13 گروه پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی فعال شد


13 گروه پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی فعال شد

اراک - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 13 گروه پایش و مراقبت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های پرندگان، مرغداری‌های صنعتی و سنتی در این استان فعال شد.

دکتر« محسن شانقی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به سرد شدن هوا و آغاز فصل مهاجرت پرندگان، این گروه‌ها متشل از ۳۲ نفر بازرس بهداشتی وظیفه پایش و مراقبت از واحدهای مختلف در سطح استان را برعهده دارند.

وی ادامه داد: بازدید، پایش، مراقبت و نمونه برداری تمامی زیستگاه‌های پرندگان، مرغداری‌های صنعتی و سنتی، کشتارگاه‌ها و پرنده فروشی های استان مرکزی در راستای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان توسط این گروه ها به صورت روزانه انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی یادآور شد: یک هزار و ۱۰۲ بازدید از ابتدای سال جاری تا کنون از واحدهای صنعتی، ۱۷۵ مورد واحد پرورش طیور روستایی، ۲۲۶ مورد مرکز عرضه پرندگان، ۲۵۴ مورد زیستگاه‌های پرندگان و ۲۴۷ مورد بازدید از کشتارگاه‌های استان انجام شده است.

دکتر شانقی گفت: ۲ هزار و ۷۶۰ مورد نمونه برداری سرمی، ۸۳۳ مورد نمونه برداری بافتی و پنج هزار و ۲۶۹ مورد آزمایش سرمی و ۱۶۶ مورد آزمایش مولکولی تشخیص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این بازدیدها از مراکز تولید، عرضه و نگهداری طیور استان مرکزی انجام شد و در این اقدامات موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: ۸۷ مورد بازدید ممیزی از ابتدای سال جاری برای جوجه ریزی در مرغداری های استان مرکزی انجام شد که ۳۱ مورد مجوز جوجه ریزی در واحدهای پرورش طیور استان صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: ۷۳۰ هزار قطعه طیور در واحدهای مرغ تخم‌گذار استان علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ایمن سازی شده است.

وی ادامه داد: واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اکنون به میزان لازم در استان مرکزی ذخیره سازی شده و مشکلی در راستای تامین واکسن مورد نیاز واحدهای پرورش مرغ تخم‌گذار در استان وجود ندارد.

دکتر شانقی خاطرنشان کرد: ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی از ابتدای سال جاری تا کنون در مرغداری ها و پرورش طیور استان مرکزی انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی یاد آور شد: ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در هفت ماه سال گذشته در واحدهای طیور استان مرکزی انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان مهاجر به استان برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیاز است تولیدکنندگان طیور صنعتی و سنتی استان، کنترل تردد رفت و آمد به مرغداری، رعایت اقدامات بهداشتی، انجام ضدعفونی محوطه و اطراف مرغداری ها ۲ بار در هفته، ضد عفونی مواد، لوازم و تجهیزات و جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز و بومی به داخل واحدهای مرغداری را در دستور کار خود قرار داده و جابه جایی و نقل و انتقال طیور زنده را با مجوز اداره‌های دامپزشکی شهرستان ها انجام دهند.
وی از شهروندان خواست از خرید مرغ و طیور از دست فروشان و خودرو ها دوره گرد داخل شهر و روستاها خودداری کنند و در صورت مشاهده این افراد مراتب را با پلیس ۱۱۰ و یا شماره ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.
استان مرکزی با ۱۲ شهرستان و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۶۲۲ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد