لزوم پاسداری از هویت ایرانی ابن‌سینا/ میراث شیخ‌الرئیس را به جهان معرفی کنیم


لزوم پاسداری از هویت ایرانی ابن‌سینا/ میراث شیخ‌الرئیس را به جهان معرفی کنیم

گروه فرهنگی ــ وزیر علوم در دیدار با رئیس بنیاد بوعلی‌سینا بر لزوم بهره‌مندی از میراث شیخ‌الرئیس و معرفی جهانی این دانشمند ایرانی تأکید کرد.

لزوم پاسداری از هویت ایرانی ابن‌سینا/ میراث شیخ‌الرئیس را به جهان معرفی کنیمبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، روز گذشته، 30 مهرماه، آیت‌الله طه‌محمدی، رئیس این بنیاد با همراهی نجفقلی حبیبی، عضو شورای علمی و مصحح کتاب قانون و رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل به منظور بررسی راهکارهای علمی و اجرایی برای تقویت بنیاد بوعلی‌سینا با منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دیدار کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این دیدار با اشاره به تأثیرات تمدنی شیخ‌الرئیس بوعلی در زمینه علوم طبیعی و پزشکی بر لزوم پاسداری از هویت ایرانی این فیلسوف بزرگ تأکید کرد و گفت: بوعلی جزو دانشمندان سرآمد فرهنگ و تمدن اسلام و ایران است و بازشناسی آثار این طبیب و فیلسوف ایرانی و مطالعه و تحقیق علمی درباره میراث او بایستی با قدرت و همت بیشتری ادامه پیدا کند.

وزیر علوم به تأثیر میراث ابن‌سینا در غرب اشاره کرد و افزود: غربی‌ها بیشتر از هر چیز، بوعلی‌سینا را با طب و پزشکی و کتاب بزرگ قانونش می‌شناسند و هر چند فلسفه او نیز در اروپا تأثیر داشته است؛ اما به‌طور عمومی او را از دریچه پزشکی می‌شناسند؛ اما میراث عقلی بوعلی‌سینا بایستی در معرفی جهانی او مدنظر قرار گیرد و فلسفه این دانشمند در عرصه جهانی بیش از گذشته معرفی شود.

غلامی با اشاره به وجود آرامگاه شیخ‌الرئیس در همدان استفاده از این ظرفیت فرهنگی و علمی را فرصتی مغتنم برای مردم این استان ذکر کرد و خواستار مساعدت و همکاری دستگاه‌های اجرایی، علمی و فرهنگی استان در پیشبرد اهداف و وظایف بنیاد بوعلی‌سینا شد.

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از مشکلات فراروی فعالیت این بنیاد، گفت: اگر قرار است کاری در خور شأن نام و میراث بوعلی‌سینا انجام شود، لازم است دستگاه‌های مختلف ملی و استانی از پشتیبانی مادی و معنوی این بنیاد دریغ نکنند تا بتوان با فعالیت‌های علمی تعریف شده در این بنیاد، بوعلی‌سینا را از انزوا بیرون آورد و چهره تابناک او را به ایران و جهانیان بیش از گذشته معرفی کرد.

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا، تخریب چهره بوعلی‌سینا در طول هزاره گذشته را ظلمی آشکار به خدمات و شایستگی‌های بی‌بدیل این دانشمند ذکر کرد و افزود: بوعلی‌سینا شخصیتی دینی و جهانی است که میراث و داشته‌های او آبروی شهر و استان همدان است. ملاصدرا در جایی از توصیف مراتب علمی بوعلی‌سینا، از این‌که این دانشمند بزرگ وقت خود را صرف علومی غیر از فلسفه کرده است، تأسف می‌خورد و معتقد است اگر بوعلی آثارش را تنها در زمینه فلسفه عرضه می‌کرد؛ می‌توانست فلسفه اسلامی را بیش از وضعیت موجود متحول کند. در زمینه امور عقلی و شناخت الهی که در فلسفه شفا آمده است؛ اگر بخواهیم نظرات و میراث بوعلی را با سایر بزرگان حکمت و فلسفه از جمله امام فخر رازی، خواجه نصیرالدین طوسی و ملای رومی مقایسه کنیم؛ به تعبیر عامیانه بوعلی مثل بولدوزر راه را باز و مشکلات را حل کرده است.

نجفقلی جبیبی، عضو شورای علمی بنیاد بوعلی‌سینا و مصحح کتاب «القانون» نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت میراث طبی و فلسفی بوعلی، در گزارشی کوتاه، روند تصحیح کتاب قانون و توجه مراکز علمی داخلی و خارجی به این اثر شیخ‌الرئیس را بیان کرد و افزود: بوعلی‌سینا در آثار خویش و آن‌چه در تصحیح کتاب قانون دیده‌ام، اخلاق علمی را به نحو شایسته رعایت کرده است. او در زمینه گردآوری خواص ادویه در کتاب دوم، می‌گوید «تو خیال نکن که من برای تهیه تک‌تک این داروها خودم اقدام کرده و زحمت کشیده‌ام، بلکه از آن‌چه دیگر اطباء در گذشته نوشته‌اند، بهره برده‌ام». نکته مهم در این بیان ابن‌سینا در مقدمه کتاب دوم قانون سازماندهی علمی و قابل تحسینی است که شیخ‌الرئیس انجام داده و مورد استقبال طبیبان در هزاره گذشته قرار گرفته است.

حبیبی سپس با اهدای کتاب اول القانون ابن‌سینا به وزیر علوم، اظهار امیداواری کرد با مساعدت مالی دستگاه‌های علمی و اجرایی کشور به بنیاد بوعلی، کار چاپ کتاب دوم به زودی انجام گیرد و تصحیح انتقادی کتاب‌های سوم تا پنجم نیز به سرانجامی نیکو ختم شود.

در این دیدار توکل دارائی، رئیس روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی نیز با ارایه گزارشی از اقدامات علمی و فرهنگی انجام شده در این بنیاد، استفاده از ظرفیت بی‌نظیر میراث هزار ساله ابن‌سینا در پزشکی و فلسفه را پشتوانه‌ای هویتی و علمی برای دانشجویان و اهل علم دانست و خواستار مساعدت و راهنمایی وزارت علوم و سایر دستگاه‌های ملی و استانی برای تحقق اهداف این بنیاد شد.

دارائی همچنین به رقابت‌های جهانی بر سر تصاحب میراث بوعلی‌سینا نیز اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف مهم این بنیاد در عرصه جهانی دفاع از هویت ایرانی شیخ‌الرئیس است و در این راه صعب به دستیاری و همکاری وزارتخانه علوم که پایگاه علم و دانش است نیازمندیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی