سفری عکاسانه در رویدادهای انقلاب در سمنان


سفری عکاسانه در رویدادهای انقلاب در سمنان

سمنان- ایرنا- کتاب «تجسم یک باور» عکس‌هایی دیده‌نشده از راهپیمایی‌ها و رویدادهای سیاسی شهرستان‌های سمنان و گرمسار است که توسط 2 عکاس استان سمنان محمدباقر قاسم و ابوالفضل حسنی در سال‌های 57 و 58 گرفته شده است و در سال 1392 به همت حوزه هنری استان سمنان و انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است .

آغاز کتاب «تجسم یک باور»با یادداشتی از آیت االله سیدمحمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان سمنان ، مقدمه ای از سید عباس دانایی رییس وقت حوزه هنری استان سمنان و عکسی که توسط قاسم از راهپیمایی مردم سمنان در میدان ارگ گرفته شده است شروع می شود و بیننده را با سفری به گذشته از عکس هایی از راهپیمایی نونهالان سمنان ، انتخابات اولین دوره مجلس شواری اسلامی، راهپیمایی شبانه مردم سمنان ، تجمع ابراز شادمانی ورود امام خمینی (ره) به میهن ،تجمع مردم در حمایت از مهندس بازرگان ،دیدار مردم سمنان با امام خمینی (ره) و بسیاری از رویدادهای دیگر در آن سال‌ها همراه می‌کند.

در بخش پایانی کتاب عکس هایی که توسط ابوالفضل حسنی از راهپیمایی های مردم گرمسار در آن سال ها گرفته شده است مشاهده می شود .

بخشی از کتاب:

بخشی از کتاب که بیش از بخش های دیگر جلب توجه می کند مجموعه تصاویری از حسن روحانی است که به عنوان کاندیدای اولین دوره مجلس شواری اسلامی شهرستان سمنان با نام حسن فریدون در بین کاندیدای دیگر حضور دارد و در حال مناظره با دیگر نامزدهای انتخاباتی می باشد، در عکسی دیگر در حال رای دادن در پای صندوق رای انتخابات مجلس شواری اسلامی در سمنان است که نتایج آن انتخابات نیز با پیروزی وی همراه بود و وی به عنوان اولین نماینده مردم شهرستان سمنان در مجلس شواری اسلامی حضور یافت.

این کتاب در ۱۶۰ صفحه با نام «تجسم یک باور، عکس هایی منتشر نشده انقلاب اسلامی در استان سمنان» به همت حوزه هنری استان سمنان و در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است .

درباره عکاسان :

محمد باقر قاسم متولد ۱۳۳۸ از محله اسفنجان سمنان از ۱۵ سالگی با دنیای عکاسی آشنا می شود و علاوه بر عکاسی از دوران قبل و پس از انقلاب در استان سمنان ،به عنوان اولین خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در استان سمنان مشغول به فعالیت می شود . وی اولین نمایشگاه عکس خود را به اتفاق محمد فرنود در دبیرستان ۱۷ شهریور سمنان برگزار می کند و پس از حضور در جنگ تحمیلی در زمان خدمت سربازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استخدام شده و پس از 30 سال فعالیت فرهنگی با سمت کارشناس مسوول ارشد فرهنگی بازنشسته شد و همچنان به فعالیت های فرهنگی به صورت آزاد می پردازد .

ابوالفضل حسنی در روستای ریکان شهرستان گرمسار متولد شد و از سال ۱۳۵۵ عکاسی را آغاز کرد و در سال ۱۳۶۰ با همکاری در زمینه های فرهنگی هنری در جهاد سازندگی گرمسار و سفر به مناطق جنگی به عکاسی برخی از عملیات ها پرداخت و در سال ۱۳۶۴ در عملیات والفجر ۸ به هنگام عکاسی شیمیایی شد.

وی از سال ۱۳۶۸ کارمند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گرمسار بود و در سال های خدمت خود به آموزش عکاسی در گرمسار پرداخته است و همچنین در جشنواره های ملی و استانی بسیاری دارای مقام است.

حسنی در سال ۱۳۸۸ به افتخار بازنشستگی نائل آمد و همچنان به عکاسی در حوزه های مستند و طبیعت می پردازد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل