زیر و بم مشکلات صادرکنندگان/ از تغییر بخش‌نامه‌ها تا تعطیلی مرزها


زیر و بم مشکلات صادرکنندگان/ از تغییر بخش‌نامه‌ها تا تعطیلی مرزها

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی ایران به بیان مشکلات صادرکنندگان پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کیوان کاشفی در گفتگو با مرصاد، در خصوص مشکلات حوزه صادرات و صادرکنندگان اظهار داشت: بخشی از مسائل مربوط به حوزه های کلان است و مشکلاتی را به همه حوزه های صادرات کشور وارد می کند و تنها مختص استان کرمانشاه نیست و باید در حوزه کلان مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: تغییر مداوم بخش نامه ها و آیین نامه های این حوزه یکی از مهمترین این مشکلات که طی یکساله اخیر مورد اعتراض بخش خصوصی بوده است.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران، نوسانات ارزی و افزایش نرخ ارز را در این مورد دخیل دانست و گفت: با نوسات ارزی یک شوک اقتصادی به کشور وارد شد و مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی به وجود آورد.

وی تصریح کرد: نوسانات ارزی تغییراتی را در اقتصاد کلان کشور به وجود آورد که روی بسیاری از قوانین و مقررات و فضای کسب و کار اثر گذاشته و به همه فعالان این حوزه تحمیل می شود.

تاثیر تعطیلی مرزها بر بخش صادرات

کاشفی مسائل محلی را دیگر عامل تاثیرگذار بر حوزه تجارت دانست و گفت: عمده ترین این مسائل محلی مباحث گمرکی، تامین مالی، استانداردسازی کالاها و... است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به اینکه استان کرمانشاه یک استان مرزی است، بخشی از مسائل محلی مربوط به مرز است و در بخش صادرات گاها با تعطیلی مرزها مواجه می شویم و اختلالاتی در این گلوگاه‌ها ایجاد می شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران تاکید کرد: اقتصاد یک زنجیره است و باید همه حلقه های این زنجیر با هم هماهنگ فعالیت کنند که این صادرات بتواند انجام شود.

وی بیان داشت: شاید بیش از ۸ تا ۱۰ ارگان مختلف در مرزهای کشور حضور دارند که همه به نوعی در بحث صادرات سهیم هستند، لذا همه باید کارایی‌شان را با هم تنظیم کنند که این روند صادرات بتواند به خوبی و با سرعت انجام شود.

تاثیر عدم همکاری بانک ها با تولیدکنندگان و تجار بر صادرات

کاشفی مورد دیگر را مربوط به عدم همکاری بانک ها دانست و گفت: ما در دو بخش با بانک ها مسئله داریم که یک بخش مربوط به واحدهای تولیدی است که هم تولید کننده و هم به شکلی صادرکننده هستند که چالش های فراوانی در حوزه تسهیلات با بانک ها دارند و با افزایش سه برابری قیمت ها این واحدها به نقدینگی بیشتری نیاز دارند و نیاز به تامین وثایق مورد نیازشان برای دریافت تسهیلات بیشتر شده است.

این مسئول افزود: بخش دیگری از این مشکلات مربوط به حوزه تجارت است و سهم استفاده از تسهیلات بانکی حوزه تجارت در کشور ما بسیار ناچیز است، در حالی که تمام دنیا برای حوزه تجارت توجه ویژه ای قائل می شوند اما در کشور ما بانک ها حداقل تسهیلات را به حوزه تجارت می دهند.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران تصریح کرد: قائل بودن کمترین سهم تسهیلات در حوزه تجارت در حالی است که ما کمترین سوخت شدن تسهیلات را در این حوزه داریم و برگشت پذیر است و امیدواریم که بانک ها همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.

کاشفی بخشی از مشکلات این حوزه را مربوط به بخش نامه های کشوری دانست و گفت: بخشی نیز استانی است و استان باید از ظرفیت هایی که وجود دارد، استفاده کند.

لزوم استفاده از ظرفیت شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی برای حل مسائل

وی تصریح کرد: در حال حاضر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را داریم که تنها شورای منحصر به فردی است که بخش دولتی در حوزه اقتصاد و تشکل های بخش خصوصی در آن حضور دارند و استاندار مسئول این شورا هستند و بسیاری از مسائل می تواند در این شورا حل و فصل شود.

این مسئول تاکید کرد: برای اثربخشی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نیاز است که مصوبات آن مورد توجه قرار گیرد و همه دستگاه ها از جمله بانک ها موظف به اجرای آن باشند که بتوانیم رونق بیشتری را در فضای کسب و کار و حوزه تجارت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: استان کرمانشاه یک استان تجاری بوده و از قدیم الایام این تاریخچه را داشته است و اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز ۲ سال دیگر صدمین سالگردش را جشن می گیرد و کمترین اتاق بازرگانی را در کشور داریم که ۱۰۰ سال سابقه فعالیت داشته باشد و این نشان از قدمت کار تجارت و تولید در استان کرمانشاه دارد.

جایگاه ششم کرمانشاه در صادرات کشور

کاشفی اشاره ای نیز به صادرات انجام شده از مبادی مرزی استان داشت و گفت: معمولا و در طول سال حدود ۳ میلیارد دلار صادرات از مرزهای کرمانشاه صورت می گیرد و در رنکینگ کشوری از این نظر همواره در جایگاه ششم و هفتم قرار می گیرد لذا باید در استان کرمانشاه به بخش و حوزه صادرات توجه ویژه ای شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه همچنین در خصوص اقدامات اتاق بازرگانی در راستای توسعه و ارتقا حوزه صادرات گفت: اتاق بازرگانی یکی از دستگاه های متولی در حوزه صادرات است و کارت بازرگانی به عنوان یکی از اصلی ترین مجوزها که برای واردات و صادرات مورد نیاز است، توسط اتاق بازرگانی صادر می شود.

وی افزود: پرونده های درخواست صدور مجوز بازرگانی و صدور کارت بازرگانی در اتاق بررسی نهایی می شود و پس از تصویب سازمان صنعت، معدن و تجارت کارت بازرگانی برای تجار و بازرگانان صادر می شود.

کاشفی انجام امور تجارت را مستلزم داشتن کارت بازرگانی توسط صادرکنندگان و واردکنندگان دانست و گفت: صادرکنندگان با اخذ این مجوز می توانند اقدام به صادرات و واردات کالا از خارج از کشور کنند.

شرایط دریافت کارت بازرگانی

این مسئول در خصوص شرایط صدور کارت بازرگانی و اینکه چه افرادی می توانند این کارت ها را دریافت کنند، افزود: این کارت ها براساس قانون مصوب صادرات و واردات صادر می شود.

وی تصریح کرد: ما در اتاق بازرگانی برای صدور کارت بازرگانی بر اساس اینکه فرد متقاضی حقیقی یا حقوقی است، شرایطی را به آنها اعلام می کنیم که در صورت اتخاذ شرایط موجود می توانند کارت بازرگانی دریافت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه ادامه داد: افراد متقاضی باید بین ۱۳ تا ۱۵ کانال را بگذرانند تا موفق به دریافت کارت بازرگانی شوند.

کاشفی گفت: برای صدور کارت بازرگانی مباحثی تایید صلاحیت ها، سو پیشینه، مدرک تحصیلی، تبحر در حوزه کار تجاری، گذراندن دوره های آموزشی به عنوان یکی از الزامات، داشتن یک دفتر تجاری مناسب و حساب بانکی این افراد و اینکه افراد خوش حسابی هستند یا نه مورد بررسی قرار می گیرد.

واحدهای تولیدی می توانند مجوز با سقف زمانی بالاتری دریافت کنند

این مسئول ادامه داد: پس از طی کردن مراحل فوق توسط فرد متقاضی و بررسی کامل کارت بازرگانی برای مدت محدود(یک سال) برای این افراد صادر می شود.

وی گفت: کارت بازرگانی برای واحدهای تولیدی می تواند با سقف بالاتر و مدت بیشتری صادر شود و با داشتن این کارت می توانند صادرات و واردات مورد نیاز خود را انجام داده و به شکلی به چرخه تجارت کشور اضافه می شوند.

فعالیت تجاری افراد حقیقی و حقوقی به صورت مستمر توسط کمیته‌ای پایش می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در پاسخ به اینکه برای پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی در این زمینه چه اقداماتی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: فعالیت‌های افراد حقیقی و حقوقی که کارت بازرگانی دریافت کرده‌اند به صورت مستمر رصد و پایش می‌شود.

کاشفی افزود: یک کمیته پایش به این منظور در استان کرمانشاه داریم که دستگاه هایی چون اتاق بازرگانی، سازمان صنعت، معدن، تجارت و گمرک از اعضای این کمیته هستند.

وی خاطرنشان کرد: همواره و به صورت مستمر در حال پایش این کارت ها هستیم که اگر تخطی در این حوزه صورت گیرد یا به غیر واگذار شده است، حتما برخورد خواهد شد.

برخورد قضایی با سواستفاده کنندگان از کارت های بازرگانی

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه افزود: نمونه های زیادی نیز از این نظر داشته ایم که علاوه بر برخوردهای این کمیته به دستگاه های مختلف هم برای برخورد معرفی شده و حتی برخورد قضایی هم با آنها صورت گرفته است.

کاشفی افزود: صدور گواهی و اسناد تجاری و... مورد نیاز نیز توسط اتاق بازرگانی انجام می شود و بخشی از امور حاکمیتی در حوزه تجارت به اتاق بازرگانی واگذار شده است.

وی از ارائه مشاوره های خاص در این راستا به اعضای اتاق بازرگانی، اعم از تولیدکنندگان و صادرکنندگان خبر داد و گفت: این مشاوره های در حوزه های مختلف اعم از حقوقی، مالیاتی و مسائل مربوط به حوزه تولید و صادرات ارائه می شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه افزود: ارائه مباحث آموزشی در حوزه های مختلف به تولیدکنندگان و صادرکنندگان را از دیگر اقدامات اتاق بازرگانی در زمینه توسعه و ارتقا صادرات برشمرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات