سهم نابینایان در جامعه چقدر ادا می‌شود؟


سهم نابینایان در جامعه چقدر ادا می‌شود؟

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: سازمان بهزیستی با استفاده از ظرفیت‌های سازمانی و برون سازمانی حرکت‌های موثری را در راستای ارتقای فرهنگ عمومی نسبت به توانمندی‌های افراد کم‌بینا و نابینا و تقویت جایگاه و مشارکت اجتماعی آنان پیگیری می‌کند.

علی عرب‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سازمان بهزیستی با استفاده از ظرفیت‌های سازمانی و برون سازمانی حرکت‌های موثری را در راستای ارتقای فرهنگ عمومی نسبت به توانمندی‌های افراد کم‌بینا و نابینا و تقویت جایگاه و مشارکت اجتماعی آنان پیگیری می‌کند.

وی افزود: در خراسان جنوبی نزدیک به سه هزار نفر دارای معلولیت بینایی هستند که از این تعداد، 793 نفر در بیرجند، در بیرجند، ۴۰۶ نفر در قاین و ۳۷۵ نفر در طبس از این معلولیت رنج می‌برند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: کم‌ترین میزان معلولین بینایی استان مربوط به شهرستان خوسف با تعداد ۵۴ نفر است.

عرب‌نژاد با اشاره به خدمات ارائه شده به نابینایان، ادامه داد: غربالگری تمامی کودکان در سنین قبل از دبستان برای آشنایی با اختلالات بینایی و انجام مداخلات درمانی مبتلایان، اعطای وسایل کمک توانبخشی به معلولان بینایی از قبیل؛ درشت‌نما، ذره‌بین، برجسته‌نگار، قلم قرآنی، لوح و قلم نابینایان، کاغذ بریل، ساعت گویا و بریل و کتاب‌های بریل از جمله این خدمات است.

راه‌حل‌هایی برای زندگی بهتر

وی افزود: اعطای کمک هزینه تحصیلی به ۱۷۲ نفر از افراد محصل نابینا، اعطای کمک هزینه تحصیلی در دانشگاه‌های غیردولتی دولتی به ۵۱ نفر توانخواه، اعطای کمک هزینه تشویقی به پذیرفته‌شدگان نابینا در دانشگاه‌های دولتی و مناسب‌سازی محل کار و زندگی نابینایان و کم بینایان از دیگر خدمات ارائه شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: پیگیری مناسب‌سازی اماکن و ابنیه عمومی و دولتی برای تردد مستقل و بی‌خطر نابینایان از قبیل حذف موانع در مسیر تردد نابینایان و پیش‌بینی و احداث لاین مخصوص تردد آنان،

عرب‌نژاد یادآور شد: برگزاری دوره‌های آموزشی آمادگی شغلی و هدایت تحصیلی نابینایان، کاریابی و حمایت از اشتغال نابینایان از طریق برخورداری از حمایت‌های پیش‌بینی شده در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و اعطای تسهیلات اشتغال برخورداری از سایر خدمات مستمر و غیرمستمر سازمانی از خدمات ارائه شده به این معلولان است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان