هشدار برای به پایان رسیدن حیات در خراسان جنوبی


هشدار برای به پایان رسیدن حیات در خراسان جنوبی

در سال‌های اخیر کاهش سطح منابع آبی در اثر برداشت‌های بی‌رویه، کاهش پوشش گیاهی، تشدید پدیده گرد و عبار و بحرانی شدن فرسایش خاک نفس استان زرخیز خراسان جنوبی را به شماره انداخته است.

به گزارش ایسنا، آب‌های زیرزمینی به آب‌هایی گفته می‌شود که در لایه‌های آب‌دار و اشباع زیر زمین تجمع پیدا کرده‌است. این آب‌ها تنها حدود چهار درصد از مجموعه آب‌هایی را که فعالانه در چرخه آب‌شناختی دخالت دارند، تشکیل می‌دهند.

در سال‌های اخیر بهره برداری زیاد از آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی اگر چه سبب افزایش سطح زیرکشت و تولیدات کشاورزی شده است، اما باعث می‌شود که سطح آب روز به روز پایین‌تر رود.

پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی در این سال‌ها باعث شده پوشش گیاهی در معرض انقراض و نابودی قرار گیرد و این به معنای پایان یافتن حیات در خراسان جنوبی است.

حال باید با تدابیری برای این موضوع چاره‌ای اندیشید تا گونه‌های گیاهی و جانوری که یکی از سرمایه‌های استان است، نابود نشوند.

مشکلی به نام کسری مخازن آب

حسن اکبری، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌ جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اکنون سه میلیارد مترمکعب کسری مخزن داریم چراکه بیش از حد مجاز از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب از این سفره‌ها اضافه برداشت می‌کنیم، افزود: از طرف دیگر با کاهش بارش‌ها به دلیل تغییر اقلیم مواجه هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان کرد: نتیجه این عوامل این می‌شود که افت سفره‌های آب زیرزمینی را داشته باشیم و حفاظت خاک با نشکل مواجه شود.

اکبری ادامه داد: بسیاری از گونه‌های گیاهی ما وابسته به سفره‌های آب زیرزمینی هستند؛ گونه‌هایی که در پیشگیری از بیابانی شدن و حفاظت خاک بسیار تاثیرگذار هستند.

وی افزود: در نتیجه پوشش گیاهی به دلیل افت سفره‌های آب زیرزمینی، چرای بی رویه و کمبود بارش آسیب می‌بیند و اگر این آسیب متوجه آن‌ها شود، اتفاقات بد متعددی می‌افتد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی از استان‌های بادخیز و جز پنج استان بیابانی و فرسایش خیز کشور است که کاهش پوشش گیاهی، تشدید پدیده گرد و عبار و بحرانی شدن فرسایش خاک بر این امر می‌افزاید.

گرد و غباری که نفس خراسان جنوبی را تنگ کرده است

اکبری ادامه داد: گرد و غبار به تنهایی برای پایان دادن به حیات استان کافی است چراکه تداوم گرد و عبار کاهش تولیدات کشاورزی و مهاجرت و هزاران مشکل دیگر را به دنبال دارد.

وی افزود: اتفاق بد دیگر در اثر نابودی پوشش گیاهی از بین رفتن بخش قابل توجهی از تولید و اشتغال استان است چرا که بخش اعظمی از اشتعال استان وابسته به دامداری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان کرد: با از بین رفتن پوشش گیاهی ابتدا علف خواران و گونه‌های وابسته به آنان از بین می‌روند و این گونه زنجیره‌های طبیعی اکوسیستم‌های ما نابود شده و بخش قابل توجهی از منابع زیستی در معرض نابودی قرار می‌گیرد.

اکبری اظهار کرد: تنوع زیستی استان وابسته به پوشش گیاهی است چرا که خراسان جنوبی حدود ۹ درصد خاک کشور را دارد اما نزدیک ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور را داریم.

وی یادآور شد: بخش قابل توجهی از این تنوع زیستی، گونه‌های بومی منحصر به فرد کمیاب و یا در خطر انقراض هستند و بسیار مهم است که بتوانیم این سرمایه‌های زیستی را حفظ کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟