اعتراضات عراق، سناریوی خطرناک برخی سفارت‌خانه‌های خارجی است


اعتراضات عراق، سناریوی خطرناک برخی سفارت‌خانه‌های خارجی است

گروه بین‌الملل ـ «جمعه العطوانی» کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی عراق تصریح کرد: تظاهرات عراق یک سناریوی قوی و از پیش طراحی‌شده‌ برخی سفارت‌خانه‌های خارجی از جمله آمریکاست که تلاش می‌کنند از مطالبات مشروع مردم برای تحقق خواسته‌های شوم خود سوءاستفاده کنند.

اعتراضات عراق، سناریوی خطرناک برخی سفارت‌خانه‌های خارجی است

دومین دور از تظاهرات عراق از روز جمعه، سوم آبان‌ماه، در اعتراض به مسائلی همچون بیکاری جوانان تحصیلکرده، فساد، اوضاع نابسامان اقتصادی و معیشتی و ضعف در خدمات آغاز شد و برخی استان‌های این کشور از جمله المثنی، میسان، بصره، ذی‌قار، واسط، کربلا، نجف، بابل و دیوانیه نیز صحنه برگزاری این تظاهرات بود که این اعتراضات در نهایت منجر به خشونت شد و بنابر اعلام منابع عراقی بیش از 30 کشته و صدها زخمی برجای گذاشت.

در حالی که مرجعیت دینی عراق از تظاهرات‌کنندگان خواسته بود تا اعتراضات را همچنان مسالمت‌آمیز نگه دارند و نیروهای امنیتی نیز امنیت معترضین را تامین کنند، اما تظاهراتی که با اهدای گل به نیروهای امنیتی آغاز شد، در نهایت رنگ خون گرفت که این امر نشان می‌دهد که برخی افراد نفوذی و مزدوران این تظاهرات را از مسیر اصلی خود و از خواسته مرجعیت منحرف می‌کنند.

این افراد مزدور بی‌تردید از بقایای نظام دیکتاتورعراق و مزدوران سفارتخانه‌های برخی کشورهای خارجی هستند که کینه مردم عراق را به دل گرفته و هیچ‌گونه اهمیتی برای دین و اخلاق و انسانیت قائل نیستند.

در همین راستا، «جمعه العطوانی»، از کارشناساسان و تحلیلگران سیاسی عراق و مدیر مرکز مطالعات و تحلیل سیاسی «افق» این کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دلیل دور جدید تظاهرات اعتراضی در بغداد و برخی استان‌های این کشور و به خشونت کشیده شدن این اعتراضات گفت: این تظاهرات یک سناریوی محکم و از پیش طراحی شده‌ است که سفارت آمریکا و برخی کشورهای مزدور منطقه آن را مدیریت و هدایت می‌کنند.

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در تغییر و جهدت‌دهی به افکار عمومی مردم عراق و همچنین، تحریک برخی گروه‌های تروریستی و افراد خشونت‌طبلب مرتبط با سفارت‌خانه‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی عربستان و امارات دارند، و بر اساس اطلاعاتی که در دست داریم، این عملیات از سوی «محمد دحلان»، سیاستمدار فلسطینی در داخل امارات مدیریت می شود که رابط‌هایی نیز داخل عراق دارد.
اعتراضات عراق، سناریوی خطرناک برخی سفارت‌خانه‌های خارجی است
این تحلیلگر سیاسی عراق ادامه داد: تمام طرف‌هایی که این اعتراضات را مدیریت می‌کنند، در تلاش هستند از رنج مردم در زمینه بیکاری، کمبود فرصت شغلی و کمبود خدمات سوءاستفاده کنند، لذا در مسیری خطرناک وارد شده و با تیراندازی به سوی تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی، تلاش می‌کنند تا حالتی از بحران و خفقان را در جامعه داخلی عراق ایجاد کنند.

جمعه العطوانی افزود: مواضع دولت عراق در قبال حضور نیروهای آمریکایی در این کشور و رابطه مستحکم عراق با جمهوری اسلامی ایران از جمله دلایلی است که باعث عصبانیت برخی کشورها شده و اکنون در حال توطئه علیه عراق هستند.
وی گفت: آمریکا طی چند سال اخیر تلاش کرده است تا روابط عراق با ایران را برهم بزند، اما دولت عراق زیر بار این خواسته آمریکایی‌ها نرفته است، اگرچه مواضع عراق نسبت به برخی مسائل منطقه از جمله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و معامله قرن نیز عصبانیت آمریکا و مزدوران منطقه‌ای آن را به دنبال داشته است، این در حالی است که عراق موضع روشنی در رد عادی‌سازی روابط با اسرائیل دارد. بنابراین از چند ماه پیش، سفارت آمریکا و دست‌نشانده‌های آن در داخل عراق در تلاش هستند از این تظاهرات سوءاستفاده کنند و تا حد زیادی هم در به خشونت کشاندن اعتراضات و کشتن تظاهرات‌‌کنندگان و نیروهای امنیتی عراقی موفق شدند.

این کارشناس سیاسی عراق در تحلیل مواضع آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی،‌ مرجعیت دینی عراق که همواره بر مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات مردم تأکید دارند، بیان داشت: مرجعیت دینی عراق به خواست ملت عراق در رسیدن به حقوقشان احترام می‌گذارد، از آن جهت که قانون اساسی عراق اجازه آزادی بیان و برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز را به شهروندان عراقی داده است. همچنین، قانون اساسی این کشور نیروهای امنیتی را موظف کرده است تا از تظاهرات‌کنندگان به طور کامل حمایت کنند. از این رو میان دولت، ملت و مرجعیت، در این خصوص که تظاهرات مسالمت‌آمیز، حق قانونی، اجتماعی و انسانی این ملت است، یک اجماع وجود دارد.
وی در ادامه تأکید کرد: باید دو مسئله را از هم جدا کرد، یکی حق مردم در این تظاهرات و دیگری خشونت و اقدامات تروریستی که در این تظاهرات مسالمت‌آمیز به وجود آمده است. هیچ کس از این تظاهرات انتقاد نمی‌کند، بلکه سخن ما در مورد برخی آمریکا و برخی کشورهای دست‌نشانده این کشور است که می‌خواهند از این تظاهرات مسالمت‌آمیز، با ایجاد خشونت و قتل و غارت، سوء استفاده کرده و از آب گِل آلود ماهی بگیرند.

العطوانی افزود: این اقدامات تروریستی تأثیر مهمی بر خواسته‌های به حق مردم عراق دارد و مرجعیت عراق نیز همواره بر ضرورت پایبندی به مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات و همکاری نیروهای امنیتی با تظاهرات‌کنندگان و همچنین همکاری تظاهرات‌کنندگان با این نیروها تأکید می‌کنند و نسبت به برخی افراد دست‌نشانده آمریکا و برخی طرف‌های خارجی هشدار می‌دهند تا از این تظاهرات سوءاستفاده نشود. اما با وجود هشدارهای مرجعیت دینی، ‌متأسفانه روز جمعه شاهد خشونت در تظاهرات این کشور و کشته‌شدن تعدادی از هموطنان بی‌گناه عراقی که خواسته‌های به حق خود را طلب می‌کردند، بودیم.

وی تأکید کرد: این مردم به دست نیروهای امنیتی کشته نشدند، بلکه از سوی گروه‌هایی کشته شدند که به وسیله سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکا به منظور ایجاد جنگ داخلی میان شهروندان بخش جنوبی کشور تشکیل شده‌اند. همان‌طور که چند سال پیش نیز همین جنگ داخلی را در مناطق سنی‌نشین غرب کشور ایجاد کرده بودند. اکنون نیز آمریکا می‌خواهد در استان‌‌های جنوبی جنگ داخلی به راه بیندازد، به همین دلیل از این گروه‌های تروریستی برای شعله‌ور شدن آتش فتنه استفاده می‌کند.

مدیر مرکز مطالعات سیاسی «افق» عراق درباره تاکید فرماندهی عملیات مشترک عراق بر برخورد شدید با عاملان این کشتار اظهار کرد: عملیات مشترک و دستگاه امنیت ملی عراق دارای اطلاعات دقیقی درباره تحرکات این عناصر هستند و همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتم اطلاعاتی از سوی برخی مؤسسات امنیتی وجود دارد که نشان می‌دهد محمد دحلان،‌ رهبر سابق یکی از احزاب فلسطینی در این جریان دست دارد و امارات مقری برای او فراهم کرده است؛ همچنین عناصر مرتبط به سفارت آمریکا نیز تحرکاتی انجام می‌دهند و این کشتار و اقدامات خشونت‌آمیز که روز جمعه رخ داد، از سوی این افراد انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه نیروهای امنیتی عراق به زودی این مسئله را پیگیری خواهند کرد، افزود: کشتار انسان‌های بی‌گناه، معنای واقعی تروریسم است، به همین دلیل دستگاه قضایی عراق اعلام کرده است که به این مسئله ورود پیدا خواهد کرد و امنیت و آرامش شهروندان عراقی را باز خواهد گرداند.
اعتراضات عراق، سناریوی خطرناک برخی سفارت‌خانه‌های خارجی است
العطوانی در خصوص دلیل تخریب ادارات دولتی، مدارس و اموال عمومی و همچنین آتش زدن دفتر برخی احزاب و جریانات سیاسی عراق طی چند روز گفت: دلیل این امر روشن است. کسانی که مورد هدف نیروهای آمریکایی و دست‌نشانده‌های آنها قرار می‌گیرند، اعضای مقاومت، حشد الشعبی(بسیج مردمی) و به طور مشخص احزاب اسلامی هستند؛ زیرا حشدالشعبی به شکل قابل توجهی در از بین بردن تروریسم و پیروزی بر گروه‌های تروریستی - که از سوی آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می‌شوند - سهم داشته است. لذا از آن جهت که مردم عراق به حشدالشعبی افتخار می‌کنند، برای تخریب چهره نیروهای بسیج مردمی، دفاتر آنها را تخریب می‌کنند. هدف قرار دادن نیروهای مقاومت نیز به همین دلیل است.

وی درباره برخی شعارهایی که در این تظاهرات‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران سر داده می‌شود، گفت: دلیل آن نیز واضح است، چرا که جمهوری اسلامی ایران حامی مقاومت حزب‌الله لبنان، حشد الشعبی و گروه‌های مقاومت عراق و سوریه است.

این کارشناس و تحلیلگر سیاسی عراق در پایان تأکید کرد: آمریکا و مزدوران آن تلاش می‌کنند میان حشد الشعبی و مردم جنوب عراق تفرقه ایجاد کنند، و تمام تلاش خود را برای از بین بردن این روابط انجام می‌دهند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج