به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی هفته‌ای که گذشت رسانه‌های حوزه اجتماعی اخبار مختلفی منتشر کردند که از آن جمله می‌توان به لایحه رتبه‌بندی معلمان به مجلس می‌رود، جان باختن دو تن از کارگران معدن طبس، زلزله مهیب در بندرعباس، آمار تکان‌دهنده شیوع خودکشی در بین نوجوانان کشور، طرح جدایی ری از تهران، زلزله در تهران ۱۲ میلیون نفر تحت تاثیر قرار می‌دهد، مبارزه با بدحجابی در تمام پاساژهای تهران، طرح ترافیک سبب کاهش آلودگی هوا نشد، خطر فرو نشست تهران را تهدید می‌کند، نصب دکل آنتن‌های ارتباطی در مجاورت مدارس و مراکز آموزشی ممنوع اشاره کرد که در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

اخبار زیست محیطی هفته:

۵۵ هزار تن زباله در کربلا جمع آوری شد/ طرح ترافیک سبب کاهش آلودگی هوا نشد

معاون خدمات شهری شهرداری تهران از جمع آوری ۵۵ هزار تن زباله در کربلا طی ١٢ روز گذشته خبر داد.

***

در حالی که معاون شهردار تهران مدعی است اجرای طرح کنترل آلودگی هوا ۱۴ درصد میزان تولید آلاینده‌ها را کاهش داده است، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران این ادعا را رد کرد و گفت: طرح ترافیک سبب کاهش آلودگی هوا نشده است چرا که تفاوت معناداری در بهبود آلودگی هوا نداشته‌ایم.

خبر بد هفته:

دو تن از کارگران معدن طبس جان باختند/ زلزله مهیب در بندر عباس/ آمار تکان‌دهنده شیوع خودکشی در بین نوجوانان کشور

سخنگوی اورژانس کشور گفت: در پی ریزش معدن «سامان کاوش» طبس دو تن از کارگران این معدن جان باختند. حدود ساعت 14 روز پنج شنبه 25 مهر ماه، یک گروه پیش‌رو که بخش تخریب معدن زغال سنگ طبس را بر عهده داشتند، دچار سانحه شدند. متاسفانه گروه دوم ساعت 15 به بعد وارد تونل می‌شوند و پس از ورود متوجه شده عزیزان پیش‌رو در اثر ریزش تونل دچار آسیب شده‌اند. بلافاصله با اورژانس طبس تماس گرفته می‌شود و پس از آن فورا همکاران بنده دو دستگاه آمبولانس اعزام کردند. متاسفانه فردی 31 ساله و آقایی 41 ساله داخل تونل و پیش از آمدن اورژانس فوت می‌کنند و به سرعت پیکر این عزیزان از تونل خارج شد.

***

بخشدار کوخرد هرنگ گفت: زلزله بزرگ کوخرد 29 مهر ماه با قدرت ۵/۶ ریشتر به وقوع پیوست به‌حمدالله هیچ‌گونه خسارتی در پی نداشته است. هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی پس از وقوع این زمین لرزه در منطقه گزارش نشده است و روال زندگی مردم به صورت عادی جریان دارد.

زلزله در قشم، کیش و درگهان و روستاهای اطراف بندرعباس و همچنین در رویدر و خمیر نیز احساس شده است.

***

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی خودکشی سیزدهمین علت مرگ و در گروه سنی 34-15 سال و سومین علت مرگ در جهان است.این درحالی است که در هر40 ثانیه یک خودکشی در سراسر دنیا رخ می دهد.

چالش هفته:

جدایی ری از تهران/ زلزله در تهران ۱۲ میلیون نفر تحت تاثیر قرار می‌دهد/ مبارزه با بدحجابی در تمام پاساژهای تهران/ خطر فرو نشست تهران را تهدید می‌کند/ نصب دکل آنتن‌های ارتباطی در مجاورت مدارس و مراکز آموزشی ممنوع

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در رابطه با موضوع تفکیک ری از تهران گفت: شورای شهر تهران موضع مشخصی در رابطه با جدایی ری از تهران ندارند و اعضای شورای شهر نظرات خود را اعلام می‌کنند.

این درحالی است که رئیس شورای شهر تهران درباره طرح جدایی ری از تهران اعلام کرد که استقلال شهرری و سایر مناطق حومه‌ای موجب اختلال در فعالیت‌های مدیریت شهری می‌شود.

***

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: اگر در تهران زلزله ای رخ بدهد در شب هنگام ۸ میلیون نفر و در طول روز ۱۲ میلیون نفر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و این بسیار مهم خواهد بود.

***

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ گفت: طرح «ناظر دو» تا زمان اجرای آن در همه مناطق، ادامه پیدا می‌کند و همه‌ پاساژها و مال‌های تهران را در برخواهد گرفت.

***

سیدحسن رضوی، مدیر آب منطقه‌ای تهران از افت ۱۰۶ میلیمتری برخی مناطق تهران خبر داد و گفت: برخی از مناطق تهران مانند منطقه ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱ درگیر فرونشست هستند که این فرونشست از ۴۲ میلی متر تا ۱۰۶ میلیمتر است.

او با ارائه پیشنهادی خاطرنشان کرد: کاهش فرونشست را می توان با جایگزینی پساب تصفیه شده و تصفیه نشده انجام داد.

رضوی تصریح کرد: فرونشست در حال حرکت به سمت تهران است و در حال حاضر حدود یک دهه عقب هستیم.

***

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران، به لزوم جابجائی دکل آنتن های ارتباطی BTS نصب شده در مجاورت مدارس و مراکز آموزشی سطح شهر تهران تاکید کرد.

تبعیض هفته:

استان تهران رتبه نهم انتصاب بانوان در پست‌های مدیریتی را دارد

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از رتبه نهم استان تهران در انتصاب بانوان در پست‌های مدیریتی با ۱۳.۸ درصد خبر داد.

اخبار خوب هفته:

درمان سل در ایران رایگان است/ بازگشت ۲۶ میلیارد تومان هزینه اینترنت آزاد به زائران اربعین/ روش جدید درمان میگرن ابداع شد/ افرادی که دوبار در کنکور شرکت کردند می‌توانند ادامه تحصیل دهند/ لایحه رتبه‌بندی معلمان به مجلس می‌رود

رئیس اداره کنترل سل و جذام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان های سیستان و بلوچستان و گلستان را به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز سل در کشور معرفی کرد.

***

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بازگشت هزینه‌های اینترنت آزاد کاربران در اربعین از سه‌شنبه شب خبر داد.

***

پژوهشگر ایرانی که مدیر گروه جراحی پلاستیک بیمارستان کیس آمریکاست با روش جدید جراحی، میگرن را درمان می‌کند.

***

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال یک بند از دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون سال ۹۷، شرکت داوطلبانی که در دوره‌های قبلی کنکور پذیرفته شده اند را برای سال‌های بعد بلامانع دانست.

***

معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه لایحه رتبه‌بندی و به‌زودی در صحن دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا به مجلس ارائه شود، گفت: اجرای سند تحول بنیادین و تأمین معیشت فرهنگیان محورهای اصلی بودجه آموزش‌وپرورش در سال آینده است.