نشست رهبران سه‌گانه عراق درباره تظاهرات اخیر


نشست رهبران سه‌گانه عراق درباره تظاهرات اخیر

بغداد - ایرنا - یک روز پس از انتشار گزارش کمیته تحقیقات حوادث مربوط به اعتراضات خونین اخیر در عراق که 149 کشته و چند هزار زخمی بجاگذاشته بود، رهبران سه‌گانه این کشور با حضور رییس دستگاه قضایی، تشکیل جلسه دادند تا آخرین وضعیت مربوطه را بررسی کنند.

دفتر برهم صالح رییس جمهوری عراق روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد وی و عادل عبدالمهدی نخست وزیر و محمد الحلبوسی رییس پارلمان عراق و همچنین "فاق زیدان" رییس دستگاه قضایی، اوضاع سیاسی و امنیتی جاری در کشور را بررسی کرده اند.

در این بیانیه آمده است که رهبران عراق در این نشست بر اهمیت رعایت جدول زمانی اجرای برنامه های اعلام شده برای تحقق انتظارات تظاهرکنندگان درزمینه اصلاحات در کشور و مبارزه با فساد تاکید کرده است.

رهبران عراق همچنین بر تضمین حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیزو آزادی بیان در قانون اساسی و ضرورت حفظ امنیت و اموال عمومی و صلح در کشور تاکید کردند.

این نشست درحالی برگزار می شود که دور جدید تظاهرات قرار است ۲۵ اکتبر (جمعه آینده) در بغداد و احتمالاً دیگر شهرهای عراق برگزار شود و در همین ارتباط فراخوان های گسترده ای در شبکه های اجتماعی از طرف صفحات ناشناس برای مشارکت وسیع مردم در این دور از تظاهرات ها وجود دارد.

برخی از صفحات افراطی در این شبکه ها، خواهان سرنگونی کل نظام سیاسی در عراق شده و عده ای نیز بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات و طرح مطالبات از کانال های قانونی و ایجاد کمیته هایی مردمی برای پیگیری مطالبات اجتماعی تاکید کرده اند.

دور اول این تظاهرات در نهم مهرماه گذشته به خشونت کشیده شد که طبق آخرین گزارش کمیته تحقیق و تفحص این دور از تظاهرات، آمار کلی قربانیان خشونت ها در بغداد و هشت استان جنوب و مرکز عراق از شهروندان ۱۴۹ نفر کشته و زخمی ها ۴ هزار و ۲۰۷ نفر و از نیروهای امنیتی هشت نفر کشته و یک هزار و ۲۸۷ نفر زخمی بوده که بیشترین تلفات متعلق به بغداد و سپس استان ذیقار بوده است.

طبق این گزارش سهم بغداد از این تلفات شامل ۱۰۷ کشته و سه هزار و ۴۵۸ نفر از شهروندان و ۴ کشته و ۳۶۳ نفر از نیروهای امنیتی در حالی که در ذیقار تعداد کشته های شهروندان ۱۹ نفر و زخمی ها ۲۲۳ نفر بوده و در مقابل دو نیروی امنیتی کشته و ۵۳۲ نفر دیگر نیز زخمی شده اند. / ‏‬

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خالکوبی منشوری تتلو در دادگاه دردسرساز شد