبط با سفارت آمریکا از جمله عوامل «ایاد علاوی» در تظاهرات مردمی نفوذ کرده و با انحراف مطالبات مشروع و به حق مردم، یک سری شعارهای سیاسی را با هدف ایجاد التهاب در روابط ایران و عراق، ناکارآمد جلوه دادن دولت عادل عبدالمهدی و سرنگونی آن و ایجاد درگیری و جنگ طایفه‌ای را به محور اصلی این تظاهرات تبدیل کردند.

هانی‌ز‌اده اظهار کرد: ترور برخی شخصیت‌های تأثیرگذار حشدالشعبی و عصائب اهل الحق و آتش زدن دفاتر گروه‌های وابسته به محور مقاومت و نزدیک به ایران نشانه نفوذ همین عوامل در تظاهرات مردمی و انحراف شعارها از مسائل اقتصادی به سیاسی است.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای بیان کرد: در عین حال رسانه‌های عربستانی و اماراتی در ایجاد آشوب و التهاب و تشویق جوانان به درگیری با نیروهای امنیتی کاملا مشخص بوده و این رسانه‌ها فعالیت‌های زیادی را برای تشدید درگیری مذهبی میان شیعه و سنی در جریان این اعتراضات انجام دادند و جوانان معترض را به حمله به نهادهای دولتی و دفاتر احزاب وابسته به محور مقاومت تشویق کردند.

چرایی سر داده شدن شعارهای ضد ایرانی

هانی‌زاده در تشریح انحراف برخی شعارها به شعارهای ضد ایرانی گفت: هدف عوامل حزب بعث به پشتوانه حمایت امریکا و عربستان این است که فساد نهادینه شده در بدنه دولت عراق را به دخالت ایران در عراق ربط دهند و برخی جریانات سیاسی عراق نیز ادعا می‌کنند که ایران در شکل‌گیری دولت عادل عبدالمهدی نقش داشته و عوامل وابسته به ایران در دولت کارآمدی لازم را ندارند و به نوعی باعث فاسد دولتی شده‌اند.

وی تصریح کرد: آن‌ها با اشاعه چنین ادعایی دو هدف ناکارآمد جلوه دادن دولت عادل عبدالمهدی و سرنگونی آن و تضعیف و قطع روابط تهران و بغداد را دنبال می‌کنند تا بتوانند یک دولت سکولار و ضد شیعی را بر سرکار بیاورند.

تلاش برای تضعیف جایگاه مرجعیت از سوی عوامل حزب بعث

هانی‌زاده درباره نسبت میان مرجعیت عراق با این تظاهرات گفت: در جریان تظاهرات اخیر عوامل حزب بعث، شیعیان مرتبط با سفارت آمریکا و جریانات سیاسی لائیک سعی کردند با هدف قراردادن مرجعیت جایگاه آن را در این تظاهرات بین افکار عمومی تضعیف کنند، اما مرجعیت عراق در طول سال‌های گذشته همواره نشان داده که در کنار مردم بوده و دولت را موظف به ارائه خدمات و پاسخگویی به مطالبات مردم دانسته است.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای یادآور شد: اما الان برخی از دشمنان ملت عراق با انحراف شعارها به سمت مرجعیت، ایران و دولت عادل عبدالمهدی می‌خواهند با تضعیف نقش این سه محور، اهداف آمریکا، عربستان و باقی‌مانده‌های حزب بعث را پیاده کنند. به نظر می‌رسد مرجعیت با هوشمندی و تأکید چندباره بر ضرورت توجه دولت به مطالبات مردم این نقشه‌ها را خنثی کرده و با گذشت زمان و کاهش تنش‌ها و التهابات سرنخ‌های این ماجرا برای افکار عمومی به خوبی روشن خواهد شد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج