راه های رهایی از کابوس تکراری گناه/ چگونه ثمرات زیارت اربعین را حفظ کنیم؟


راه های رهایی از کابوس تکراری گناه/ چگونه ثمرات زیارت اربعین را حفظ کنیم؟

حفظ ثواب حاصل از اعمالی مانند زیارت اربعین به آسانی ممکن نمی‌شود.

حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مثل کابوس‌هایی است که وقت و بی وقت سراغ آدم می‌آید، انسان را عذاب می‌دهد. کابوس نفرت انگیزی که با زحمت دور می‌شود، اما به آسانی و با انجام یک عمل اشتباه مثل بختک روی انسان می‌افتد. مناسبت‌هایی مانند محرم و صفر و ایامی مانند اربعین انسان را فرسنگ‌ها از عذاب گناه دور می‌کند. عذابی که در طول سال انسان را رها نمی‌کند. یک ماه ضیافت بزرگ الهی یعنی ماه رمضان، شب‌های پرتلاطم و پر التهاب شیطانی را به سحر‌های دلنشین و آرامش بخش تبدیل می‌کند.

راه های رهایی از کابوس تکراری گناه/ چگونه ثمرات زیارت اربعین را حفظ کنیم؟

گاهی دور گاهی خیلی نزدیک

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «اَلا اُخْبِرُکُمْ بِشَىْ‏ءٍ اِنْ اَنـْتُمْ فَعَلْتُموهُ تَباعَدَ الشَّیْطانُ مِنْـکُمْ کَما تَباعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ؟ قالوا: بَلى، قالَ: اَلصَّوْمُ یُسَوِّدُ وَجْهَهُ وَ الصَّدَقَةُ تَـکْسِرُ ظَهْرَهُ وَ الْحُبُّ فِى اللّه‏ِ وَ الْمُوازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ یَقْطَعانِ دابِرَهُ وَ الاِْسْتِغْفارُ یَقْطَعُ وَ تینَهُ؛ آیا شما را از چیزى خبر ندهم که اگر به آن عمل کنید، شیطان از شما دور شود، چندان که مشرق از مغرب دور است؟ عرض کردند: بله. فرمودند: روزه روى شیطان را سیاه مى‌کند، صدقه پشت او را مى‏ شکند، دوست داشتن براى خدا و همیارى در کار نیک، ریشه او را می‌کند و استغفار شاهرگش را مى ‏زند. (میراث حدیث شیعه، ج ۲، ص ۲۰، ح ۱۸)

بیشتر بخوانید: سوره‌ای که خواندنش شما را از رسوایی در روز قیامت نجات می‌دهد + صوت آیات

راه های رهایی از کابوس تکراری گناه/ چگونه ثمرات زیارت اربعین را حفظ کنیم؟

چگونه از شرّ کابوس تکراری گناه دور شویم؟

چگونه می‌شود این کابوس‌های ناتمام را به اتمام رساند و این آرامش‌های زودگذر را ابدی کرد. یکی دیگر از مناسبت‌های خوش یمن یعنی اربعین و پیاده روی اربعین به پایان رسید. به زودی ماه صفر نیز به پایان خواهد رسید. چگونه می‌شود که مانند همین روز‌ها همه فکر و ذکرمان مشغول ائمه اطهار (ع) و ذات اقدس الهی باشد. چگونه می‌شود به گونه‌ای استغفار کرد که دیگر به سمت گناه بازنگردیم و مسیرمان را تغییر ندهیم.‌ای کاش شیطان قسم نمی‌خورد که تا آخرین روز دنیا انسان را بفریبد. همان روز که گفت: «قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ ثُمَّ لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ پس به سبب آن که مرا به گمراهی افکندی، من هم برای [فریفتن] آنان حتماً بر سر راه راست تو خواهم نشست. آن گاه از پیش رو، از پشت سر و از طرف راست و چپ شان بر آنان می‌تازم بیشترشان را شکرگزار نخواهی یافت.»

راه های رهایی از کابوس تکراری گناه/ چگونه ثمرات زیارت اربعین را حفظ کنیم؟

حملات بی جانبه شیطان

از جلو حمله کردن یعنی القای امنیه باطل و آینده را تباه کردن است؛ در این صورت عمر فرد، به بطالت گذشته و ره ‎توشه‎ای برای معاد خود، نخواهد داشت. پشت سر حمله کردن یعنی ایجاد شک و شبهه در مبدا و هدف خلقت و همچنین، جلوگیری از انفاق اموال در راه خداوند و در نتیجه به ارث گذاردن آن برای بازماندگان و وارثان.

راه های رهایی از کابوس تکراری گناه/ چگونه ثمرات زیارت اربعین را حفظ کنیم؟

شیطان در مورد حمله خود از سمت راست و چپ نمی‎گوید از دوطرف حمله می‎کنم؛ بلکه تاکید می‎کند که از سمت راستی‌ها و از سمت چپی‌ها حمله می‌کنم. مفسرین معتقدند منظور از سمت راستی‌ها و سمت چپی ها، اعمال سمت راستی و اعمال سمت چپی است. سمت چپی‌ها یعنی اعمال بد و گناه. یعنی وادار ساختن انسان به انجام گناه؛ سمت راستی‌ها یعنی اعمال خوب و ثواب؛ مثلا فرد صدقه می‌دهد و این صدقه را با منت گذاردن خراب کرده و حتی مرتکب گناه نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه ابلیس را شکست دهیم؟/ سه گروهی که از شرّ شیطان در امان هستند

اگر اربعین زندگیمان را متحول نکند، فایده‌ای ندارد

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی حائری زاده کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی در خصوص حفظ ثواب عزاداری‌های محرم و صفر و باقی ماندن برکات زیارت اربعین تا پایان عمر، به خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: محرم و صفر ماه تحول و دگرگونی در اخلاق، رفتار و گفتار است. اگر این تحول بر رفتار، گویش و اخلاقیاتِ فردی، اجتماعی و خانوادگی جامعه ما اثر بگذارد، آن زمان ماه محرم و صفر یا رفتن به پیاده روی اربعین خروجی قابل توجهی برای ما داشته است. البته که این اتفاقات متحول کننده زندگی ما هستند و ما باید از آن به بهترین شکل بهره برداری کنیم. باید تاثیرات ما بر سیاست مداران، اقتصاددانان و فعالان مختلف اجتماعی تبلور پیدا کند. کسی که متصل به امام معصوم می‌شود، در واقع به همه خوبی‌ها متصل شده است. باید این اتصال را همه گیر کرد.

راه های رهایی از کابوس تکراری گناه/ چگونه ثمرات زیارت اربعین را حفظ کنیم؟

انس با قرآن و تکیه بر نماز کلید‌های ماندگاری در مسیر حق

وی افزود: زیارت اربعین بزرگترین راهپیمایی اعتقادی جهان است. همه انسان‌ها حتی غیر شیعیان در آن حضور پیدا می‌کنند. اگر ما بتوانیم در توجهات فردیمان با خدا و قرآن انس بگیریم، حرکتمان رو به جلو خواهد بود. امام حسین (ع) می‌فرمایند که من چند چیز را خیلی دوست دارم؛ نماز خواندن، قرائت قرآن، استغفار کردن از جمله آن هاست. استغفار فقط گفتن عبارت «استغفر الله» نیست؛ بلکه استغفار به معنای آبادانیِ خرابکاری‌های رفتاری و اعتقادی ماست. استغفارِ بد زبانی خوب صحبت کردن؛ استغفارِ غفلت ذکر گفتن؛ استغفارِ ریا اخلاص و استغفارِ از بی تقوایی داشتن تقواست. با انجام این کار‌ها می‌توانیم آثار و برکات محرم و صفر و به ویژه زیارت اربعین را درک کنیم.

بیشتر بخوانید: چگونه رزق و روزی خود را افزایش دهیم + فیلم

راه های رهایی از کابوس تکراری گناه/ چگونه ثمرات زیارت اربعین را حفظ کنیم؟

وقتی پل‌های بازگشت به سمت شیطان را خراب می‌کنیم

این کارشناس مذهبی در ادامه به حفظ اعمال نیک اشاره کرد و گفت: حالِ حضور در حفظ عمل صالح مهم است. آنجه یک حس معنوی را تداوم می‌بخشد، حال حضور است؛ به این معنا که فرد اتصالش با خدا و معصومان را نه فقط در برهه‌ای خاص بلکه در تمامی زمان ها افزایش دهد. اینکه می‌بینیم بعد از ماه محرم و حتی در ماه رمضان چند روزی می‌گذرد، باز همان آش و همان کاسه می‌شود، به دلیل این است که اتصال با خوبان انس با اهل بیت (ع) کمتر می‌شود. انجام واجبات، معاشرت انسان با خوبان و معاشرت با افراد صالح باعث ادامه روند گذشته می‌شود. اگر انسان بخواهد دوباره به پله اول برنگردد و سیل قهقرایی نداشته باشد، باید حال حضور داشته باشد. حال حضور در این شرایط به دست می‌آید که فرد ایمان داشته باشد و به خود تلقین کند که در محضر خداست. بداند که خدا او را می‌بیند؛ بداند که ظاهر و باطن، خلوت و جلوت، نیت درونی و همه شئونات انسان برای خدا و ائمه اطهار (س) قابل مشاهده است. باید از خدا مساعدت بخواهیم.

راه های رهایی از کابوس تکراری گناه/ چگونه ثمرات زیارت اربعین را حفظ کنیم؟

انتهای پیام/

وقتی باید تلاش های عزاداری اربعینمان را با چنگ و دندان حفظ کرد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا