تردد یک میلیون و 730 هزار زائر حسینی در ایام اربعین از مرز بین المللی شلمچه


تردد یک میلیون و  730 هزار زائر حسینی در ایام اربعین از  مرز بین المللی شلمچه

طمیمیان از تردد یک میلیون و 730 هزار زائر ایرانی و اتباع خارجی از مرز بین المللی شلمچه برای حضور در راهپیمایی عظیم حسینی خبر داد و گفت: این آمار نسبت به سال گذشته 150 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «قدرت الله طمیمیان» امروز (سه شنبه 30 مهر) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه به دنبال برقراری پرواز آبادان به نجف اشرف هستیم اظهار کرد: پرواز آبادان به نجف اشرف را طی 6 ماه گذشته پیگیری کرده ایم تا در این منطقه برقرار شود، اما به دلیل یک سری مشکلات راه اندازی نشد و در حال حاضر در تلاش هستیم تا این مشکلات را رفع و این پرواز را پیش از اربعین سال آینده از طریق فرودگاه بین المللی آبادان به نجف اشرف برقرار کنیم.

رئیس ستاد اربعین منطقه آزاد اروند افزود: امسال در اربعین با پیش بینی های انجام شده خوشبختانه افزایش چشمگیر زائران حسینی را شاهد بودیم و در همین راستا پیش بینی ها و تدابیر لازم توسط دستگاه های مرتبط با مراسم اربعین اندیشیده شده بود تا در این ایام با کمترین مشکل مواجه شویم.

وی از خروج 970 هزار زائر از مرز شلمچه تا روز گذشته خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای ماه صفر تا روز گذشته و طی 21 روز، بیش از 745 هزار زائر ایرانی و 225 هزار زائر اتباع غیرایرانی از طریق گذرگاه مرزی شلمچه عازم سفر عتبات عالیات شدند که از این تعداد تا روز گذشته 720 هزار زائر ایرانی و 41 هزار و 237 زائر اتباع خارجی جمعا 762 هزار زائر از طریق این مرز وارد خاک کشور شده اند.

وی با بیان اینکه خدمات رسانی در مرز شلمچه تا بازگشت آخرین زائر حسینی ادامه دارد تاکید کرد: خوشبختانه امسال شرایط نسبت به سال گذشته در مرز شلمچه بسیار بهبود یافت به طوری که امسال منطقه آزاد اروند جاده مخصوص مواکب را به طول چهار کیلومتر ساماندهی کرد تا از این جاده در جهت جاده پشتیبان مواکب مورد استفاده قرار گیرد و این اقدام کمک بزرگی در کاهش حجم ترافیک تردد خودروها را در پی داشت.

طمیمیان از اجرای طرح جامع زیرساختی مرز شلمچه برای اربعین سال آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد: طرح جامع اربعین با همه زیرساخت های مورد نیاز آن دیده شده و امسال شاهد بهره برداری تنها بخشی از آن بودیم که بسیار نیز اثربخش بود؛ امیدواریم بخش پایانی این طرح جامع تا اربعین سال آینده برای تردد آسان و روان زائرین حسینی به بهره برداری برسد.

وی ایجاد قرارگاه فرهنگی اربعین در مرز شلمچه را یکی از موارد قابل تأمل در اربعین امسال دانست و ابراز کرد: این قرارگاه فرهنگی با مشارکت معاونت فرهنگی سپاه خرمشهر و یک سری از دستگاه های فرهنگی و هنری منطقه در مرز شلمچه مستقر شد که با ارائه خدمات فرهنگی، زائران را با شور بیشتری راهی کربلا کردند و توانستند در مسیر اهداف راهبردی فرهنگی در این پیاده روی عظیم، گامی رو به جلو بردارند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند از تردد یک میلیون و 730 هزار زائر ایرانی و اتباع خارجی از مرز بین المللی شلمچه خبر داد و اذعان کرد: امسال نسبت به سال گذشته تردد زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه 150 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی پوشش خبری و تصویری رسانه ها را از وجوه متمایز اربعین 98 برشمرد و یاد آور شد: هم افزایی و همدلی همه دست اندرکاران باعث شد تا علاوه بر بدرقه کننده راه عاشقان امام حسین (ع)، همزمان بتوانیم استقبال کننده خوبی نیز باشیم و در این مسیر قدردان زحمات موکب داران، نیروهای نظامی، فرمانداران، شهرداران و همه عواملی که در اربعین زحمت کشیده و پای کار بودند، هستیم.

وی به کمبود محل اسکان در مرز شلمچه اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به افزایش جمعیت و گرمای هوا با کمبود محل اسکان و استقرار نیروهای نظامی و انتظامی در مرز شلمچه مواجه شدیم که باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم این مشکلات در اربعین سال آینده تکرار نشود.

رئیس ستاد اربعین منطقه آزاد اروند با بیان اینکه ازدحام جمعیت در مرز شلمچه عراق و کمبود وسایل نقلیه از عمده مشکلات در اربعین امسال بود خاطر نشان کرد: در روزهای پنجشنبه و جمعه با پیک جمعیت مواجه شدیم و ناوگان حمل و نقل و جاده ای عراق آمادگی این همه جمعیت را نداشت.

وی افزود: بر این اساس تا آنجا که می توانستیم تعدادی از زائران را با هماهنگی هنگ مرزی به این سمت مرز برگرداندیم و با هماهنگی که با طرف عراقی داشتیم سه موکب در شلمچه عراق برای خدمات رسانی به زائران مستقر و غذا و آب به این نقطه ارسال شد.

پایان پیام/660

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403