ویژه برنامه‌های شهادت امام رضا (ع) در حرم رضوی


معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی: زائران بعد از نماز مغرب از سخنرانی آقای رفیعی و مرثیه سرایی حدادیان بهره‌مند خواهند شد.

ویژه برنامه‌های شهادت امام رضا (ع) در حرم رضویبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام و المسلمین حسین شریعتی نژاد در مصاحبه با رادیو اربعین افزود: حجت الاسلام ماندگاری ساعت ۲۰ امشب در رواق دارالحجّه سخنرانی می‌کند و برنامه‌های تبلیغی نیز از فردا صبح بعد نماز صبح آغاز می‌شود و امام جمعه مشهد نیز سخنرانی خواهد کرد.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: زائران پس از نماز ظهر فردا از بیانات حجت الاسلام کازرونی و مرثیه خوانی جواد فلاحی بهره خواهند برد.
این مقام مسئول از برگزاری اجتماعات عظیم ویژه روز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام رضا (ع) خبرداد و گفت: مراسم ویژه شهادت خوانی صبح شهادت امام رضا (ع) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی و خطبه خوانی شب شهادت نیز بعد نماز مغرب و عشا با سخنرانی تولید آستان قدس برگزار می‌شود.
حجت الاسلام گنابادی نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی
راه اندازی پویش "همه خادم الرضائیم" برای پذیرایی از زائران
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در مصاحبه تلفنی با رادیو اربعین گفت: مجموعه آستان قدس از ماه‌ها قبل برنامه ریزی‌ها و اقدامات خود را برای ایام پایانی دهه صفر و خدمات رسانی به زائران امام رضا (ع) آغاز کرده و اولویت‌های تسریع و تسهیل خدمات رسانی و کار‌های فرهنگی را در دستور کار قرار داده است.
وی با اعلام اینکه حدود چهار هزار هیئت در مشهد حضور دارند، افزود: برای حضور ۶۰۰ هیئت در این ایام و در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی (ع) برنامه ریزی شده است، ضمن اینکه ما با تاکیدات و هماهنگی‌های تولیت آستان قدس رضوی حضور هیئت‌ها را تسهیل و تسریع خواهیم کرد و موانع تردد را ن کاهش می‌دهیم.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اعلام خبر حضور حدود سه هزار روحانی بردار و خواهر از مبدا تا مقصد برای خدمات رسانی به زائران امام رضا (ع) گفت: جلسه‌های خانگی بانوان، پذیرایی و اطعام زائران و بسته بندی تبرکی برای زائران را نیز بانوان انجام می‌دهند.
حجت الاسلام گنابادی نژاد یادآور شد: سه هزار و ۵۰۰ مغازه دار مشهدی اجناس خود را با تخفیف ارائه می‌دهند و علاوه براین، ۲۲ نانوایی نیز به مناسبت شهادت امام رضا (ع) یک روز نان رایگان پخت می‌کنند.
ابراهیمی، مدیر توسعه امور سلامت بنیاد سلامت رضوی
۲۰۰ موکب درمانی آماده خدمت رسانی درمانی به زوار رضوی
دکتر محمود ابراهیمی در مصاحبه با رادیو اربعین از آماده باش ۲۰۰ موکب سلامت با امکانات کامل بهداشتی و درمانی برای ارائه خدمت به زوار علی بن موسی الرضا (ع) خبر داد و گفت: از دو سال گذشته در مرز‌هایی که زوار در تردد هستند، کانون‌های سلامت را راه اندازی کرده ایم و در مرز‌های میرجاوه و تایباد و دوغارون کانون‌های سلامتِ فعال داریم.
وی افزود: امکانات بهداشتی درمانی را آماده کرده ایم و خدام سلامت خدمات رایگان شامل معاینه پزشکی، پرستاری، تزریقات و سرم تراپی را ارائه و زوار داروی رایگان دریافت می‌کنند.
آقای ابراهیمی ادامه داد: در ورودی‌ها مشهد مقدس نیز به صورت داوطلبانه و مردمی سازمان‌ها و مردم پای کار آمده اند و ۳۰۰ موکب به راه افتاده و حدود ۲۰۰ موکب نیز درمانی است.
وی با بیان اینکه زوار از پتانسیل خدام سلامت استفاده و خدمات پرستاری و پزشکی دریافت می‌کنند، افزود: در حرم مطهر رضوی نیز تسهیلاتی را مانند دارالشفاء آماده کرده ایم و اورژانس مرکزی نیز در صحن آماده به کار است و به گونه‌ای طراحی شده است که تجهیزات پیش بیمارستانی را دارد و تا ۶ ساعت به زواری که ناراحتی قلبی و تنفسی دارند، خدمات سلامت ارائه می‌شود.
ابراهیمی در مصاحبه با رادیو اربعین خاطرنشان کرد: تمام خدمات خادمان سلامت رایگان است.
حجت الاسلام الله یارپور، استاد حوزه و دانشگاه
پیروی از سیره اهل بیت (ع) را باید در عمل نشان دهیم
حجت الاسلام هاشم الله یارپور استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با رادیو اربعین با اشاره به اهمیت الگو برداری از سیره ائمه (ع) گفت: ندگی فردی و اجتماعی ما انسان‌ها باید مطابق با زندگی فردی و اجتماعی ائمه معصومین (ع) باشد و این میزانی برای سنجش اعمال در روز قیامت است. ایام عزاداری و حتی ولادت‌های ائمه بهانه‌ای است که ما از ائمه معصومین یادی کنیم و از سیره عملی آن‌ها در زندگی بهره ببریم.
وی با اظهار به اینکه باید در عمل ارادت خود به اهل بیت (ع) را نشان دهیم و نه در حد صحبت، گفت: تعدادی از اراداتمندان امام رضا (ع) از ایشان وقت ملاقات خواستند، اما وقتی موضوع را به حضرت انتقال دادند ایشان مخالفت کردند. در روایت آمده که این افراد ۶۰ بار مراجعه کردند و حضرت از پذیرش خودداری ورزیدند و بعد از این همه اصرار حضرت با این افراد ملاقات کردند.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: آن‌ها از حضرت امام رضا (ع) سوال کردند مگر از ما خطایی سر زده است که شما از پذیرش ما خودداری می‌ورزیدید با اینکه ما از راه دوری آمدیم. حضرت رضا (ع) فرمودند چرا شما رفتاری انجام می‌دهید که در مکتب غنی تشیع آن رفتار گفته نشده است. اعمالی را انجام می‌دهید که موجب رضایت حضرت حق نیست؛ لذا شما با این رفتار نمی‌توانید بگویید شیعه ما هستید بلکه می‌توانید بگویید محب و دوستدار ما هستید و اگر ارادت در حد لقلقه زبان و صحبت باشد این کفایت نمی‌کند و بیانگر شیعه بودن شما نیست، لذا اگر شما خودتان را شیعه می‌دانید، باید رفتار شما مبتنی بر احکام الهی باشد.
حجت الاسلام هاشم الله یارپور با اشاره به زیارت اربعین امام حسین (ع) گفت: ما اگر اربعین حسینی را به عنوان یک الگو و حرکت نمادینی که انجام می‌شود، چقدر خوب است رفتار ما در مسیر و بعد از طی طریق و بعد از اینکه توفیق زیارت پیدا می‌کنیم و در زمان برگشت تا سال بعد اربعینی زندگی کنیم. اگر یاد بگیریم حق الناس را رعایت کنیم و اگر بتوانیم به حقوق دیگران احترام بگذاریم، مردم به صورت عام و مسئولان به صورت خاص تاثیر مثبتی بر روی زندگی فردی و اجتماعی مان خواهند گذاشت.
طهرانی مقدم، کارشناس معارف اسلامی
صلوات خاصه امام رضا بیانگر شأن رفیع امامت است
علی طهرانی مقدم کارشناس معارف اسلامی و فرهنگ در رادیو اربعین با اشاره به صلوات خاصه امام رضا (ع) به صلواتی دیگر به نقل از امام حسن عسگری (ع) اشاره و بیان کرد: این صلوات در مفاتیح الجنان آمده است و حضرت بیان کردند که خدایا به امام رضا (ع) که از او راضی شدی و به واسطه دعا و رضایت او از بندگان راضی شدی، درود و صلوات بفرست.
کارشناس معارف اسلامی با اشاره به تاریخ زندگانی امام رضا (ع) گفت: حضرت در یازدهم ذی القعده سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشودند و در سال ۲۰۳ هجری قمری به شهادت رسیدند. کنیه حضرت، ابوالحسن است و به القابی از جمله رضا، صابر، وکیل و، ولی معروف هستند.
وی با اشاره به تفاوت رضا و مرتضی گفت: صفت مرتضی نسبت به رضا وسعت بیشتری دارد و به معنای رضایت محض است.
طهرانی مقدم درخصوص فضای علمی و مناظراتی در زمان امام رضا (ع) بیان داشت: حضرت هفت مناظره با هفت فرد بزرگ در حوزه‌های علمی و مذهبی داشتند. هدف مامون از این کار خدشه دار کردن مقام حضرت بود، اما به خواست خداوند و با مقام بالای علمی حضرت، این موضوع برعکس می‌شد و نام و آوازه اهل بیت (ع) در سایر کشور‌های اسلامی گسترش می‌یافت.
این کارشناس مذهبی با اشاره به حدیثی از امام رضا در میزان الحکمه گفت: حضرت در حدیثی می‌فرمایند: "خداوند رحمت کند بنده‌ای را که امر ما را احیا کند. " سپس حضرت در پاسخ به سوال فردی که از چگونگی این کار پرسید، فرمودند "علوم ما را یاد بگیرند و به مردم بیاموزند اگر مردم محاسن و زیبایی‌های کلام (سیره رفتاری و گفتاری) ما را درک کنند هدایت خواهند شد. "

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی