برای عکاسی از طبیعت به چه لوازمی نیاز داریم؟! + چگونه در سفرهای خود تصاویری فوق‌العاده بگیریم


برای عکاسی از طبیعت به چه لوازمی نیاز داریم؟! + چگونه در سفرهای خود تصاویری فوق‌العاده بگیریم

تعاریف متعددی برای عکاسی از طبیعت وجود دارد و برخی آن را ثبت تصاویری از زندگی وحوش، گیاهان و بافت‌های طبیعی می‌دانند.

برای عکاسی از طبیعت به چه لوازمی نیاز داریم؟! + چگونه در سفرهای خود تصاویری فوق‌العاده بگیریم

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، عکاسی از فضای طبیعی موجود بر روی کره زمین را عکاسی از طبیعت یا منظره می نامند که برای آن تعاریف متعددی ارائه شده است. عکاسی از مناظر شاخه از عکاسی محسوب می شود که در آن تصاویری از فضای طبیعی زمین گرفته می‌شود که گاهی ممکن است این مناظر خیلی بزرگ و پایان ناپذیر باشند و گاهی نیز خیلی کوچک! اما باید بدانید که؛ برای عکسبرداری از مناظر نیاز به عمق میدان وضوح بالا وجود دارد، بنابراین استفاده از لنز‌های نرمال و واید و همچنین استفاده از اعداد بالا برای دیافراگم (برای مثال ۲۲) کمک بسیاری برای ثبت تصاویر با کیفیت خواهند کرد. استفاده از سه پایه برای عکسبرداری از مناظر در شب لازم است، بطوری که برای عکاسی از مناظر در شب، بی حرکت بودن دوربین عکاسی مهمترین مسئله برای ثبت تصویر با کیفیت است.

عکاسی از طبیعت، عکاسی از مناظر طبیعی، زندگی وحوش، گیاهان و تصاویری از بافت‌های طبیعی است. عکس‌های این سبک به طور معمول خالی از حضور انسان یا عناصر انسانی همچون، ساختمان‌ها و حتی حیوانات دست‌آموز و اهلی است.

برای عکاسی از طبیعت به چه لوازمی نیاز داریم؟! + چگونه در سفرهای خود تصاویری فوق‌العاده بگیریم

تعریف عکس طبیعت از نگاه فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ)

عکاسی طبیعت اشاره دارد به عکاسی از حیوانات غیر اهلی و گیاهان خودرو در محیط طبیعی و غیر محصور شده و انواع پدیده‌های طبیعی از حشرات تا کوه‌ها یخی و پدیده‌های جوی و طبیعی، بنابراین عکاسی از حیوانات دست آموز و اهلی یا حیوانات محبوس (مانند حیوانات باغ وحش) یا تحت هر نوع قید و بند یا و همچنین عکاسی از گیاهانی که به دست انسان پرورش داده شده باشند در دسته بندی فوق قرار نمی‌گیرد.

شواهد کمی از وجود انسان برای موضوعات طبیعت مانند پرنده‌های وحشی که خود را در محیط زندگی انسانی تطبیق داده‌اند نیز قابل قبول است. عکس می‌بایست توسط عکاس و ابزار عکس برداری به ثبت رسیده و با اصالت و مستند بوده باشد. هر نوع ویرایش در عکس طبیعت فقط باید محدود به رفع عیب و نقص‌های کوچک و اصلاحاتی بوده که محتوای صحنه اصلی را تغییر ندهد. هر چند ضمن رعایت مسایل فوق، هر اقدامی در جهت افزایش سطح هنری عکس طبیعت را می‌توان به کار گرفت.

برای عکاسی از طبیعت به چه لوازمی نیاز داریم؟! + چگونه در سفرهای خود تصاویری فوق‌العاده بگیریم

تعریف عکس طبیعت از نگاه انجمن عکاسی آمریکا

در این تعریف عکاسی از طبیعت، منحصر است به استفاده از روش‌های مختلف عکاسی برای ترسیم مشاهدات تمامی شاخه‌های تاریخ طبیعی به استثناء شاخه باستان‌شناسی و مردم شناسی. اهمیت و جذابیت موضوع و داستان عکس می‌بایست با ارزش‌تر از کیفیت عکس باشد و عکاس طبیعت باید بتواند نسبت به تفهیم موضوع عکس اقدام نماید و تعهد داشته باشد که به دور از هرگونه دستکاری و صحنه سازی آن موضوع را با صداقت ارائه نماید.

مواردی که به نوعی به وجود انسان و تمدن بشری مربوط می‌شود مانند جاده‌ها، رد چرخ خودرو، پرچین‌ها، انسان‌ها، خطوط انتقال تاسیسات از جمله تلفن، برق و… نباید نمایش داده شوند مگر در مواردی بسیار نادر از جمله کمک به برجسته‌تر شدن موضوع عکس یا مواردی که عناصر فوق به چشم نیامده و جلب توجه نکند. نمایش گیاهان یا حیوانات که در پیدایش آن‌ها انسان نقش داشته (مانند گیاهان پیوندی)، گیاهانی که به صورت آشکارا با نظم و ترتیب خاصی روییده باشند قابل قبول ناست. (مانند پارکها) در ویرایش و پردازش عکس طبیعت، نباید هیچ عنصری به عکس اضافه یا از آن حذف شود همچنین نباید موردی جابجا و یا تکثیر شود و فقط تغییر سایز، برش عکس، تغییر و اصلاح نوری عکس (روشنی‌ها و تاریکی‌ها) و اصلاح رنگ اصلی مجاز است.

شاخه عکس حیات وحش از دیدگاه انجمن عکاسی آمریکا

در این تعریف عکس حیات وحش به یک یا گروهی از حیوانات وحشی گفته می‌شود که در زیستگاه طبیعی خود و بصورت آزاد زندگی می‌کنند؛ بنابراین عکس‌های مناظر و عکس‌های گرفته شده از حیوانات وحشی محصور در باغ وحش یا در مزارع و یا حیواناتی که به نوعی در اختیار و تحت کنترل انسان باشد برای عکاسی حیات وحش مناسب و قابل پذیرش نیست. عکس‌های زیر تماما خارج از حیطه تعریف فوق است.

عکاسی حیات وحش

عکاسی حیات وحش، شاخه‌ای مهم و سخت از عکاسی طبیعت است که علاوه بر تعاریف فوق الذکر، سوژه آن (اعم از پرندگان، حشرات، پستانداران و جانداران زیر آب) می‌بایست بصورت آزاد در زیستگاه خود باشد. عکس از حیوانات در باغ وحش، حیوانات دست آموز و اهلی شده و سایر موارد مشابه عکس طبیعت محسوب نمی‌گردد. عکس‌های زیر تماما خارج از حیطه تعریف عکس طبیعت با موضوع حیات وحش است.

برای عکاسی از طبیعت به چه لوازمی نیاز داریم؟! + چگونه در سفرهای خود تصاویری فوق‌العاده بگیریم

تجهیزات مورد نیاز جهت عکاسی طبیعت

در این ژانر از عکاسی نیازمند داشتن انواع لنز با فاصله کانونی مختلف هستید.

لنز‌های واید

چنانچه بخواهیم سطح وسیعی از سوژه خود را به ثبت برسانیم لنز واید مناسب این هدف است. همچنین استفاده از لنز واید در عکاسی طبیعت باعث ایجاد عمق و نمای پرسپکتیو می‌شود. هر چند ترکیب بندی با این لنز‌ها کار دشواری است.

لنز‌های ماکرو

چنانچه بخواهیم ثبت عکس از حشرات و گل‌ها را به انجام برسانیم بهتر است از لنز‌های ماکرو استفاده کرد.

لنز‌های تله

لنز‌های تله دارای زاویه‌ی دید کمتری نسبت به لنز‌های واید و نرمال هستند و برای جدا‌کردن از پس زمینه و تأکید بر سوژه‌ای خاص در عکس مورد استفاده قرار می‌گیرند. در عکاسی منظره هم ممکن است موقعیتی پیش بیاید که بخواهید از سوژه‌ای که دردوردست وجود دارد (مانند پرنده شکاری در حال شکار) عکس بگیرید. در این حالت، استفاده از لنز تله با فاصله‌ی کانونی مناسب به شما این امکان را می‌دهد که عکس‌های منظره‌ی متفاوتی نسبت به آنچه دیگران ثبت‌کرده‌اند بگیرید.

فیلتر پلاریزه

این فیلتر از شدت نور کم می‌کند و آسمان را تیره‌تر می‌کند. زمانی که در آسمان ابر باشد تیرگی آسمان با روشنی ابر‌ها تضاد زیبایی را ایجاد می‌کند و ابر‌ها با تاکید بیشتر نمایش داده می‌شوند.

فیلتر ND یا خنثی

از این فیلتر نیز برای جلوگیری از ورود نور زیاد به لنز استفاده می‌شود.

استفاده از سه پایه

پیشنهاد می‌شود در عکاسی از طبیعت از سه پایه استفاده شود. هنگام استفاده از لنز تله ممکن است لرزش‌های کوچکی پدید بیاید که این لزوم استفاده از سه پایه را ایجاب می‌کند. همچنین هنگام استفاده از دیفراگم‌های بسته و انتخاب سرعت شاتر پایین برای ثبت حرکات مانند حرکت ابر‌ها و حرکت آب استفاده از سه پایه برای عکس‌های شارپ الزامی ست.

برای عکاسی از طبیعت به چه لوازمی نیاز داریم؟! + چگونه در سفرهای خود تصاویری فوق‌العاده بگیریم

سایر نکات جهت عکاسی طبیعت

استفاده از فرمت raw

به جای استفاده از فرمت پیش فرض دوربین یعنی jpeg از فرمت raw استفاده کنید. گرچه که این فرمت تصویر فضای زیادی را در حافظه دوربین اشغال می‌کند، اما که هنگام ویرایش عکس دستتان برای ایجاد تغییرات دلخواه باز است.

استفاده از ساعت طلایی

ساعات طلایی یعنی یک ساعت بعد از طلوع و یک ساعت قبل از غروب خورشید و می‌توان گفت بهترین زمان برای خلق آثاری زیبا و به یاد ماندنی است پس از ساعات طلایی غافل نشوید.


انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند