40 کودک مبتلا به بیماری اوتیسم در سقز شناسایی شدند


40 کودک مبتلا به بیماری اوتیسم در سقز شناسایی شدند

سنندج - ایرنا - رئیس اداره بهزیستی سقز با بیان اینکه 40 کودک مبتلا به بیماری اوتیسم در این شهرستان شناسایی شده‌اند، گفت: طبق آمارهای رسمی تعداد کودکان مبتلا به این بیماری در سقز 80 نفر است.

عبدالله رحیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یک درصد از جمعیت کشورمان مبتلا به بیماری اوتیسم خفیف تا شدید هستند که این آمار با آمار جهانی برابری دارد و در ایران به ازای هر ۱۵۰ تولد، یک مورد اوتیسم وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سقز هم اکنون حدود ۴۰ نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند، افزود: ۲۷ نفر در مرکز آموزش توانبخشی کودک و خانواده دارای اختلال اوتیسم ثنا تحت نظارت بهزیستی، خدمات دریافت می کنند.

رحیمی با اشاره به اینکه احتمالا آمار اصلی این بیماری در سقز ۷۰ تا ۸۰ نفر باشد، یادآور شد: بیشتر افراد، اتیسم را به عنوان نوع کلاسیک آن می شناسند چون شناسایی افرادی که دارای طیف خفیف یا متوسط هستند بسیار سخت و دشوار است.

وی اضافه کرد: هم اکنون در مرکز آموزش توابخشی ثنا برای کودکان اتیسمی خدماتی همچون کاردرمانی، گفتار درمانی، مربیان آموزشی، روانشناسی و مشاوره، موسیقی و هنری ارائه می شود و با توجه به نیاز این کودکان بازی درمانی، حسی، ادراکی، حرکتی، تیچ و رفتار درمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس اداره بهزیستی سقز گفت: این اداره مجهز به پایگاه دایمی غربالگری اتیسم در مرکز اوتیسم ثنا است پس می توان به درستی این اختلال را با توجه به سیستم آنلاین کشوری شناسایی و تشخیص داد.

اتیسم یک اختلال عصبی رشدی دایمی است که در سنین رشد (یک تا پنج سالگی) رخ می دهد، علل ایجاد کننده بیماری اتیسم همچنان نامشخص است ولی علت‌های ژنتیک، دارویی، مسمومیت با جیوه فرکانسهای ماهواره ای و غیره هم دخیل هستند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا