هشت میلیارد ریال به ساخت المان ابوالفضل بیهقی اختصاص یافت


هشت میلیارد ریال به ساخت المان ابوالفضل بیهقی اختصاص یافت

سبزوار- ایرنا- هشت میلیارد ریال به ساخت المان و بنای یادبود ابوالفضل بیهقی در زادگاهش روستای حارث آباد شهرستان سبزوار اختصاص یافت.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در نهمین همایش ملی ابوالفضل بیهقی در روستای حارث آباد سبزوار گفت: این مبلغ توسط سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل المان و بنای یادبود این مورخ نامدار اختصاص یافته است.
رمضانعلی سبحانی فر افزود: تکمیل بنای یادبود ابوالفضل بیهقی به عنوان پدر نثر پارسی در روستای حارث آباد سبزوار زادگاه این مرد بزرگ در شناساندن هویت بیهقی و رونق گردشگری منطقه موثر است.
وی اظهار داشت: ثبت اول آبان ماه به نام بیهقی در تقویم رسمی کشور در شورای فرهنگ عمومی تایید شده و منتظر رای شورای انقلاب فرهنگی کشور است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این زمنیه اقدام نماید.
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: ابوالفضل بیهقی نویسنده ای با استعداد و هوشمند بود و تاریخ بیهقی یکی از نثرهای کلاسیک زبان فارسی است.
دکتر مهیار علوی مقدم افزود: از ویژگی های تاریخ بیهقی بلاغت است بطوریکه زبان هنری و زیباشناسی جزو طبیعت کلام وی بوده است.
وی اظهار داشت: از دیگر ویژگی های تاریخ بیهقی زبان شاعرانه اوست و نثر آن سرشار از زبان شاعرانه و سجع آمیز است.
این استاد زبان وادبیات فارسی ادامه داد: ابوالفضل بیهقی گزارشگر حقیقت بود و از حاکمان روزگار واهمه نداشت و حقیقت را با زبان طنز بیان می‌کرد.

نهمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی اول آبان با حضور استادان ادبیات و زبان فارسی و پژوهشگران با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اسلامی شهر و شهرداری، دانشگاه‌ها و اداره آموزش و پرورش سبزوار برگزار شد.

ابوالفضل بیهقی تاریخ نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که در سال ۳۸۵ قمری در قریه حارث آباد بیهق (سبزوار) متولد شد.
وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد و تا زمان عزالدوله عبدالرشید در سال ۴۴۰ قمری نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد.
بیهقی بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا به سر برد و در سال ۴۷۰ هجری قمری درگذشت.
سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...