برگزاری سمینار تخصصی «کاربرد گیاهان دارویی در حوزه زنان و زایمان» در اردبیل


برگزاری سمینار تخصصی «کاربرد گیاهان دارویی در حوزه زنان و زایمان» در اردبیل

گروه اجتماعی- سمینار تخصصی «کاربرد گیاهان دارویی در حوزه زنان و زایمان» به همت مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برگزار شد.

برگزاری سمینار تخصصی «کاربرد گیاهان دارویی در حوزه زنان و زایمان» در اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهران محمدی، معاون فناوری مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل، روز گذشته، 30 مهرماه، در این سمینار هدف از برگزاری این سمینار را ارائه آخرین تحقیقات در مورد گیاهان دارویی موثر در درمان بیماری‌های حوزه زنان و زایمان برشمرد و اظهار کرد: در آینده نیز سمینار‌های تخصصی جهت توسعه اطلاعات عمومی در این باره برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی سعی دارد حوزه تولید گیاهان دارویی بومی استان را ساماندهی کند، خاطرنشان کرد: به منظور توسعه بخش گیاهان دارویی و استفاده از پتانسیل‌های استان و فناوران و پژوهشگران این عرصه، جهاددانشگاهی واحد اردبیل به راه اندازی مرکز رشد گیاهان دارویی اقدام کرده است.
محمدی با بیان اینکه در این مرکز مراحل تولید محصول از اهلی سازی، کشت و فرآوری گیاهان دارویی انجام می‌گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر در این مرکز از ۱۶ شرکت با ۳۴ ایده فناورانه حمایت می‌شود و تاکنون ۳ شرکت از این تعداد، دانش بنیان شده‌اند.
در این سمینار رامین نسیمی‌دوست، رئیس اداره طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: این سمینار توانست بسیاری از چالش‌های زنان و زایمان را در استفاده از گیاهان دارویی در درمان مسائل این حوزه برطرف کند و همچنین چشم انداز‌های این حوزه را مورد بررسی قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه در طب مکمل اصل بر حفظ سلامتی انسان، سپس درمان بیماری است، یادآور شد: طب مکمل به مجموعه‌ای از روش‌های تشخیصی و درمانی اطلاق می‌شود که در حیطه پزشکی قرار نگرفته یا اثربخشی آن‌ها اثبات نشده است.
رئیس اداره طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر عموم مردم گرایش زیادی به استفاده از طب مکمل برای درمان بیماری‌ها دارند، اظهار کرد: در حال حاضر دلیل استفاده نکردن از طب مکمل در طب رایج به دلیل نبود مطالعات کافی در این حوزه است.
نسیمی‌دوست با بیان اینکه در طب مکمل روح و روان انسان بیشتر مدنظر قرار دارد، اضافه کرد: این طب به دلیل استفاده از ماده طبیعی عوارض کمتری را نسبت به دارو‌های شیمیایی به همراه دارد که این امر می‌تواند یکی از دلایل گرایش افراد به این طب عنوان کرد.
وی ادامه داد: بسیاری از روش‌های طب مکمل نگاهی همه جانبه به مساله بیماری انسان دارد و بر این باورند که بیماری، حاصل تغییر در شرایط فیزیکی، روانی، روحی و معنوی اجتماعی و محیطی است، بنابراین برای حفظ سلامتی و درمان بیماری باید تعادلی بین عوامل موثر ایجاد شود.
رئیس اداره طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه استفاده از این طب تاریخچه بسیار طولانی و حتی چند هزارساله دارند، تصریح کرد: در حال حاضر طب مکمل و جایگزین در کشور‌های توسعه یافته در حال پیشرفت است.
نسیمی‌دوست با بیان اینکه در حال حاضر مطالعات در حوزه گیاهان دارویی بسیار گسترده شده، اما خروجی‌های آن محدود است، خاطرنشان کرد: سال گذشته کلینیک تخصصی طب سنتی برای درمان بیماران به شیوه طب سنتی ایرانی در اردبیل راه‌اندازی شد تا با بهره‌گیری از اساتید مجرب دانشگاهی طب مکمل در کنار طب رایج رونق پیدا کند.
آرزو معینی، متخصص طب سنتی ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، نرگس صالحی، متخصص بیماری‌های زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل، سعید ناصری متخصص فارماکولوژی و مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت‌های داروسازی و زهرا مهربان، متخصص مامایی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل نیز در این سیمنار در خصوص تحقیقات نوین، چالش‌ها و چشم‌انداز‌های این حوزه سخنرانی و آخرین یافته‌ها و نظرات خود را ارائه کردند.
در این سمینار مزایا و معایب گیاهان دارویی مورد استفاده در حوزه زنان و زایمان مورد بررسی قرار گرفت و به سوالات شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی