درس‌های حفظی را چگونه بخوانیم؟


درس‌های حفظی را چگونه بخوانیم؟

در این بسته دانستنی‌های تحصیلی درباره بهترین روش مطالعه برای دروس حفظی را خواهیم گفت.

به گزارش مشرق، خواندن درس و امتحان، کم و بیش برای همه‌ی دانش آموزان دغدغه هایی را به دنبال دارد. بعضی از محصلان برای خواندن امتحانات حفظی راحت تر هستند و عده‌ای دیگر برای امتحانات مفهومی و محاسباتی . تقریبا همه‌ی محصلان در این دو دسته از امتحانات واهمه و ترس دارند. اگر دانش آموزان در طول دوران تحصیل خود به مطالب درسی بیشتر توجه کنند می توانند تسلط کافی بر روی دروس را بدست آورند.

بیشتر بخوانید:

خالق کارت‌های معروف صدآفرین کیست؟ +عکس

6 ترفند مهم چگونه درس خواندن برای موفقیت در کنکور

ممکن است دانش آموزان در ابتدا به سرعت دروس را مطالعه کنند و پس از پایان یافتن آن ها تسلط خاصی بر آنچه که مرور کرده‌اند پیدا نکرده باشند. این موضوع کاملا طبیعی به نظر می‌آید اما دانش آموزان با تغییر دادن روش مطالعه و دقت فراوان نتیجه مناسبی بدست خواهند آورد. اما دانش آموزان چه بخواهند و چه نخواهند حافظه آن ها درصد اندکی از تمام مطالبی را که مرور کرده‌اند در خود ثبت کرده است.

این ثبت اطلاعات اولیه که حاصل روزنامه وار خواندن دروس است، می تواند در بخش مفهومی خواندن دروس موثر باشد و نقش فوق العاده‌ای را ایفا کند؛ زیرا دانش آموزان بدون اینکه تمرکز خاصی بر روی مطالب داشته باشند، توانسته‌اند آن ها را در ذهن خود ثبت کنند. این بدان معناست که روزنامه وار خواندن درس‌های حفظی برای شروع مطالعه، روشی موثری خواهد بود که ذهن دانش آوزان را برای مفهومی خواندن آماده می کند.

چگونه دانش‌آموزان می توانند دروس حفظی را مطالعه کنند؟

دانش آموزان باید در ابتدا روش های پیش خوانی، خواندن دروس، از حفظ گفتن، تمرین کردن مطالب را رعایت کنند.

دانش آموزان با پیش خوانی می توانند تا حدودی مطالب را به ذهن خود منتقل کنند. منظور از پیش خوانی یعنی خواندن سرفصل ها، جملات و کلمه‌هایی است که درشت نوشــته شده. یعنی ابتدا باید مطالبی که می خواهند مطالعه کنند را مشخص کرده و سـپس به مطالب یک نگاه اجمالی و روزنامه وار بیندازند وپــس از اینکه این کار را انجام دادند، برای خود از همان مطالب سوال‌هایی طرح کنند. هدف از این سوال‌ها ارتباط برقرار کردن ذهن دانش آموزان با مطالب است.

در مرحله مفهومی دیگر باید مطالب را با دقت هرچه بیشتر بخوانند و سعـی نکنند مطالب را تنها حفظ کنند بلکه بهتر است آن ها را یاد بگیـرند. دانش آموزان در این مرحله باید بیشتـرین تمرکـز را داشـته باشند. باید سعی شود که این مرحله به صـورت کامل انجام گردد. در این مرحله هر چه بیشتر در حالت آماده باش ذهنی باشند، بهتر می‌توانند مطالب را درک کنند. در حین مطالعه دروس حفظی، باید مانند مطالعه دروس مفهومی، با نهایت سرزندگی و تمرکز فکر و با متمرکز کردن تمام حواس خود روی مطلبی که می خوانند، عمل کنند.

در این مرحله دانش آموزان با توجه به مطالبی که مطالعه کرده‌اند باید سعی کنند به سوالاتی که از خود پرسیده‌اند پاسخ دهند. اگر توانستند پاسخ دهند ، نشان دهنده‌ی این است که مراحل را به خوبی پشت سر گذاشته‌اند ولی اگر عکس آن جواب دهد باید دوباره از مرحله ی خواندن شروع کنند مطالب را بخوانند. این مرحله میــزان تمرکزشان را درمرحله‌ی قبل مشخص می‌کند.

پس در کل دانش آموزان باید زمان مناسبی را برای خواندن دروس حفظی خود اختصاص دهند تا بهترین نتیجه را به دست آورند و هیچ روش جادویی برای حفظ کردن دروس حفظی در مدت زمان کم، وجود نخواهد داشت بلکه باید با دوره و مرور اصولی و تست پوششی در روزهای بعد، آن ها را در حافظه خود ثبت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد