دستگیری بزرگ‌ترین باند فیشینگ کشور در شیراز | سن عمده مجرمان کمتر از 20 سال است


دستگیری بزرگ‌ترین باند فیشینگ کشور در شیراز | سن عمده مجرمان کمتر از 20 سال است

همشهری آنلاین: فرمانده انتظامی استان فارس از انهدام بزرگترین شبکه فیشینگ و پولشویی گسترده در سطح کشور با همکاری دستگاه قضایی در فارس خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار رهام‌بخش حبیبی در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: با توجه به افزایش روزافزون پرونده‌های فیشینگ و برداشت از حساب‌های بانکی افراد و اینکه مجرمان با ترفندهای خاص به اطلاعات حساب بانکی شهروندان دسترسی پیدا کرده و با استفاده از اینترنت و درگاه‌های جعلی بانکی، حساب آنان را خالی می‌کردند، موضوع شناسایی و دستگیری به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نحوه فعالیت اعضای این باند در فضای مجازی کاملا محرمانه و با استفاده از هویت‌های جعلی بوده و هیچ ردی از خود به جا نمی‌گذاشتند، افزود: کارشناسان خبره پلیس فتا از حدود ۲ ماه قبل اقدامات فنی و تخصصی خود را در این خصوص آغاز و موفق شدند، یک نفر را در این زمینه در شیراز شناسایی و دستگیر کنند.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه کارشناسان با بررسی فنی مطلع شدند مدیر اصلی و دیگر اعضای این شبکه در چند استان‌ کشور به صورت پلکانی مشغول برداشت غیرمجاز از حساب‌های افراد هستند، خاطرنشان کرد: ماموران پس از اخذ نیابت قضایی موفق شدند مدیر اصلی و ۴ نفر دیگر از اعضای این باند را در چند استان در عملیات‌های ضربتی دستگیر و به استان فارس انتقال دهند.

سردار حبیبی از همکاری یک زن به عنوان منشی در این شبکه خبر داد و گفت: از این ۸ نفر که عمدتا زیر ۲۰ سال سن دارند، تجهیزاتی نظیر موبایل، لپ تاپ، اطلاعات ۲۰ هزار کارت بانکی و ... استخراج شد.

فرمانده انتظامی استان فارس افزود: فقط در یک فقره بررسی‌ فنی انجام شده، بر روی تجهیزات متهمان، ۳۵ کارت بانکی که اطلاعات آنها سرقت شده بود، کشف و به دلیل نبود زمان لازم برای برداشت، این کارت‌ها توسط کارشناسان پلیس فتا فارس مسدود و از سرقت ۲۰ میلیارد ریال وجه که هیچ کدام از مالکان حساب‌ها اطلاعی از به سرقت رفتن اطلاعات کارت بانکی خود نداشتند، جلوگیری شد.

وی با یادآوری این مطلب که مردم می‌بایست رمز پویا یک بار مصرف را از بانک‌ها مطالبه کنند، گفت: اگر کسی درخواست اجاره کارت بانکی کرد، احتمال اقدامات مجرمانه از طریق فیشینگ و پولشویی متصور است و به هیچ عنوان این کار را انجام ندهند.

سردار حبیبی در پایان به شهروندان توصیه کرد: دقت کنند آدرس‌های پرداخت الکترونیکی با پروتکل https و نماد shaparak.ir شروع شود، در استفاده از صفحات پرداخت بانکی از صفحه کلید مجازی استفاده کنند، خریدهای خود را در صفحات دارای نماد اعتماد الکترونیکی انجام دهند و به محض رصد هر گونه صفحه مشکوک، آن را در سایت پلیس فتا به آدرس اینترنتی cyberpolic.ir گزارش کنند.

کد خبر 460254

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته اول اردیبهشت 1403/ قشرین و فگستر دو روی...