کلانتری:با رعایت شش شرط انتقال آب خزر بلامانع است


کلانتری:با رعایت شش شرط انتقال آب خزر بلامانع است

سلامت نیوز:عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از نظر ما انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران با رعایت شش شرط اعلام شده بلامانع است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، عیسی کلانتری در حاشیه جلسه روزگذشته هیات دولت درباره انتقادات به طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی اظهار کرد: تخصیص آب توسط وزارت نیرو انجام می شود و این...

سلامت نیوز:عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از نظر ما انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران با رعایت شش شرط اعلام شده بلامانع است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، عیسی کلانتری در حاشیه جلسه روزگذشته هیات دولت درباره‌ انتقادات به طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی اظهار کرد: تخصیص آب توسط وزارت نیرو انجام می‌شود و این وزارتخانه از ما درخواست می‌کند که ارزیابی زیست محیطی انجام دهیم و این طرح را به لحاظ زیست‌محیطی تایید کنیم یا نه؟اگر ما ظرف دو ماه پاسخ ندهیم طبق برنامه ششم توسعه طرح به عنوان مصوبه تلقی می‌شود.


وی ادامه داد: وزارت نیرو مرداد ماه از ما چنین درخواستی کرد و ما هم اعلام کرده‌ایم اگر شش شرط ما را رعایت کنند، اجرای این طرح از نظر ما بلامانع است.
این شروط در زمینه طرح انتقال آب وجود دارد و ما هم حین اجرا باید نظارت کنیم که این شروط محقق شده است یا خیر؟کلانتری در پاسخ به انتقادی درباره تکرار مشکلات دریاچه ارومیه برای دریای خزر گفت: حجم دریای خزر ۸۶ هزار میلیارد مترمکعب است.

در صورت اجرای این طرح در سال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود که عده‌ای می‌گویند این کار ممکن است آب دریای خزر را شور کند اما اگر در سال ۲۰۰ میلیون مترمکعب برداشت شود، ۲.۶ میلیون نمک به خزر برمی‌گردد یعنی ۰.۰۰۳ درصد در سال.


وی ادامه داد: برخی اطلاعات غلط داده‌اند و موضوع را سیاسی می‌کنند. در سال ۹۳ وزارت نیرو و محیط زیست تصویب کرده بود که سالی سه میلیارد مترمکعب آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه منتقل شود یعنی ۱۵ برابر میزان طرحی که می‌خواهد اجرا شود. آن زمان صدای هیچ کسی درنیامد اما ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح را رد کرد زیرا املاح دریای خزر و دریاچه ارومیه تفاوت داشت.


کلانتری با اشاره به اینکه به هر حال تغییر حتی یک سنگ هم تاثیرات زیست محیطی دارد، خاطرنشان کرد: دولت و وزارت نیرو موظف است که آب شرب، بهداشت و صنعت شهروندان را در سراسر کشور تامین کند. وزارت نیرو هم راهش را بلد است و ما هم بررسی‌های زیست محیطی را انجام داده‌ایم.
او در پاسخ به اینکه آیا شروط مطرح شده توسط سازمان محیط زیست پیشنهادی بوده یا الزام‌آور است، گفت: این شروط الزام‌آور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی