شاخص هزینه دسترسی مسکن در ایران بالاست


شاخص هزینه دسترسی مسکن در ایران بالاست

خبرگزاری آریا- شاخص هزینه دسترسی مسکن در کشور به خصوص در دهک های پائین جامعه به 45 تا 50 سال رسیده است.

شاخص هزینه دسترسی مسکن در ایران بالاست
خبرگزاری آریا- یک کارشناس حوزه اقتصاد مسکن گفت: شاخص هزینه دسترسی مسکن در کشور به خصوص در دهک های پائین جامعه به 45 تا 50 سال رسیده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، «محمد حمیدزاده» افزود: بدون شک با توجه به بالا بودن شاخص هزینه دسترسی مسکن در ایران دهک های پائین جامعه در بازه های زمانی کوتاه مدت به هیچ وجه صاحب خانه نخواهند شد.
وی همچنین در خصوص سخنان «مهدی نورمحمدی» مدیر راه و شهرسازی اداره جنوب غرب تهران مبنی بر اینکه قانون استفاده از خانه های سازمانی سیاست بسیار خوب در عرصه سیاست‌گذاری اما نافرجام در عرصه اجرایی بوده است، اظهارداشت: اگر معیار خوب بودن این سیاست اینکه در برخی از کشورها اجرا شده و نتیجه خوبی هم داشته چه دلیلی دارد که سیاست مزبور در تطبیق با شرایط بازار مسکن و جامعه ایرانی سیاست موفقی تلقی شود.
این کارشناس حوزه اقتصاد مسکن در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اجرای سیاست استفاده از خانه های سازمانی در چه کشورهایی موفق بوده است، تصریح کرد: گفته شده سه سال یک خانه سازمانی در اختیار فردی باشد و پس از سه سال در اختیار نفر بعدی قرار گیرد متاسفانه گاهی مشاهده می شود فردی سال های زیادی در یک خانه سازمانی مانده و واحد را تحویل نمی دهد.
حمید زاده گفت: این سیاست باید در کشورهای اجرا شود که شاخص هزینه دسترسی به مسکن در این ممالک بسیار پائین است یعنی شهروندی که بین سه تا پنج سال در یک واحد مسکونی تحت حمایت دولت ساکن می شود پس از این مدت توانمند و قدرت خرید منزل را پیدا می کند اما در ایران چنین چیزی صادق نیست.
وی افزود: این سیاست در کشور ایران نمی تواند مفید باشد چون شاخص هزینه دسترسی مسکن برای برخی از دهک ها تا 50 سال هم رسیده است.
این کارشناس حوزه اقتصاد مسکن اظهارداشت: طبیعی که وقتی یک خانه سازمانی به مدت سه سال در اختیار کارمندی قرار می گیرد بدون شک در این بازه زمانی توانمند نخواهد شد و نمی تواند مسکن تهیه کند و در همان خانه می ماند و برای بازپس گیری واحد مزبور باید دست به دامن قوه قضائیه شد.
وی گفت: متاسفانه فرجام چنین سیاست های در کشور آشکار و عدم تناسب آن با شرایط بازار مسکن و جامعه به وضوح مشخص است اما باز هم چنین سیاست هایی از سوی هیئت دولت معرفی می شود.
حمیدزاده افزود: شهرداری تهران به تازگی طرح مسکن استیجاری را به هیئت دولت برد و با کمال تاسف این طرح در هیئت دولت بطورکامل مورد قبول واقع شد.
وی تصریح کرد: اجرای طرح مزبور نیز بدین نحو است یعنی یک واحد ساختمانی به مدت سه تا پنج سال به شهروندی واگذار و این شخص در بازه زمانی مدنظر به هیچ صاحب خانه نخواهد شد چون شاخص هزینه دسترسی مسکن در جامعه به خصوص در دهک های پائین بسیار بالاست.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، این کارشناس حوزه اقتصاد مسکن یادآورشد: طرح مسکن استیجاری شهرداری تهران نیز همانند قانون استفاده از خانه های سازمانی مصوب سال 1346 بی سرانجام خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج