هشدار جدی مدیریت بحران خوزستان به ساکنان منبع آب اهواز


هشدار جدی مدیریت بحران خوزستان به ساکنان منبع آب اهواز

اهواز - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: با توجه بارش‌های سال گذشته، احتمال شروع بارش‌ها طی ماه‌های پیش رو و نوع و بافت منطقه منبع آب در اهواز و جنس خاک احتمال رانش و وقوع حادثه در این منطقه وجود دارد.

به گزارش ایرنا کیامرث حاجی زاده روز چهارشنبه در نشستی پیرامون مشکلات ساکنان منبع آب اهواز در استانداری خوزستان با بیان اینکه منبع از جمله مناطق در معرض خطر اهواز است که طی سال‌های متمادی با پدیده رانش روبه‌رو بوده است اظهار داشت: در سال ۹۶ رانش در این منطقه تلفات جانی بر جای گذاشت، پس از این اتفاق پهنه‌های خطر منطقه شناسایی شد و تصمیم شد ۸۱۱ خانوار از این منطقه جابجا شوند.

وی افزود: از این تعداد خانوار، ۸۰ خانوار نیازمند جابجایی اضطراری بودند که پس از ارزیابی و نشست‌های مستمر شهر رامین برای اسکان خانواده‌های علاقمند منطقه مشخص شد و ۷۲ خانوار این تعداد به شهر رامین معرفی شدند که ۲۶ خانوار از این تعداد در شهر رامین اسکان یافته و برای دیگر خانوارهای بنا شد کار کارشناسی انجام شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: تعدادی دیگر از ساکنان منطقه منبع آب در آنجا مستاجر بودند که به دیگر مناطق امن اهواز جابجا شدند اما در مجموع استاندار خوزستان برای اسکان ۸۱۱ خانوار دستور لازم را صادر کردند که پیگیری و همکاری بین بخشی در ستاد بازآفرینی شهری میان شهرداری اهواز و اداره کل راه و شهرسازی استان در دست انجام است و یک زمین در منطقه پادادشهر اهواز مشخص شده است.

وی با تاکید بر تخریب منازل در معرض خطر پس از جابجایی کامل خانوارها و تبدیل آن به فضای سبز گفت: استانداری خوزستان و سازمان برنامه و بودجه ۵۰ درصد از تعهدات خود در بحث آورده شهر رامین را انجام داده‌اند و در زمینه کارهای زیرساختی نیز اقدامات خوبی انجام داده اند شهرداری اهواز نیز باید در چند روز آینده تعهد خود مبنی بر ۱۰ میلیارد ریال را هر چه سریع‌تر تامین کند.

حاجی زاده با اشاره به نارضایتی و امتناع برخی خانوارها برای ساکن شدن در شهر جدید رامین گفت: یکی از مشکلات آن‌ها نبود شغل بود که براین اساس اولویت اشتغال را به افرادی که در منطقه ساکن هستند دادیم و در حال حاضر اکثر این خانوارها شاغل هستند اما به هر روی باید تلاش شود تا مشاغل خانگی در این شهر راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد زیرساخت‌های شهر رامین تکمیل شود توضیح داد: برنامه زمان‌بندی برای تعهدات دستگاه‌های متولی تدوین شده که فرمانداری اهواز پیگیری این برنامه‌ها را برعهده دارد که باید در این زمینه جدی تر عمل کند و نسبت به خانوارهای در معرض خطر پایش جدیدی نیز داشته باشد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به تخصیص اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریالی دولت قبل به منظور ساماندهی ساکنان منطقه منبع آب اهواز گفت: با وجود این اعتبار جابجایی یا کار خاصی در آن منطقه انجام نشد و تنها سه خانوار خانوار جابه‌جا شدند که منازل آن‌ها نیز تخریب نشد که همین امر موجب شد افراد سودجو دوباره خانه‌های در معرض خطر را به افراد کم بضاعت به صورت استیجاری بدهند.

سهم شهرداری در قبال منبع آب را به زودی پرداخت می‌کنیم

شهردار اهواز گفت: شهرداری اهواز از قبل تعهدی برای پرداخت مبلغی برای جابجایی ساکنان این منطقه داشته است که در اسرع وقت سهمی که برعهده ما بوده است را پرداخت می‌کنیم البته از زمانی که من به شهرداری امده‌ام تا کنون نامه و اسنادی در این باره به من نرسیده است.

موسی شاعری بیان کرد: چند ماه قبل تفاهمنامه‌ای میان شهرداری اهواز، اداره کل راه و شهرسازی استان و استانداری خوزستان منعقد و زمینی برای جابجایی ساکنان در نظر گرفته شد و اکنون منتظر جذب سرمایه‌گذار هستیم و ۲۰ آبان زمان بازگشایی پاکتها برای این امر است، پس از مشخص شدن سرمایه‌گذار ما نیز تعهد می‌دهیم در آماده‌سازی منطقه کمک کنیم و فضای سبز، خیابان ها و … را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: حفظ جان و امنیت مردم برای ما بسیار مهم است، ما در حد توان تلاش می‌کنیم این معضل برطرف شود چراکه منطقه منبع اب منطقه‌ای چالش زا هست و با جابجایی ساکنان می‌توانیم آن را به یک فرصت طبیعی و گردشگری برای اهواز تبدیل کنیم که هم اکنون نیز کار مطالعاتی آن انجام شده است و شهرداری در بودجه خود این مساله را در نظر دارد و مشاور کار به زودی جذب می‌شود.

آورده شهرداری هنوز وصول نشده است

سرپرست معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان اهواز نیز گفت: شهردای اهواز آورده مشخص شده خود را که تعهد داده بود تا این لحظه وصول نکرده است و همچنین در تشکیل ستاد بازآفرینی شهری نیز تعلل کرده است.

عسکر مولائی بیان کرد: شهرداری باید به شکل جدی تر به مساله منازل در معرض خطر منبع آب ورود کند.

رییس شورای شهر اهواز با تاکید بر اینکه باید عزم جدی برای جابجایی منازل منبع اب پای کار بیاید بیان کرد: برای منطقه منبع اب یک طرح گردشگری دیده شده است و شهرداری ان را در بودجه خود در نظر گرفته است.

عبدالزهرا سنواتی بیان کرد: شهرداری اهوزا برای تبدیل منبع اب اهواز به یک منطقه گردشگری با همه امکانات پای کار است و هر انچه نیاز باید در این منطقه به کار گرفته می شود.

معاون مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با بیان اینکه مساله حاشیه نشینی یک مساله ساختاری در کل کشور است گفت: در استان خوزستان نیز آسیبهای اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی استان را تهدید می کند.

یعقوب شلیش‌پور بیان کرد: حاشیه نشینی موجب ایجاد یک چرخه فقر می شود جابجایی باید در این چرخه تاثیرگذار باشد چراکه گاه در برخی جابجایی ها فقر و آسیب اجتماعی از بین نمی رود و حتی امکان دارد با جابجایی وسعت آن آسیب اجتماعی بیشتر هم شود.

به گزارش ایرنا کوی منبع آب اهواز از نخستین هسته های حاشیه نشینی اهواز و در شرق این شهر واقع است. این منطقه در سال ۱۳۸۸ دارای وسعتی بیش از ۷۵۰ هزار مترمربع و جمعیتی حدود ۲۲ هزار نفر با یکهزار و ۱۷۰ خانوار بود.
مهر سال ۱۳۹۶ در این منطقه صخره ای بزرگ از یک تپه بر روی منازل ساخته شده در پایین آن سقوط کرد تا با تخریب ۲ باب منزل در این منطقه و مرگ ۲ کودک خردسال بار دیگر توجه مردم و مسئولان را به این منازل ناایمن جلب کند.
ساخت و ساز غیر مجاز، نداشتن پروانه ساخت و سند قانونی، نارسایی خدمات شهری، آلودگی زیست محیطی، بیکاری، اشتغال کاذب و … از مشکلات این منطقه حاشیه نشین اهواز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل