منعی برای آموزش زبان غیر انگلیسی در مدارس وجود ندارد


منعی برای آموزش زبان غیر انگلیسی در مدارس وجود ندارد

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: منع قانونی برای آموزش زبانی غیر از انگلیسی در مدارس وجود ندارد که مجلس بخواهد برای آن طرحی ارائه بدهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طرحی که این روزها در مجلس شورای اسلامی در حوزه آموزش و پرورش مطرح شد و سر و صدای زیادی در میان صاحبنظران ایجاد کرد، به نام «حذف زبان انگلیسی از ‏مدارس» معروف شده است. هر چند ظاهراً اصل این مصوبه برای حذف انحصار آموزش زبان ‏انگلیسی در مدارس ارائه شد اما تبصره‌هایی دارد که آن تبصره‌ها عملاً به حذف آموزش زبان در ‏مدارس می انجامد. این طرح با واکنش‌های بسیار وسیعی در جامعه روبرو شد. بحث ‏رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس برای اولین‌بار در دوره وزارت سید محمد بطحایی مطرح و رسانه‌ای شد. وزیر سابق آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این طرح گفت: نکته اصلی این است که برای رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس، اصلاً نیازی به طرح و ‏مصوبه در مجلس نداریم.

بطحایی ادامه داد: در همان روزهایی که این مساله در آموزش و پرورش مطرح شد، شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه ارائه داد و اعلام کرد که آموزش و ‏پرورش می‌تواند زبان‌های انگلیسی، فرانسه، روسی و اسپانیایی آموزش دهد. درواقع ما منع قانونی ‏نداشتیم که مجلس بخواهد مصوبه‌ای ارائه دهد.

وی با تاکید بر اینکه در حالیکه منع قانونی برای آموزش زبانی غیر از انگلیسی در مدارس وجود ندارد، اما از حیث زیرساخت‌ها، مشکلاتی وجود دارد، بیان کرد: اول ‏اینکه فضای عمومی جامعه، غلبه زبان انگلیسی بر سایر زبان‌ها را پذیرفته‌اند. این موضوع مختص کشور ‏ما هم نیست، غلبه این زبان در سایر کشورها هم دیده می‌شود.

به گزارش مهر، وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: مسئله دوم این است که ما انگیزه لازم ‏برای فراگیری سایر زبان‌ها را مهیا نکرده ایم و برای همین دانش‌آموزان از آن استقبال نمی‌کنند.

وی گفت: جالب آن ‏است که بدانید تا ۱۷ سال پیش در برخی از شهرهای کشور خودمان زبان دوم دانش‌آموزان، فرانسه ‏بود. ما متقاضی داشتیم و معلم فرانسه به آنجا می‌فرستادیم. امروز می‌توان گفت که در حال حاضر حتی ‏یک نفر هم نیست به جز زبان انگلیسی، درس زبان خارجی رسمی دیگری را در مدرسه انتخاب کند.

بطحایی در انتها اظهار کرد: در کنار این موارد باید گفت، تبصره‌های این مصوبه مجلس بسیار خطرناک است. چون باز هم رنگ و بوی ضد عدالت ‏آموزشی را دارد. اینکه هرکس دستش به آموزشگاهی برسد، بتواند زبان خارجی بخواند و در مناطق ‏محروم و دورافتاده که دسترسی به امکانات ندارند، زبانشان ضعیف شود، معقول نیست هرچند بعید ‏می‌دانم که این طرح، مطرح و تائید شود.‏

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟