رشد 28 درصدی پرونده های قاچاق کالا و ارز در تعزیرات


رشد 28 درصدی پرونده های قاچاق کالا و ارز در تعزیرات

تهران- ایرنا- مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی از رشد 28 درصدی پرونده های قاچاق کالا و ارز خبر داد و گفت: در 6 ماهه نخست امسال 40 هزار و 285 فقره پرونده در زمینه قاچاق کالا و ارز به تعزیرات ارجاع شده است.

عبدالمجید اجتهادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار قضائی ایرنا افزود: طبق آمار عملکرد مقایسه ای شعب ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز، ۳۹ هزار و ۴۷۳ فقره پرونده مختومه و ۵ هزار و ۷۶۲ فقره پرونده در جریان رسیدگی قرار دارد و رشد تعداد پرونده های قاچاق کالا و ارز ارجاعی به شعب ویژه تعزیرات نشان از افزایش ریسک قاچاق و کنترل شدیدتر مبادی ورودی و خروجی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

وی ادامه داد: تعداد ۹ هزار و ۴۴۰ فقره پرونده معادل ۲۳ درصد از کل پرونده های وارده ارزشی کمتر از ۱۰ میلیون ریال داشتند، تعداد ۱۷ هزار و ۷۸۸ فقره پرونده معادل ۴۴ درصد از کل پونده های وارده ارزشی بیش از ۱۰ میلیون ریال و کمتر از ۱۰۰ میلیون ریال داشتند، ۸ هزار و ۴۶۶ فقره پرونده معادل ۲۱ درصد از پرونده های وارده ارزشی بیش از ۱۰۰ میلیون ریال و کمتر از ۵۰۰ میلیون ریال داشتند، ۲ هزار و ۶۶ فقره پرونده معادل ۵ درصد از کل پرونده ها ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون ریال و کمتر از یک میلیارد ریال داشتند همچنین تعداد ۲ هزار و ۵۵ فقره پرونده با ارزش بیش از یک میلیارد تومان معادل ۶ درصد از کل پرونده های وارده به تعزیرات ارجاع شده است.

اجتهادی اضافه کرد: هر چند سهم پرونده های کمتر از ۱۰ میلیون ریال نسبت به مدت مشابه سال قبل از ۲۵ درصد به ۲۳ درصد کاهش یافته است و موید اصلاح رویکرد دستگاه های کاشف در برخورد با محموله های قاچاق است؛ با وجود این، همچنان بالغ بر ۶۷ درصد از کل پرونده های وارده دارای ارزشی کمتر از ۱۰۰ میلیون ریال است و دستگاه های کاشف با اهتمام بیشتر و به ویژه آموزش ماموران می توانند روند رو به رشد تشکیل پرونده های قاچاق کلان را مورد توجه قرار دهند و در این راه گام موثرتری بردارند.

مدیرکل قاچاق کالا و ارز تعزیرات اظهارداشت: درصد جرایم وصولی نسبت به محکومیت های ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یک درصدی دارد اما به لحاظ میزان جرایم وصول شده در این مدت شاهد رشد ۷۳ درصدی هستیم.

وی درباره بیشترین پرونده های قاچاق کالا و ارز در استان های مختلف کشور گفت: استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان غربی، فارس و کرمان به ترتیب بیشترین سهم پرونده های تشکل شده را به خود اختصاص داده اند.

اجتهادی افزود: نفت و گاز، سیگار، بنزین، کولر، پارچه، چوب و فراورده های چوبی، موتورسیکلت، پوشاک، گوسفند زنده و هیزم بیشترین کالاهای قاچاق در ۶ ماهه نخست امسال هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن