از زدوبند کمیسیون با شرکت درملوگ باخبر شوید


درملوگ یک شرکت ساده سخت افزاری در هامبورگ آلمان است و هرگز از جانب مجامع بین المللی به عنوان یک شرکت معتبر جهانی شناخته نشده است، اما اکنون درباره سرنوشت انتخابات افغانستان تصمیم می گیرد. در این شرکت قطعات ثبت الکترونیکی مانند دستگاه...

درملوگ یک شرکت ساده سخت افزاری در هامبورگ آلمان است و هرگز از جانب مجامع بین المللی به عنوان یک شرکت معتبر جهانی شناخته نشده است، اما اکنون درباره سرنوشت انتخابات افغانستان تصمیم می گیرد.
در این شرکت قطعات ثبت الکترونیکی مانند دستگاه های بایومتریک و اسکن تولید می شود. اینکه چرا نرم افزار انتخاباتی افغانستان بجای سپرده شدن به چند برنامه نویس متخصص و یا شرکت های برنامه نویسی جهانی به یک شرکت سخت افزاری داده شده است جای سوال دارد!
جالبتر اینجا است که دستگاه های بایومتریک خریداری شده از این شرکت نیز بجز چند نمونه اولیه آن، بقیه درجه سه می باشد که در چین تولید می شود و علت کندی دستگاه ها و یا خرابی و کار نکردن برخی از دستگاه ها همین موضوع بوده است.

مسوول تدارکات ارگ ریاست جمهوری با هماهنگی رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات و دوتن از کمیشنران، برای قرارداد با دفتر نمایندگی این شرکت به امارات رفتند و در ازای نوشتن یک نرم افزار انتخاباتی ساده که قیمت جهانی آن حدود پنج هزار دالر است، مبلغ بیست و پنج میلیون دالر بنام خریداری نرم افزار انتخاباتی افغانستان ثبت کردند.

گفته می شود که از کل مبلغ 25 میلیون دالر، 10 میلیون دالر به نمایندگی این شرکت در امارات داده شده تا آن شرکت در ازای دریافت 10 میلیون دالر به کمیسیون انتخابات افغانستان از 25 میلیون دالر فاکتور صادر کند.

در میانه راه و در زمان شمارش آرای انتخاباتی، شرکت نرم افزاری درملوگ قسمت سایت اختصاص داده شده به افغانستان را برای چهار روز از رده خارج کرد و دسترسی کارمندان فنی کمیسیون انتخابات را به سایت نرم افزاری انتخابات افغانستان ناممکن ساخت.
پس از رایزنی های بسیار، دو میلیون دالر دیگر نیز به این شرکت پرداخت گردید تا دوباره دسترسی کارمندان فنی انتخابات افغانستان به قسمت انتخابات افغانستان در سایت درملوگ ممکن گردید.
هنوز برای ما روشن نشده است که سیزده میلیون دالر دیگر به جیب چه کسانی رفته است.

حالا هم سرنوشت انتخابات افغانستان به دست این شرکت است و این شرکت تا کنون به بیشتر تعهدات خود عمل نکرده است و کمیسیون انتخابات هم نمی تواند از این شرکت شکایت کند زیرا کمیسیون انتخابات در درجه اول باید جوابگوی سیزده میلیون دالری باشد که بنام نرم افزار انتخاباتی افغانستان به جیب بعضی رفته است.

از قرار معلوم تا این شرکت تمامی 25 میلیون دالر را در ازای یک نرم افزار پنج هزار دالری از کمیسیون انتخابات نگیرد، به پردازش آرای دقیق انتخاباتی افغانستان نمی پردازد.
در حال حاضر، نه اعضای کمیسیون انتخابات به سایت درملوگ دسترسی دارند و نه نامزدان ریاست جمهوری! تمامی ورودی ها و خروجی ها و محاسبات در سایت در اختیار شرکت درملوگ است.

شما خود قضاوت کنید! حدود دو میلیون رای نیاز به اینهمه کشمکش و جنجال و شمارش و بررسی و اختلاف و زدوبند دارد؟
(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس