نظر پیامبر(ص) درباره ولایت امام زمان(عج) و منکران امامت


 نظر پیامبر(ص) درباره ولایت امام زمان(عج) و منکران امامت

حجت‌الاسلام لطفی با اشاره به اخلاق و معنویت در سیره نبوی، گفت: پیامبر(ص) تاکید داشتند مردم نباید در ولایت امام علی(ع) متوقف شوند زیرا ولایت ادامه دارد تا به امام زمان (عج) می‌رسد. بحث ولایت تاجایی برای پیامبر(ص) مهم است که یک‌یک آنها را معرفی کردند.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن سالروز رحلت جانگداز پیامبر(ص) و به منظور بررسی معنویت و اخلاق موردنیاز جامعه منتظر و زمینه ساز ظهور، در سیره و سبک زندگی ایشان با حجت‌الاسلام «محمدمهدی لطفی»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت وگویی داشته‌ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

پیامبر (ص) دارای چه ویژگی های برتر اخلاقی بودند که می‌تواند برای انسان ها به ویژه منتظران عصر غیبت آموزنده و راهگشا باشد؟

به تعبیر قرآن کریم پیامبر یک اسوه حسنه و الگوی کامل است بنابراین تمام آنچه را که یک انسان کامل در وجودش باید داشته باشد در پیامبر متجلی است. این تعریف قرآن بیانگر عظمت اخلاقی پیامبر (ص) است که خطاب به همه انسان ها می فرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است»

زمانی که از عایشه سوال شد به عنوان همسر پیامبر (ص) اخلاق ایشان را چگونه توصیف می کند؟ او در تعریف اخلاق پیامبر می گوید اخلاق ایشان همان قرآن است، یعنی ایشان قرآن مجسم است و آنچه خداوند از محاسن اخلاقی در قرآن مطرح کرده است در وجود پیامبر دیده می شود. برای شناخت ایشان می توان آیات قرآن را مطالعه کرد و آن مولفه های اخلاقی را که مورد رضای خداوند است به دست آورد و به عنوان ویژگی های اخلاقی پیامبر مطرح کرد.

در حوزه اخلاق و معنویت چه مصادیقی در سبک زندگی نبوی وجود دارد که امروز نیز راهگشا است؟

اخلاق پیامبر (ص) را می توان به دو بخش تقسیم کرد؛ اول اخلاق مربوط به شخصیت حقیقی ایشان و دوم اخلاقی که مربوط به شخصیت حقوقی ایشان به عنوان یک پیامبر، رهبر و حاکم می شود.

در باب اول که مربوط به اخلاق شخصی ایشان به عنوان یک انسان و بنده خدا می شود می توان به امانت دار بودن اشاره کرد که ایشان در سنین نوجوانی و جوانی پیش از آنکه مبعوث شود، در میان مردم به محمد امین معروف بودند مردم هر زمان که امانتی بسیار ارزشمند داشتند به پیامبر می‌سپردند. دومین ویژگی ایشان در حوزه بردباری و حلم است و پیامبر (ص) بسیار مورد آزار و اذیت قرار گرفت به طوری که خود ایشان می فرمایند هیچ پیامبری به اندازه من آزار نشد اما ایشان در برابر همه ظلم و آزار و اذیت هایی که از جانب دوستان و دشمنان ایشان وارد شد صبر کردند. بر اساس برخی از روایات ایشان زمانی که در مسجد حضور داشتند برخی از اعراب حضور پیدا می‌کردند و پاهای خود را در برابر ایشان دراز می کردند و می گفتند که ناخن هایشان را پیامبر بگیرد و ایشان با متانت و بزرگواری رفتار می کردند.

پیامبر (ص) علاوه بر آنکه خود به تمام ارزش‌های اخلاقی پایبند بودند اگر کسی نسبت به ارزش های اخلاقی اهمیت قائل بود ایشان نسبت به او احترام می گذاشتند به عنوان مثال زمانی که هیئتی از سوی پادشاه حبشه نزد ایشان آمد پیامبر بسیار با احترام با آنان رفتار کرد زمانی که دلیل را جویا شدند ایشان فرمودند زمانی که مسلمانان به حبشه رفتند پادشاه حبشه به آنها احترام گذاشت و با آنان رفتار انسانی داشت لذا پیامبر نیز با هیئت آنها رفتار محترمانه ای داشت و شخص از آنان پذیرایی کرد.

درباره شخصیت حقوقی پیامبر (ص) نیز می توان به ویژگی های اخلاقی مانند مردمی بودن بعد از مبعوث شدن اشاره کرد یعنی ایشان همان طور که قبل از نبوت با مردم بودند بعد از آن نیز مردمی بودن خود را حفظ کردند و در کنار مردم و در متن مردم و میان آنها بودند، با مردم کوچه و بازار نشست و برخاست داشتند و حتی با غلامان بر سر یک سفره می‌نشستند.

دومین ویژگی پیامبر (ص) در این بود که احساس مسئولیت داشتند نسبت به ماموریتی بود که خداوند بر دوش ایشان گذاشته بود لذا علی‌رغم تمام سختی‌هایی که ایشان تحمل می کردند زمانی که بنا داشتند در پیشگاه خداوند دعا کنند می فرمودند خدایا این ها را هدایت کن این ها گناه دارند و از روی جهل و نادانی کاری انجام می دهند. ایشان به قدری غصه مردم را می خوردند که خداوند در خصوص ایشان می فرمایند پیامبر چقدر غصه مردم را میخوری و این عبارت دو مرتبه در قرآن کریم تکرار شده است.

پیامبر (ص) در حوزه ارتباط با خدا و معنویت و سیره عبادی خود دارای چه ویژگی ها و مولفه های بارز رفتاری بودند؟

پیامبر (ص) فردی بود که خداوند او را عبد خود می دانست که در تشهد نماز نیز ابتدا شهادت می‌دهیم ایشان عبد خداوند و سپس رسول ایشان است یعنی ابتدا پیامبر به عبودیت می رسد و سپس لایق مقام رسالت می شود.

خداوند در قرآن کریم به پیامبر امر می کند ای پیامبر شب را باید بیدار بمانی و به شب زنده داری و تهجد و عبادت مشغول باشی آن زمان امید است که خداوند تو را به مقام محمود برساند لذا در سیره عبادی پیامبر آمده است که ایشان شب ها کم می خوابیدند و به نماز و عبادت مشغول بودند یعنی ایشان دائم العباده و دائم الذکر بودند و هیچ چیز ایشان را از یاد خدا و عبادت خداوند غافل نمی‌کرد.

در سیره پیامبر (ص) مطرح شده است که ایشان غیر از نمازهای واجب تمامی نمازهای نافله را نیز می خواندند و در باب روزه گرفتن ایشان مطرح شده است غیر از ماه رمضان در باقی روزهای سال نیز روز می گرفتند و بر اساس روایت ایشان یک روز در میان روزه بودند.

پیامبر (ص) نسبت به قرائت قرآن و عمل به قرآن نیز اهتمام ویژه داشتند و تلاش می کردند مردم نیز نسبت به قرائت و عمل به قرآن اهتمام داشته باشند.

یکی از مهمترین ماموریت هایی که به پیامبر (ص) در دوره رسالت خود واگذار شد و معرفی امام بعد از خود بود. ایشان در باب معرفی ولایت چه تلاش‌ها اقداماتی داشتند؟

پیامبر (ص) در تمامی دوران نبوت تلاش داشتند تا مردم را به سمت ولایت سوق دهند و تلاش می کردند تا مردم ولایت پذیر تربیت شوند زیرا ولایت خدا بر اساس آیات قرآن کریم موجب می شود که انسان از ظلمت ها رها شود و به نور برسد و برعکس ولایت طاغوت موجب می شود که انسان از نور به ظلمت برود و اهل جهنم شود. این ولایت خدا امتداد پیدا می کند و شامل ولایت رسول خدا و ولایت ائمه اطهار (ع) نیز می شود.

پیامبر (ص) به دلیل همین اهمیت از همان روز اولی که پیامبر نبوت خود را علنی معرفی می‌کند توجه مردم را به سمت ولایت سوق می‌دهد و نسبت به معرفی جانشین خود اقدام می کند لذا زمانی که به دعوت بستگان خود می‌پردازد و امیرالمومنین (ع) اعلام می کند که آماده همراهی و حمایت از ایشان است پیامبر سه مرتبه اعلام می کند که علی جانشین من است.

در طول دوران رسالت نیز پیامبر (ص) به هر بهانه ای پیرامون جانشینی امام علی (ع) صحبت می کنند. پیامبر (ص) در روایات متعددی در طول سنوات نبوت خود به ولایت امام علی (ع) بعد از خود اشاره می کند و می فرمایند دوست دارند کسانی را که ایشان را دوست دارند و دشمن اصلاً با کسانی که با ایشان دشمنی می کند و یا در جای دیگری می فرمایند هر کس که ولایت ایشان را انکار کند نبوت را انکار کرده است.

ایشان در روایات متعددی به بحث ولایت پرداخته اند و حتی فرمودند: یا علی! بعد از من خلفا دوازده نفر هستند که تو اولین آنها هستی و آخر ایشان امام زمان (عج) است که خداوند به وسیله او شرق و غرب عالم را می گشاید.

این معرفی ولایت از سوی رسول خدا از یوم انذار آغاز شد و تا آخرین روزهای عمر ایشان نیز ادامه داشت و مردم را نسبت به این واقعه هشدار می‌دادند. در روز غدیر خداوند به پیامبر ماموریت ویژه می دهند که اگر ولایت را معرفی نکند گویی رسالت خود را انجام نداده است.

در باب معرفی امام زمان (عج) پیامبر (ص) به چه نکاتی اشاره کرده اند؟

پیامبر (ص) علاوه بر آنکه در خصوص ولایت امام علی (ع) اشاره کردند در برخی از روایات تعداد ائمه را نیز مطرح کردند که نشان می دهد مردم نباید در ولایت امام علی (ع) متوقف شوند زیرا ولایت ادامه دارد تا به امام زمان (عج) می رسد. بحث ولایت تاجایی برای پیامبر (ص) مهم است که یک به یک اقدام به معرفی امامان بعد از خود می کنند و یک به یک آنها را نام می برد.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: روزی پیامبر (ص) از منزل خارج شدند و بسیار خوشحال بودند که مردم دلیل این خوشحالی را جویا شدند ایشان فرمودند شب و روزی نیست که من در آن از خداوند هدیه ای دریافت می کنم و امروز خداوند هدیه‌ای به من داده است که تاکنون مانند آن را نداده بود. امروز جبرائیل بر من وارد شد و سلام خدا را بر من رساند و از جانب خداوند فرمود ای پیامبر خداوند از بنی هاشم ۷ نفر را انتخاب کرده است که آنان بی نظیر هستند و در گذشته و آینده مانندی ندارند. خداوند فرمود یا رسول الله تو سرور تمام پیامبران هستی، علی وصی تو سرور تمام اوصیا است، حسن و حسین دو سبط تو سرور تمام اسباط هستند، حمزه عموی تو سیدالشهداست و جعفر پسر عموی تو در بهشت به همراه فرشتگان هر کجا که بخواهد پرواز خواهد کرد و حضرت قائم که عیس بن مریم پشت سر او نماز خواهد خواند آنگاه که خداوند او را به زمین بفرستد، از نسل علی و فاطمه و از فرزندان حسین است. که نشان می دهد پیامبر (ص) نسبت به ولایت اهتمام ویژه داشتند و بسیار نگران این موضوع بودند زیرا می دانستند که اگر مردم از ولایت جدا شوند همه چیز را از دست می دهد.

پیامبر (ص) در خصوص امام زمان(عج) می‌فرماید: «مَنْ اَنْکَرَ الْقائِمَ مِنْ وُلْدِی فِی زَمانِ غَیْبَتِهِ ماتَ مِیتَةً جاهِلِیَّةً؛ کسی که قائم از فرزندان مرا در زمان غیبتش انکار کند، به مرگ جاهلی می میرد.» یعنی نامسلمان از دنیا می رود.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟