سامانه های جدید انتقال مالی و تضعیف اهرم های فشار امریکا


سامانه های جدید انتقال مالی و تضعیف اهرم های فشار امریکا

راه اندازی سامانه های انتقال مالی جایگزین سوئیفت و پیوستن دیگر کشورها به این سامانه ها، تحریم های یکجانبه امریکا علیه کشورهای هدف را تضعیف خواهد کرد و سلطه دلار در مبادلات اقتصادی را به چالش خواهد کشید.

سامانه های جدید انتقال مالی و تضعیف اهرم های فشار امریکا

بر اساس گزارش راشاتودی، اعضای بلوک تجاری بریکس روسیه ، هند و چین تصمیم گرفته اند به منظور دور زدن شبکه انتقال مالی بین المللی (سوئیفت)، سامانه پیام رسان مالی شان را به هم مرتبط کنند. دولت روسیه پس از تحریم های مالی آمریکا و اتحادیه اروپا، سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت را ایجاد کرد و این سستم برای چین و سایر اعضای بریکس الهام بخش بوده و این کشورها را نیز به فکر خروج از سوئیفت انداخته است.
یکجانبه گرایی امریکا و سوء استفاده این کشور از سامانه سوئیفت برای جلوگیری از دادو ستد دیگر کشورها با کشور هدفی که تحت تحریم های یکجانبه امریکا قرار گرفته اند از مواردی است که دیگر کشورها را بر آن داشته است تا برای دور شدن از مجازات های غیر قانونی امریکا به فکر راه اندازی سیستم های جایگزین سوئیفت باشند.
از سویی چاره جویی دیگر کشورها منجر به استفاده از ارزهای ملی یا ارزهای جایگزین به جای دلار در مبادلات دو جانبه وچند جانبه میان کشورها شده است که در صورت ادامه این روند باید انتظار تضعیف جایگاه دلار در مبادلات بین المللی بود.
ایگور سچین مدیر اجرایی شرکت " روس نفت " بزرگترین شرکت تولید کننده نفت روسیه اعلام کرد این شرکت همه قراردادهای صادراتی خود را از دلار آمریکا به یورو تغییر داده است.
از سویی اینکه چین، روسیه و هند به عنوان سه قدرت نوظهور اقتصادی قصد دارند سامانه مالی جایگزین سوئیفت را راه اندازی نمایند بیانگر این نکته است که این کشورها دریافته اند که یکی از ابزارهای مهم امریکا در تضعیف آنها، مشکل تراشی در مسیر استفاده آنها از شبکه مالی بین المللی است که تحت نظارت خود دارد.
سوئیفت که در سال 1973 در شهر بروکسل کشور بلژیک تاسیس شده است، یک سیستم ارتباطات بین المللی است که به بانک ها اجازه می دهد تا نقل و انتقال الکترونیکی میان خودشان را انجام دهند. پس از حملات 11 سپتامبر به برج های دوقلو، اداره خزانه داری آمریکا به بهانه ردیابی تأمین مالی تروریسم اطلاعات خصوصی ذخیره شده افراد در سیستم سوئیفت را در اختیار گرفته و اقدام به سو استفاده از آنها می کند.
روسیه ایده سوئیفت روسی را در سال 2014 به دنبال بحران کریمه و اعمال تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا علیه خود مطرح کرد. در واقع تحریم ها مسکو را واداشت که پیش از اینکه در آینده با محدودیت های بیشتر در حوزه های مالی وبانکی دچار شود جایگزینی برای سوئیفت تعریف نماید.
اکنون که دامنه این سامانه های جدید متنوع شده و هند وچین نیز به روسیه پیوسته اند به نظر می رسد این فرصت برای کشورها به ویژه هندو چین فراهم شده تا در حوزه انرژی و سایر همکاری های اقتصادی به همکاری با ایران هم ادامه دهندکه این به معنی کم اثر شدن تحریم های یکجانبه و شکست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران خواهد بود.
---------------------
رضا محمدمراد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...