کلانتری: در شمال بوشهر اسکله و آبشیرین‌کن نخواهیم داشت


کلانتری: در شمال بوشهر اسکله و آبشیرین‌کن نخواهیم داشت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت توسعه شمال استان بوشهر گفت: با تفاهمات انجام شده در مورد منطقه ویژه شمال استان بوشهر اسکله و آبشیرین کن نخواهیم داشت و همچنین فاصله با خوریات در تفاهم آمده و بقیه موارد نیز باید طبق قانون با مطالعات زیست محیطی باشد.

به گزارش ایسنا، شب گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای بررسی وضعیت راه اندازی منطقه ویژه شمال استان وارد بوشهر شده و صبح امروز -جمعه ۳ آبان ماه- راهی بندر دیلم شد. در این بازدید که به همراه استاندار بوشهر، نماینده شمال استان و مسئولان محیط زیست استان صورت گرفت، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی بوشهر عنوان کرد: به مشاور شهرساز گفته شده حتی در حاشیه ها نیز طرح های غیر آلاینده پیش بینی کند و همه موارد طبق نظر محیط زیست استان رعایت شده است. پالایشگاه گاز پیش بینی شده را حذف و به جای آن صنایع پایین دست غیر آلاینده پیش بینی کرده ایم و در واقع بر روی ارزش افزوده تمرکز کرده ایم.

مهدی صفوی ادامه داد: فاصله تا سکونت گاه ها و مسائل دیگر نیز در نظر گرفته شده است، برای آب شیرین کن و اسکله نیز ارزیابی کامل صورت گرفته است.

"اسکله و آب شیرین کن را فراموش کنید"

پس از آن عیسی کلانتری -رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- با صراحت گفت که "اسکله و آب شیرین کن را فراموش کنید"، و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی بوشهر نیز اعلام کرد که چون نظر سازمان محیط زیست مخالف بود، و به دستور استاندار این دو را ندیده ایم و در بقیه موارد نیز هیچ اشکال فنی نداریم.

حذف پالایشگاه نفت و گاز، آبشیرین کن و اسکله

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به جزئیات طرح بیان کرد: قبلا که منطقه در نظر گرفته شده ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار بود، تمام خوریات و ریزخورها در طرح بودند، که با مصوبه کمیته ارزیابی، طی بررسی های میدانی تمام خورها را حذف کردیم. پس از آن از طرف دفتر ارزیابی و محیط طبیعی اعلام شد که حریم خورها نیز باید حذف شود، لذا حریم ۲۰۰ متری خورهای اصلی و حریم ۶۰ متری خورهای فرعی را از منطقه کسر کردیم.

فرهاد قلی نژاد تصریح کرد: در مجموع یک هزار و ۴۰۷ هکتار از محدوده اولیه کسر شد، و معاونت محیط طبیعی نیز تاییدیه حذف خوریات را صادر کرد. در زمان ارزیابی نیز موضوع احداث اسکله و آبشیرین کن مطرح شد که هم مشکل فنی احداث داشته و هم اینکه موضوع زیستگاه حساس دریا مطرح بود.

وی اضافه کرد: به علاوه حذف آبشیرین کن و اسکله، حریم رودخانه بویرات نیز از طرح حذف شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر تصریح کرد: در ارزیابی ها پالایشگاه نفت و گاز حذف شده و تنها صنایع پتروشیمی با محدودیت های تعیین شده توسط دفتر ارزیابی امکان اجرایی شدن دارد.

تعهد محضری برای حذف آبشیرین کن

احمد رضا لاهیجان زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: بعد از تغییرات انجام شده بر روی منطقه پیشنهادی مشکلی نداشتیم، مشکل بر روی آبشیرین کن پیشنهاد شده توسط مشاور و اسکله بوده که با تعهد محضری حذف شده است.

ساکنان عسلویه در معرض تهدید سلامت هستند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پس از شنیدن اظهارات عنوان شده گفت: با تفاهمات انجام شده اسکله و آبشیرین کن نخواهیم داشت و همچنین فاصله با خوریات در تفاهم آمده و بقیه موارد نیز باید طبق قانون با مطالعات زیست محیطی باشد.

عیسی کلانتری تاکید کرد: نگذاریم بلای عسلویه دوباره بر سر بوشهر بیاید. مردم بدانند که امروز خود پرسنل و کارمندان و کارکنان نفتی عسلویه در معرض تهدید سلامت هستند.

وی افزود: خوشبختانه با تجربه عسلویه مردم به این نتیجه رسیده اند که محیط زیست و حقوق مردم و نسل آینده نباید قربانی توسعه شود. قبلا خورها و حتی حریم خورها در توسعه دیده شده بود که تبدیل به صنایع پتروشیمی شود. در حال حاضر همه اینها حذف شده و خوریات و حریم آن از توسعه بیرون است.

به گزارش ایسنا، با وجود گذشت حدود ۱۰ سال از کلنگ‌زنی منطقه ویژه شمال استان بوشهر، تا امروز به دلائل مختلف، مشکلات زیست محیطی آن برطرف نشده و در دوراهی راه اندازی یا عدم راه اندازی معلق مانده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟