از داستانی جنایی تا روایت گوتیک


از داستانی جنایی تا روایت گوتیک

تهران- ایرنا- دو کتاب تازه از ادبیات گوتیک و جنایی منتشر شد.

دو کتاب جدید در حوزه ادبیات ژانری منتشر شده است که یکی به ادبیات گوتیک و دیگری به ادبیات جنایی تعلق دارد.

قرن‌هاست که گورمنگاست قلعه‌ای سترگ به وسعت کلان ترین کلان شهرها منزلگاه و مسند حکمرانی خاندان اشرافی گرون است و جایگاه برپایی آدام و رسوم مقدس و نامیرا و نامتعارفشاناز مراسم دوسالانه حک کردن شکل ماه نیمه پشت قفسه زراد خانه با خنجری آیینی گرفته تا لگدمال کردن سفره صبحانه خورده نشده اما همزمان با به دنیا آمدن جدیدترین عضو خاندان و هفتادوهفتمین لرد گورمنگاست، تیتوس، نمایشی به غایت غریب‌تر و از بد روزگار، شوم‌تربه روی صحنه سایه‌پوش قلعه می‌رود: استیر پایک، شاگردآشپزی جوان و جاه‌طلب که از بیگاری در مطبخ معظم به تنگ آمده و تاب تحمل زندگی زیر سایه سهمگین سلطان میگسار مطبخ، سرآشپز کوه پیکر و کج رفتار قلعه، سوئلتر را از کف داده است، عزم جزم می‌کند تا به هر قیمت از آن دوزخ زمینی بگریزد و با چنگ زدن به هر دستاویز ممکن راهش را به سمت ستیغ سلسله مراتب سازمانی آن سامان باز کند؛ خواه این دستاویز سنگی بیرون زده از دیوار باشد، خواه باز کردن باب آشنایی با پزشک خیرخواه و خل وضع خاندان، دکتر پرون اسکوالر و خواهرش.

تیتوس گرون معروف‌ترین اثر مروین پیک، نویسنده بریتانیایی و نخستین کتاب از مجموعه گوتیک گورمنگاست است که برای اولین بار در سال ۱۹۴۶ میلادی به چاپ رسید. فضای تیره و تار در عین حال طنزآلود داستان یادآور آثار تیم برتون، کارگردان معروف آمریکایی است (کارگردان آثاری چون اداوارد دست قیچی و کابوس قبل از کریسمس) با این تفاوت که در گورمنگاست ، آنچه به تخیل خواننده تلنگر می زند نه موجودات و وقایع ماوراء الطبیعه ، بلکه توصیفات بدیع و اغراق آمیز و شاعرانه از امور این جهانی و اغلب پیش پا افتاده است. در سال ۲۰۰۰ میلادی سریالی بر اساس دو قسمت اول این مجموعه توسط شبکه بی بی سی و با بازی کریستوفر لی هنرپیشه شهیر بریتانیایی ، ساخته شد و به روی آنتن رفت.

کتاب تیتوس گرون، نوشته مروین پیک، با ترجمه سیدمهیار فروتن‌فر، در ۷۶۰ صفحه توسط کتاب‌سرای تندیس منتشر شده است.

تحت تعقیب، کتاب هفدهم از مجموعه جک ریچر

وقتی جک ریچر به‌قصد سفر به ویرجینیا با بینی شکسته کنار جاده ایستاده است، ماشینی جلو پایش توقف می‌کند که سرنشین‌هایش دو مرد و یک زن‌اند. آن‌ها در طول مسیر با ایست‌وبازرسی‌های متعددی روبه‌رو می‌شوند و ریچر به‌تدریج متوجه حرف‌های ضدونقیض و رفتار شک‌برانگیز همسفرهایش می‌شود. چند کیلومتر عقب‌تر، اف.بی.آی در حال تحقیقات قتل مردی است که به گفته‌ی یک شاهد عینی همراه دو مرد دیگر وارد یک تلمبه‌خانه شده و فقط دو مرد از آن بیرون آمده‌اند.

تحت تعقیب هفدهمین کتاب از مجموعه‌ جک ریچر است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است. از بین همه‌ کتاب‌های مجموعه‌ جک ریچر چهار کتاب هستند که می‌توان آن‌ها را یک خط داستانی به‌هم‌پیوسته در نظر گرفت، که ترتیب‌شان به این صورت است: ۶۱ ساعت، لانه زنبور، تحت تعقیب، هرگز برنگرد اما مثل بقیه‌ کتاب‌های مجموعه، این چهار کتاب را هم می‌توان بدون ترتیب خواند.

دیلی اکسپرس درباره این رمان نوشته است: گفته می‌شود که هر چهار ثانیه یک جلد از رمان‌های جک ریچر در نقطه‌ای از دنیا به فروش می‌رود. ریچر در ژانر جنایی حکم «مرد بی‌نام» کلینت ایستوود در فیلم‌های وسترن را دارد. نبوغ لی چایلد در ۱۷ رمان خلق قهرمان بزن‌بهادری بوده که برای مردها رشک‌برانگیز و برای زن‌ها تحسین‌برانگیز است.

تحت تعقیب کتاب هفدهم از مجموعه جک ریچر، نوشته لی چایلد، با ترجمه محمد عباس آبادی در 544 صفحه، توسط نشر کتاب‌سرای تندیس منتشر شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها