13 هزار آسانسور فعال در قم، استاندارد هستند


13 هزار آسانسور فعال در قم، استاندارد هستند

مدیر کل اداره استاندارد قم بیان کرد: در حال حاضر 13هزار آسانسور فعال در استان دارای استاندارد هستند که البته نیاز است هر سال این استاندارد تمدید شود.

به گزارش ایسنا، مهندس مجید آوری‌فرد در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته استاندارد ضمن ارائه توضیحاتی در ارتباط با تاسیس اداره استاندارد در خصوص وظایف و خدمات این اداره عنوان کرد: استانداردسازی همه موارد به جز انرژی هسته‌ای و داروسازی بر عهده سازمان ملی استاندارد است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از وظایف جدید سازمان استاندارد در حوزه خدمات است که دامنه وسیعی به فعالیت‌های سازمان اضافه کرده و سازمان با رویکرد جدید خود این کار را آغاز کرده است و علاوه بر استانداردسازی کالاها، خدمات را هم ارائه می‌دهد.

مدیر کل اداره استاندارد قم کلیتی در خصوص استاندارد ارائه کرد و گفت: اولین کاری که استاندارد انجام می‌دهد تدوین استاندارد است که تمامی استانداردها در ابتدا باید با نظر ذی‌ربطان نوشته شود اعم از اینکه استاندارد اجباری باشد یا اختیاری و سپس در شورای عالی استاندارد به تائید برسد.

آوری فرد ادامه داد: دومین بحث در خصوص استاندارد، مسئله نظارت بر اجرای استاندارد است که بازرسان در حین سرکشی، استاندارد اقلام و مواردی که استانداردشان اجباری است را بررسی می‌کنند و در صورت مواجهه با هرگونه تخلف آن را گزارش می‌دهند.

وی اضافه کرد: استانداردسازی در حوزه تولید کالا مشکل حادی ندارد چرا که به مرور زمان این مسئله در اذهان جا افتاده و تمامی تولید کنندگان برای اخذ استاندارد کالای خود مراجعه می‌کنند اما مشکل اصلی ما در حوزه خدمات است چرا که فرهنگ در این حوزه نهادینه نشده است.

13 هزار آسانسور فعال در استان دارای استاندارد هستند

مدیر کل اداره استاندارد قم به شرح بخشی از خدمات این اداره پرداخت و بیان کرد: یکی از اقدامات انجام شده مسئله استانداردسازی آسانسورها و صدور تائیدیه ایمنی آسانسور است و در حال حاضر 13 هزار آسانسور فعال در استان دارای استاندارد هستند که البته نیاز است هر سال این استاندارد تمدید شود.

آوری‌فرد افزود: 692 دستگاه آسانسور در مراکز دولتی و عمومی شناسایی شده که از این میزان 140 دستگاه دارای گواهی معتبر دارای تائیدیه اولیه و تائیدیه ادواری، 160 دستگاه نامعتبر دارای تائیدیه اولیه و فاقد تائیدیه ادواری، 330 دستگاه فاقد هرگونه تائیدیه و 63 دستگاه نیز فاقد نیاز به تائیدیه استاندارد هستند که این 63 دستگاه در گروه آسنسوورهای جدید و ایمن هستند.

وی بیان کرد:43 شرکت نصب آسانسور در استان مشغول به فعالیت است که از این تعداد 7 شرکت دارای تائید صلاحیت به جهت بازرسی استاندارد آسانسورها هستند.

مدیر کل اداره استاندارد قم ادامه داد: تمامی آسانسورهایی که تائیدیه استاندارد دارند دارای یک شناسه هستند که ضروری است این شناسه در کابین آسانسورها و در معرض دید مراجعه کنندگان قرار گیرد تا عموم مردم بتوانند به راحتی از طریق ارسال شناسه به شماره پیامک 10001517 از آخرین وضعیت استاندارد دستگاه به همراه شناسنامه کامل آن اطمینان حاصل کنند.

آوری فرد تصریح کرد: سامانه پیامکی 10001517 برای تمامی محصولاتی که درای استاندارد هستند قابل استفاده است و هموطنان عزیز می‌توانند از طریق ارسال شناسه استاندارد کالا که همراه با نشان استاندارد بر روی کالا درج شده است از آخرین وضعیت استاندارد آن مطلع شوند.

24 جایگاه CNG در استان دارای تائیدیه استاندارد هستند

وی توضیح داد: نظارت بر جایگاه‌های CNG و مخازن به صورت دوره‌ای از دیگر اقداماتی است که توسط اداره استاندارد انجام شده است، در حال حاضر 24 جایگاه CNG در استان دارای تائیدیه استاندارد هستند که از این تعداد 17 واحد کم خطر،‌21 واحد در حال بررسی و 6 واحد بحرانی و پرخطر گزارش شده‌اند.

مدیر کل اداره استاندارد قم اضافه کرد: 6 واحد بحرانی که در بررسی‌ها شناسایی شده‌اند طی گزارشی به شرکت گاز اعلام خواهند شد، همچنین4260 مخزن CNG در استان بررسی شده که از این تعداد 434 مشکل داشته و به عبارتی 3 درصد از مخازن خودروها دارای مشکل هستند.

آوری‌فرد در خصوص پرونده های قضایی اداره استاندارد افزود: اداره استاندارد دارای پرونده های قضایی است که پیرو همین مسئله سال گذشته 33 تا 37 جعل استاندارد کشف و شناسایی شد که از این تعداد میزان کمی متعلق به کالاهای خود استان و مابقی متعلق به کالاهایی است که از سایر استان ها وارد شده بودند.

983 فرآورده تولید استان دارای استاندارد هستند

وی بیان کرد:983 فرآورده در استان تولید می‌شود که دارای استاندارد هستند و 361 واحد تولیدی در استان تحت پوشش استاندارد قرار دارند، 22 آزمایشگاه همکار در استان در 40 حوزه کاری ازسوی اداره استاندارد تائید صلاحیت شده‌اند.

مدیر کل اداره استاندارد قم در خصوص بازرسی‌های اندازه‌شناسی اظهارکرد: در ادامه بازرسی‌ها 4829 ترازو در سال گذشته بررسی شد که این آمار از 41 درصد ترازوی غیرمجاز شناسایی شده در سال 94 به 13 درصد در سال 97 کاهش یافت، و همچنین در این درصدهای غیرمجاز 34 درصد به نفع و 43 درصد به ضرر مشتریان خطا شده و هیچ کدام از این موارد نیز عمدی نبوده است.

آوری‎فرد در پایان بیان کرد: شهروندان عزیز می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه پیامکی 10001517 و همچنین شماره تماس 1517 به اطلاع ما برسانند تا در اسرع وقت مورد پیگیری قرار گیرد، چرا که یکی از اولویت‌های اداره استاندارد رسیدگی به شکایت‌های مردم است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن