فردیس پر جمعیت اورژانس مستقل ندارد


فردیس پر جمعیت اورژانس  مستقل ندارد

کرج - ایرنا - شهرستان 600 هزار نفری فردیس استان البرز با این که 6 سال از تبدیل آن به شهرستان می گذرد اما فاقد فوریت های پزشکی مستقل است.

آنطور که مردم و مسئولان شهرستان فردیس می گویند: این شهرستان در بخش امداد پزشکی در محرومیت به سر برده و نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری است.

اکنون اورژانس شهرستان فردیس زیر نظر شهرستان کرج اداره می شود و ملزومات کافی برای امداد رسانی به این شهرستان پرجمعیت ندارد.

به گفته ساکنان فردیس ، امدادرسانی به مصدومان و بیماران این شهرستان همیشه با تاخیر همراه بوده و علت آن را باید در کمبود آمبولانس و سایر ملزومات امدادی جست وجو کرد.

از دیگر سو نبود بیمارستان و کمبود آمبولانس در اغلب درمانگاه های این شهرستان مزید بر علت شده است .

اکنون در فردیس هفت دستگاه آمبولانس فعال در اختیار اورژانس است که تنها سه دستگاه از این آمبولانس ها به تجهیزات پزشکی مورد نیاز از جمله شوکر قلبی مجهز هستند.

شهرستان فردیس نه تنها در بخش فوریت های پزشکی بلکه در بخش بهداشت و درمان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و نیازمند توجه ویژه مسئولان کشور و استان است.

زیرساخت های بخش بهداشت و درمان فردیس با توجه به روند افزایش جمعیت و مهاجرپذیری بالای این شهرستان به هیچ عنوان مناسب نیست و شاید همین امر باعث شده که مرکز فوریت های پزشکی مستقلی نداشته باشد.

استقلال مرکز اورژانس فردیس در واقع مطالبه بر حق مردم و حتی مسئولان شبکه بهداشت و درمان این شهرستان نیز هست . کمبود مراکز استقرار نیروهای اورژانس در فردیس یکی دیگر از موانع ارایه خدمات پزشکی اورژانسی به مردم این شهرستان به شمار می رود.

اورژانس فردیس اکنون دارای پنج پایگاه فعال و یک پایگاه در دست ساخت است در حالی که با توجه به وجود بیش از ۲۰ شهرک پر جمعیت درفریس و فواصل زیاد آنها با مرکز شهر باید تعداد این مراکز به ۲ برابر افزایش یابد.

وضعیت مرکز اورژانس فردیس از نظر کمبود زیرساخت ها و نبود تجهیزات در حد نگران کننده ای است که توجه ویژه مسئولان ذیربط را می طلبد.

مهناز اصغری شهروند فردیسی گفت: اگر حادثه منجر به مصدومیت در این شهرستان رخ دهدامدادگران با تاخیر در محل حادثه حضور می یابند و گاهی مرگ حادثه دیده را رقم می زند.

وی ادامه داد: اگر شهرستان فردیس امدادگر مستقلی داشت خیلی سریع خود را به محل می رساند تا رساندن بیمار به مراکز درمانی اقدامات اولیه را انجام می داد.

ارسلان طلایی یکی دیگر از شهروندان فردیسی اظهار داشت: خواهر جوانی داشتم که در منزل حالش بد شد، با مرکز فوریت های پزشکی تماس گرفتم ولی تا رسیدن اورژانس و انتقال وی به مراکز درمانی زمان زیاید طول کشید که به مرگ خواهرم انجامید.

وی اضافه کرد: اگر شهرستان فردیس مرکز اورژانس مستقلی داشت به محض تماس شهروندان سریع در محل حاضر می شد و بیمار را تحت درمان قرار می داد نه اینکه به خاطر مسافت طولانی و رسیدن آمبولانس بیمار جان خود را از دست دهد.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات این شهرستان مهاجرپذیر و پر تراکم نبود بیمارستان در فردیس است که اگر بیمارستان در منطقه راه اندازی شود به طور یقین مرکز فوریت های پزشکی فردیس نیز مستقل خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان البرز در این خصوص به ایرنا گفت: فوریت های پزشکی در هر استانی به صورت متمرکز مدیریت می شود و این امکان وجود ندارد که شهرستان فردیس مستقل شود.

مهرداد بایایی افزود: مستقل شدن مرکز اورژانس به ضرر فردیس است لیکن تعداد تعداد پایگاههای اورژانس فردیس باید ۲ برابر شود.

وی اظهار داشت: باید مسئولان استان کمک کنند تا تعداد پایگا هها را در این شهرستان افزایش دهیم.

بابایی گفت : اورژانس ۱۱۵ البرز در ۶ ماه نخست سال جاری بیش از ۱۱ هزار ماموریت را در شهرستان فردیس انجام داده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان البرز ادامه داد: در واقع آمبولانس های اورژانس ۱۱۵ استان البرز در شهرستان فردیس به ۱۱ هزار و ۵۲۲ ماموریت اعزام شده اند که این رقم حدود ۱۵ درصد از ماموریت های کل استان را شامل می شود.

بابایی افزود: از این تعداد یک هزار و ۷۲ ماموریت برای کمک به مصدومین حوادث ترافیکی و ۱۰ هزار و ۴۵۰ ماموریت غیرترافیکی با موفقیت به انجام رسیده است.

تصادفات ۶ ماه نخست در سطح شهرستان فردیس منجر به مصدومیت ۹۰۹ نفر شد که ۷۰۹ نفر از مصدومان ضمن دریافت خدمات درمانی پیش بیمارستانی به مراکز درمانی منتقل شده و ۱۹۸ نفر از خدمات درمانی در محل برخوردار شدند و ۲ نفر هم در اثر شدت حادثه جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه در جریان انجام ماموریت های غیرترافیکی نیز ۲ هزار و ۴۴۰ بیمار توسط آمبولانس های اورژانس به مراکز درمانی منتقل شده است، گفت: پنج هزار و ۳۸۶ تن نیز از خدمات درمانی سرپایی برخوردار شدند.

بابایی با اشاره به اینکه شهرستان فردیس دارای پنج پایگاه اورژانس ۱۱۵ و هشت واحد عملیاتی می باشد ، افزود: حداقل باید به پنج پایگاه دیگر در ان شهرستان افزایش یابد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان البرز گفت: اگر در شهرستان فردیس با کمبود آمبولانس مواجه شویم از کرج یا شهرستان شهریار استان تهران کمک می گیریم.

بابایی افزود: امسال مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی البرز موفق به اخذ مجوز ایجاد ۶ پایگاه دیگر از سازمان اورژانس کشور شده که به زودی یک پایگاه جدید امدادی در فردیس فعال می شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به نبود بیمارستان در شهرستان فردیس و فاصله تا مراکز درمانی نیاز به احداث پدفرود بالگرد در چند نقطه این شهرستان : دستیابی به اهداف توسعه وزیر ساخت های مورد نیاز اورژانس از جمله تخصیص زمین و تامین اعتبار برای احداث پایگاه و پد فرودبالگرد مستلزم مساعدت فرمانداری و شورای شهر و شهرداری فردیس است.

بابایی گفت: در ۲ سال گذشته ۲ دستگاه آمبولانس جدید به شهرستان فردیس اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: ۱۹ هزار و ۷۱۹ ماموریت فردیس سال گذشته در فردیس انجام دادیم که بیشترین خدمات رسانی این شهرستان مربوط به بیماران قلبی عروقی، ضعف و بی حالی و تصادف بود.

اکنون شهرستان فردیس هفت آمبولانس دارد حداقل باید ۱۲ آمبولانس در این شهرستان داشته باشد، طبق استاندارد هر ۵۰ هزار نفر جمعیت یک پایگاه نیاز دارد.

دکتر محمدرضا ترابی رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فردیس نیز گفت: طی ۶ ماه گذشته حدود ۲ هزار ماموریت برای کمک به مصدومین انجام شده که بیشتر خدمات گیرندگان بیماران قلبی و عروقی ،تنفسی،مشکلات مغزی و عصبی رفتاری در بخش حوادث تصادف،سقوط و مسمومیت بوده است.

ترابی افزود: اکنون شهرستان فردیس هفت دستگاه آمبولانس و یک دستگاه موتورلانس در پنج پایگاه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...