رقبات اردبیل 500 مورد افزایش می‌یابد


رقبات اردبیل 500 مورد افزایش می‌یابد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: تعداد رقبات در این استان در آینده نردیک 500 مورد افزایش خواهد یافت.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: چهار هزار و ۲۰۰ رقبه در استان وجود دارد که ۲ هزار و ۴۰۰ مورد آن در حوزه کشاورزی است.

وی بیان کرد: یکی از اولویت‌های امروز اوقاف کمک به وضعیت اقتصادی جامعه و اجرای اقتصاد مقاومتی است، برای همین این اداره آمادگی دارد تا زمین‌های کشاورزی وقفی را در اختیار کسانی که علاقه‌مند به تولید و ایجاد اشتغال در این بخش هستند، قرار دهد.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۷۰ رقبه مدرسه می‌باشد، اظهار داشت: با اینکه تنوع نیات واقفین بسیار زیاد می‌باشد اما بیشتر موقوفات در اردبیل برای کمک به فقرا، اطعام فقرا و تعزیه سیدالشهدا است.

او اجرای نیات واقفان، حفظ و نگهداری موقات، احیای موقوفات و معرفی امامزاده‌ها به عنوان قطب فرهنگی را از دیگر اولویت‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برشمرد و اضافه کرد: باید لذت وقف به مذاق مردم خوش آمده و اثرات آن در جامعه مشهود باشد.

حجت‌الاسلام ستوده با بیان اینکه عرصه وقف به هیچ وجه قابل واگذاری نیست، ادامه داد: واقفان باید در صورت وقف به هر دستگاهی به اداره اوقاف اطلاع دهند تا موقوفات آنها ثبت گردد تا با گذشت زمان در اجرای نیات آنها انحرافی صورت نگیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: امسال ۱۰ مورد وقف در استان به ثبت رسیده و موقوفاتی که به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دولتی شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا مشخص شود به نیات واقفین در آن در چه حدی عمل شده است.

وی افزود: بر اساس رقبات انجام شده استان اردبیل هم اکنون جزو استان‌های درجه سه در کشور است که همه باید تلاش کنیم با توسعه فرهنگ وقف در جامعه و احیای رقبات اردبیل به جایگاه حقیقی خود برسد.

ستوده با تاکید بر اینکه وقف باید در شرایط امروز تطبیق‌سازی با نیازهای جامعه شود، بیان کرد: شناسایی نیازهای جامعه از جمله دیگر اولویت‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه است.

وی اضافه کرد: برای همین تلاش می‌شود علاوه بر راه‌اندازی مجمع خیرین پارک و علم و فناوری استان برای ایجاد تحول تاثیرگذار اقتصادی در بحث وقف و موقوفات در جامعه و ترویج اقتصاد دانش‌بنیان از ظرفیت فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی بهره ببرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با بیان اینکه توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی از اولویت‌های سازمان اوقاف است، گفت: اجرای طرح آرامش بهاری، اجرای طرح ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان، نشاط معنوی در تابستان، سوگواری یاس نبوی در ایام فاطمیه، ولایت علوی، اکمال دین نبوی، بصیرت عاشورایی در ماه‌های محرم و صفر، مسابقات قرآنی و سایر برنامه‌های متنوع فرهنگی و دینی به مناسبت‌های مختلف توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در طول سال در این راستا است.

حجت‌الاسلام ستوده با اشاره به وجود ۱۷۷ بقاع متبرکه و امامزاده در استان اردبیل افزود: با توسعه فعالیت‌های فرهنگی در بقاع متبرکه و امامزاده‌ها ، این اماکن مذهبی به مراکز و قطب‌های فرهنگی تبدیل شده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان