اختصاص 840 میلیارد ریال اعتبار برای حل معضل پسماند گیلان


اختصاص 840 میلیارد ریال اعتبار برای حل معضل پسماند گیلان

لاهیجان - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان گفت: 840 میلیارد ریال اعتبار برای ل معضل پسماند گیلان اختصاص یافته که قرار است طی امسال و سال آینده اختصاص یابد.

علی اوسط اکبری مقدم عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مبلغ ۴۰میلیارد ریال بصورت ویژه به شهرستان بندرانزلی اختصاص یافته و بقیه برای سایر شهرستان های گیلان است و امیدواریم که امسال ۵۰درصد این منابع تخصیص پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: پسماند اولویت ویژه استان گیلان است و با توجه به منطقه بندی که در این زمینه شده ، احداث زباله سوز یکی در شهرهای غرب، یکی هم شرق گیلان در لاهیجان و یک واحد هم در مرکز استان در برنامه قرار دارد.

مقدم در جلسه ای که در این رابطه در فرمانداری لاهیجان با حضور مدیران ذیربط و شورای تامین شهرستان تشکیل شده بود از پسماند به عنوان اصلی ترین چالش استان گیلان و استان های شمالی یاد کرد و اظهار داشت: به دلیل بالا بودن آب های سطحی و اقلیم استان پسماند اساسی ترین موضوع در گیلان است که در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکل پسماند گیلان در درازمدت قابل حل است و از برنامه های آینده محسوب می شود ادامه داد: در سال های گذشته در این زمینه غفلت شده درحالی که در گذشته این معضل می توانست با منابع اعتباری کمتری حل شود ولی در حال حاضر به منابع اعتباری زیادی نیاز دارد و در بازه زمانی کوتاه مدت نمی توان نسبت به حل آن اقدام کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به موضوع برداشت شن و ماسه و ریختن آن روی زباله های دپو شده اشاره کرد و گفت: مهندسی رودخانه های گیلان بحث مهمی است و بسیاری از مشکلاتی که هم اکنون گیلان با آن مواجه است برداشت از رودخانه ها و تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها و نبود آبخیزداری در بالادست است.

مقدم مدیریت بر مکان های دپوی زباله های گیلان تاکید کرد و گفت: باید موضوع تفکیک از مبداء جدی گرفته شود و شهرداری لاهیجان می تواند در این زمینه بین شهرداری های استان پیشقدم ترین باشد زیرا اگر تفکیک از مبدا به درستی مدیریت شود حجم زباله ها به زیر ۵۰درصد کاهش می یابد.

وی تفکیک از مبدا را یکی از راه های کاهش زباله دانست و یادآورشد: در شهر رشت دو درصد زباله ها تفکیک از مبدا صورت می گیرد و پنج درصد آن نیز جمع آوری می شود .

معاون استاندار گیلان با اشاره به اینکه برون رفت از معضل زباله ها و حل آن در کوتاه مدت امکانپذیر نیست تاکید کرد: حوزه معاونت عمرانی استانداری آمادگی دارد که در موضوع حل معضل زباله ها و تصفیه شیرابه زباله شهرستان لاهیجان کمک کند تا اگر مشکلی وجود دارد، آن را رفع نماید.

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار گیلان امروز از محل انباشت زباله های شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در تموشل لاهیجان بازدید کرد و سپس طی جلسه با حضور فرماندار، شهردار ، رئیس شورای لاهیجان ، اعضای شورای تامین شهرستان و برخی از مدیران مشکل دپوی زباله لاهیجان را بررسی کرد.

فرماندار لاهیجان نیز در این جلسه گفت: بزرگترین موضوع رسیدگی به معضل زباله تموشل لاهیجان نبود زمین است که اگر اعتبار باشد ولی زمین نباشد مشکل حل نمی شود.

سیداسماعیل میرغضنفری افزود: تهیه زمین برای دفع زباله یکی از دغدغه های مسئولان شهرستان است و تاکنون با تشکیل جلسات متعدد اداره کل منابع طبیعی گیلان در زمینه واگذاری زمین همکاری نکرده است.

شهردار لاهیجان نیز گفت: همه ما دغدغه محیط زیستی داریم و تاکنون در مورد حل معضل زباله لاهیجان نه تنها هیچ اعتباری به شهرداری پرداخت نشده بلکه علیه شهرداری شکایت هم شده است.

مسعود کاظمی افزود: هم اکنون شیرابه زباله های لاهیجان در محل تموشل برای تصفیه به یک شرکت واگذار شده که نیاز است همه کمک کنند تا این کار به حد قابل قبولی برسد.

لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند