به آینده طلا امیدوار باشیم؟ تحلیل خواندنی درباره آینده بازار


تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که سیاست های پولی انبساطی و کاهش نرخ بهره از سوی بانک های مرکزی بزرگ جهان، تاثیر مهمی بر روند صعودی قیمت طلا خواهد داشت.

وبگاه Shanghai Metals Market در تحلیلی نوشت: دور جدید سیاست های پولی انبساطی جهان آغاز شده است. بیش از 30 بانک مرکزی جهان طی سال جاری نرخ بهره را کاهش داده اند که علت اصلی این اقدام نگرانی درباره تنش های تجاری، کاهش رشد اقتصادی جهان و کاهش نرخ تورم است.

فدرال رزرو آمریکا از ابتدای امسال تاکنون 2 بار نرخ بهره را کاهش داده است. در شرایطی که نشست فدرال رزرو آمریکا قرار است به زودی برگزار شود، سرمایه گذاران بین المللی منتظر روشن شدن وضعیت سیاست های پولی هستند. به نظر می رسد کاهش قیمت طلا در روزهای اخیر موقتی و زودگذر خواهد بود و قیمت این فلز گرانبها در میان مدت روند صعودی خواهد داشت.

در ماه سپتامبر، بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را از منفی 0.4 به منفی 0.5 درصد کاهش داده است. بانک مرکزی چین نرخ ذخیره قانونی بانک ها را 0.5 درصد کاهش داده و به 13 درصد رسانده است. این برای سومین بار در سال اخیر بوده است که بانک مرکزی چین این اقدام را اتخاذ کرده است.

در ماه اوت نیز بانک مرکزی نیوزلند به طور غیرمنتظره نرخ بهره را 0.5 درصد کاهش داد. بانک های مرکزی هنگ کنگ، تایلند، مکزیک، ترکیه و روسیه نیز نرخ بهره خود را کاهش داده اند. پیش بینی می شود بانک مرکزی ژاپن نیز به زودی نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

به نظر می رسد نرخ بهره منفی به یک سیاست مرسوم و مورد علاقه کشورهای مختلف تبدیل شده است. آخرین بار که بانک های مرکزی جهان اقدام به اتخاذ سیاست های انبساطی پولی و کاهش نرخ بهره کردند، مربوط به بحران مالی و اقتصادی 2007 و 2008 میلادی است.

البته شرایط امروز مانند ده سال پیش بحرانی و حساس نیست ولی تنش های تجاری موجب نگرانی شدید بانک های مرکزی سراسر دنیا شده است. به نظر می رسد بانک های مرکزی جهان دیدگاه امیدوارانه ای نسبت به طلا دارند. کاهش نرخ بهره واقعی در اقتصاد به معنای افزایش تقاضای سرمایه گذاران برای خرید طلا خواهد بود.

قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون 16 درصد رشد داشته است.

انتهای پیام /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403