برگزاری آیین افتتاحیه دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی/ تجلیل از پرویز اقبالی


برگزاری آیین افتتاحیه دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی/ تجلیل از پرویز اقبالی

گروه هنر ــ آیین افتتاحیه دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی عصر چهارشنبه با معرفی برگزیدگان و تجلیل از پرویز اقبالی؛ طراح و تصویرگر آثار عاشورایی کشور در حوزه هنری برگزار شد.

برگزاری آیین افتتاحیه دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی/ تجلیل از پرویز اقبالیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین افتتاحیه دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی عصر چهارشنبه اول آبان‌ماه، با معرفی برگزیدگان در حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این مراسم علی وزیریان، دبیر هنری سوگواره در سخنانی اظهار کرد: 15 سال پیش هیئت‌های از عناصر تزیینی استفاده می‌کردند که آن تصاویر نسبت درستی با عاشورا نداشت. در همان دوران خبرنگاری خارجی نزد ما آمد تا گزارشی منفی از تصویرهای عاشورایی تهیه کند، همان‌جا تصمیم جمعی گرفته شد تا اقدامی تأثیرگذار در این بخش انجام شود، البته حمایت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در آن زمان کمک بسیاری کرد تا ما بتوانیم این تصاویر را از هیئت‌ها جمع آوری کنیم اما این جمع‌آوری کافی نبود، چون باید چیزی را جایگزین آن می‌کردیم برای همین اولین دوره سوگواره پوستر عاشورایی را برنامه‌ریزی و تدارک دیدیم و خوشبختانه در سال‌های بعد گسترش یافت و همچنان نیز نیازمند توسعه است.

وی افزود: شرکت در این سوگواره را توفیقی بدانیم که نصیب هر کسی نمی‌شود پس هنرمندان حاضر در این سوگواره قدر هنر خود را بدانند.

در ادامه از پرویز اقبالی، طراح و تصویرگر آثار عاشورایی کشورمان تجلیل به عمل آمد که محمدعلی رجبی دوانی؛ محقق و پژوهشگر در این ارتباط گفت: استاد اقبالی از آن دست نویسندگان و هنرمندانی است که من از آن‌ها به عنوان بی‌نام نام می‌برم، چون به درستی پیرامون خود را می‌نگرند. در ضمن وی از منابع دسته اول به خوبی در کارهایش بهره برده است و به همین دلیل قادر است مباحث علمی کارش را به درستی منتقل کند.

وی افزود: در ضمن وی به مباحث قدیم آشنایی دارد و همیشه مطالعه و طراحی را سرلوحه کارش قرار می‌دهد. من به همه هنرمندان توصیه می‌کنم طراحی کنند؛ طراحی، طراحی، طراحی! این رمز موفقیت در هنر است. لازم به ذکر است بگویم توصیه‌ای که بیان کردم سال‌ها پیش استاد فرشچیان به من کرده است.

رجبی دوانی در انتهای سخنانش ضمن تشکر از علی وزیریان گفت: این سوگواره تلاشی است در جهت معرفی هنر انقلاب که باید حمایت شده و ادامه داشته باشد.

در انتهای این مراسم حاضران جلسه برای بازدید از آثار نمایشگاه به نگارخانه ابوالفضل عالی دعوت شدند. لازم به ذکر می‌دانم که آثار این سوگواره تا 14 آبان در نگارخانه ابوالفضل عالی و گالری شماره یک و دو خانه عکاسان به نمایش در خواهد آمد.

یادآور می‎شود نمایشگاه آثار منتخب نیز تا 14 آبان‌ماه در نگارخانه ابوالفضل عالی و گالری‌های شماره یک و دو خانه عکاسان حوزه هنری میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی خواهد بود.

بنابر گزارش خبرنگار ایکنا؛ اسامی برگزیدگان این سوگواره عاشورایی در 4 بخش پوستر، تصویرسازی، عکس، نقاشی به شرح زیر است:

بخش نقاشی

در این بخش شهربانو منفرد، محمدرضا عباس پور و مهدی پازوکی تجلیل شدند و در ادامه سامان جعفری به عنوان برگزیده سوم، عبدالحمید نورآبادی به عنوان برگزیده دوم و سجاد گمار به عنوان نفر اول انتخاب شدند

تصویرسازی

در این بخش از افسانه مرادی، فاطمه سادات تهرانی و منصوره باقری تجلیل شد و سپس صدیقه احمدی به عنوان برگزیده نفر سوم، هما رستمی به عنوان برگزیده دوم و میکائیل براتی به عنوان برگزیده اول معرفی شدند.

عکس

در این بخش با تقدیر از صابر قاضی، میثم ملکی قزوینی به عنوان نفر اول، اردلان حسن علیزاده برگزیده دوم و روح الله جوانی به عنوان برگزیده نخست معرفی شدند

پوستر

در بخش پوستر در ابتدا از ایمان ماندگاری، مهدی عسکری، رباب فاضل، فاطمه حقیقی و مهدی گنجی مورد تجلیل قرار گرفتند و سپس مینا جعفری به عنوان برگزیده نخست معرفی شد. لازم به ذکر هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته رتبه دوم و سوم نداستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا