نحوه برخورد والدین با پسر نوجوان


رفتار با پسر نوجوان,نوجوانی پسران,چگونگی رفتار با فرزند نوجوان,نحوه برخود والدین با پسر نوجوان

نحوه برخورد والدین با پسر نوجوان

نحوه برخورد والدین با پسر نوجوان

نحوه برخورد والدین با پسر نوجوان

نوجوانی سن ایجاد تغییر و تحولات بزرگ برای هر شخص است و در واقع میتوان گفت حساس ترین سنی است که هر فردی آنرا تجربه می کند. سنی که مرحله گذار از دوره بچگی به بزرگ سالی تقلی میشود و نوجوانان تلاش میکنند تا هویت مستقل خویش را بسازند و استقلال بیشتری داشته باشند.در این مطلب تلاش کرده ایم نکات مهم و ضروری رفتار با نوجوان را توضیح دهیم.

آنها میخواهند به والدین خویش ثابت کنند که مسئولیت پذیر و قابل اطمینان هستند. روانشناسی نوجوانان به والدین کمک میکند تا بتوانند نوجوانان را بهتر درک کنند و راحت تر بتوانند تجربه های خویش را به آنان منتقل کنند.

والدین معمولاً بخاطر رفتارهای خشونت آمیز، افسردگی، استفاده از الکل و مخدرها پسر نوجوان خویش نگران هستند و بخاطر این رفتارها ارامش و آسایش خویش را از دست می دهند. رفتار با نوجوان پسر سخت است، ولی بعد از یادگیری نوع رفتار با پسر نوجوان خویش شب و روز احساس ناراحتی میکنید و بعد از مدتی احساس خستگی به سراغ شما می‌اید . برای حل این مشکل چه کارهایی انجام داده اید؟ به مشاور یا دکترمراجعه نموده اید ؟

پدر و مادر پیش از هر دوست ناباب یا جامعه ناسالمی میتوانند رفتارهای خطرناک را به فرزندان شان بیاموزند. نتیجه جدید ترین تحقیقات روی بیش از 2000 نوجوان که به مصرف سیگار و مخدرها و ... اعتیاد داشتند، نشان داده که 40 تا 60 درصد از این نوجوانان، برای بار اول روش استعمال مواد دخانی را در منزل و به وسیله والدین خویش آموخته اند؛ بدین ترتیب نخستین گام در دور نگه داشتن فرزندان از مخدرها ، استعمال نکردن آنها به وسیله والدین و به خصوص در خانه است.

نکته ای که باید به آن توجه بسیاری داشته باشید این است که باید به هر نحوی که شده با وی ارتباط برقرار کنید، حتی درصورتی که حرف شما درحد چند کلمه باشد. از وی بخواهید با شما صحبت کند و تنها به حرفهای وی گوش کنید بدون قضاوت و یا نصیحت کردن .این را هم در نظر داشته باشید که پسر های نوجوان علاقه زیادی به صحبت های طولانی ندارند.از وی بخواهید در خصوص ارزش های خویش و طرز فکرش در مورد انتظاراتی که از خانواده دارد صحبت کند.

رفتارهای فرزند خویش را مد نظر داشته باشید

تغییر الگوهای خواب و یا اشتهای وی را بررسی کنید. اما این کار به این معنی نیست که جاسوسی آنها را کنید و یا وسایل آنها را بدون هماهنگی جست و جو کنید. این کار امکان دارد باعث ناامنی و از بین رفتن اعتماد بین شما شود. درصورتی که در مورد این مسئله نگران هستید و فرزند شما مایل به حرف مستقیم با شما نیست میتوانید طی جلسات مشاوره کودک و نوجوان، از درمانگر متخصص در روانشناسی نوجوانان کمک بخواهید.

خود نوجوان، انتخابگر نهایی آینده اش است!

بسیاری از پدران دوست دارند آینده ای را که برای خویش متصور بوده اند و به آن نرسیده اند برای پسرانشان ترسیم کنند، ولی خیلی از افسار گسیختگی ها و فاصله های بین والد و فرزند از همین جا آغاز می شود. شما بعنوان یک پدر و مادر خوب، تنها وظیفه شناساندن راه‌های درست و اشتباه به فرزندتان و مشورت کردن با وی در خصوص علاقه مندی هایش را دارید و بهتر است انتخاب نهایی را به عهده فرزندتان بگذارید.

برای نوجوانتان، میهمانی دوستانه راه بندازید و حال کنید!

پسران در سنین نوجوانی علاقه خاصی به استقلال، جدا شدن از خانواده و پیوستن به گروه هم سالان دارند و نگرانی بسیاری از والدین، از ناشناخته بودن دوستان فرزندشان نزد آن هاست.

شما برای این که هم فرزندتان را شادمان کنید و هم با دوست های جدیدش بیش تر اشنا شوید، میتوانید هر چند وقت یک بار، یک مهمانی خودمانی ترتیب دهید و دوستان فرزندتان را هم با خانواده هایشان به صرف یک عصرانه ساده دعوت کنید. شما میتوانید برای تسلط بیش تر به روابط فرزندتان هم، ماهی یک بار، یک برنامه کوهنوردی با دوستان فرزندتان و خانواده آنها بچینید.

با تغییر ظاهری افراطی نوجوان کنار بیایید!

پسران در سنین نوجوانی علاقه زیادی به دیده و پذیرفته شدن از طرف جامعه دارند؛ بدین ترتیب برای این کار اقدام به عوض کردن ظاهر و نوع پوشش خویش می کنند. در رویارویی با اینگونه مسایل، شما نباید با پرخاشگری و توهین فرزندتان را از تغییر ظاهرش منع کنید، بلکه باید با زبانی خوش و علت و منطق مناسب، وی را تشویق به پذیرفته شدن از راه‌های دیگری غیر از تغییر ظاهر غیر متعارف کنید. از وی بخواهید که رشته هنری یا ورزش مورد علاقه اش را بصورت حرفه ای ادامه دهد و موفقیت ها و قهرمانی های پی در پی اش باعث غرور و افتخار خود و شما باشد.

بیشتر بخوانید: نیازهای مهم دوران نوجوانی

بالابردن اعتماد به نفس با واگذار کردن کارهای بزرگ به نوجوان.

پسرها بخاطر موقعیت خانوادگی خاصی که در آینده دارند و باید مسئول و مدیر یک زندگی شوند، نیاز زیادی به اعتماد به نفس بالا دارند. شما میتوانید با واگذار کردن کارهای مهم به پسرتان و گفتن این جمله که« من می دانم تو به بهترین شکل ممکن این کار را انجام می دهی» اعتماد به نفس فرزندتان را بالا ببرید و احساس سودمندبودن را به وی القا کنید. تنها حواستان باشد که باید به وی اجازه ی خطا کردن بدهید.

به نوجوانان فضا و حریم خصوصی دهید.

برخی از والدین احساس بی احترامی و طرد شدن از فرزندانشان دریافت میکنند. والدان باید بخاطر داشته باشند:

به فرزندشان فضا و حریم خصوصی خود را بدهند.

فرزندشان به اندازه آن ها تجربه ندارد.

کاری نکنند که فرزندشان احساس کند که در کار وی دخالت می کند.

فرزنشان علاقه دارد شخصیت مستقل خویش را داشته باشد.

وی را قضاوت نکنید تنها درکش کنید و از وی بخواهید شما را درک کند.

در نوجوانی فرزندان به حمایت پدر و مادر خویش عمیقاً نیازمند هستند. ممکن است والدین نصحیت های زیادی داشته باشند ولی باید بیش تر گوش کنند و کم تر نصیحت کنند. بهتر است والدین از احساس نگرانی خویش برای فرزند بگویند نه آنکه وی را نصحیت کنند.

مثلا درصورتی که کل روز را خواب بوده. بجای انتقاد از وی بگویید:

متوجه شدم که زیاد خوابیدی. اتفاقی افتاده؟ کمکی از من ساخته است؟

استقلال نوجوان

نوجوان در سعی برای مستقل شدن است. این مسأله بسیار ضروری است برای این که وی را برای اینده و نقش های اجتماعی اش آماده میکند. والدین دقت کنند که این استقلال عموما بصورت کامل نیست. فرزندان از نظر مالی عموما به والدین تا ۲۶ سالگی وابسته میمانند. من همواره می گویم:پول همه چیز نیست ولی می تواند فرزند را تا حدی کنترل نماید.

ازادی مفرط و بدون قیدوبند ، ممنوع!

ازادی مفرط، بیش تر مخرب است نه موثر. شما با ازاد گذاشتن فرزند پسرتان در هر زمینه ای و براورده‌کردن تمامی نیازهای وی، شخصی متکبر و ازخودراضی از وی می سازید و باعث می شوید که وی فکر کند در تمامی مکان ها و زمان ها، هر کاری که دلش بخواهد میتواند انجام دهد، ولی وقتی طی زندگی با مسائلی غیر از آنچه باب میل اوست رو به رو شود، یأس و نومیدی سراسر وجودش را فرا می گیرد و سرانجام این نوجوانان چیزی نمی شود جزء احساس پوچی و...

بیشتر بخوانید: نحوه تربیت جنسی نوجوانان

بیشتر بخوانید: رفتار والدین در مقابل اعتیاد نوجوان به موبایل

نحوه برخورد والدین با پسر نوجوان

این مطلب را به اشتراک بگذارید و در گوگل محبوب کنید

نحوه برخورد والدین با پسر نوجوان نحوه برخورد والدین با پسر نوجوان




حتما بخوانید: سایر مطالب گروه والدین و فرزندان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید