دلایل اصلی ثبات نرخ ارز در بازار


دلایل اصلی ثبات نرخ ارز در بازار

هادی حق شناس اظهار داشت: احتمال اینکه نرخ ارز کاهش یابد ممکن نیست، زیرا به ازای نرخ ارز فعلی در بازار پول وجود دارد و نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها بیشتر از این کاهش پیدا کند و قیمت فعلی دلار نزدیک به واقعیت است.

گروه بورس،بانک وبیمه بازارنیوز: هادی حق ‌شناس درباره عواملی که در ثبات بازار ارز نقش داشتند، گفت: اولین نکته این است که با شوکی که سال گذشته به اقتصاد ایران وارد شد نرخ ارز به حدود 20هزارتومان رسید که آن عدد واقعی نبود، همچنین با خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های همه جانبه آن شوک به نقطه اوج رسید.

وی افزود: امروز آمریکا قادر نیست هیچ تحریم یا شوک جدیدی را به اقتصاد ایران وارد کند، زیرا حداکثر شوک این بود که کسی نفت ایران را نخرد که آن هم جاری و ساری است و به بیان دیگر ما کالای دیگری جز نفت نداریم که آمریکا بتواند برای صادرات آن مشکلی ایجاد کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه خوشبختانه ایران با حدود 15کشور روابط تجاری مستقیم دارد، ادامه داد: از همین طریق متناسب با نیاز اقتصاد ایران ارز لازم از طریق صادرات غیرنفتی در حال تامین است.

حق شناس تنش‌های پیش آمده در خلیج فارس را عامل موثر دیگری در ثبات بازار ارز عنوان کرد و افزود: تنش‌ها پیش از این با مجموع اتفاقاتی مثل سقوط پهباد، حمله به تاسیسات نفتی عربستان و اتفاقاتی که برای کشتی‌ها رخ داد به اوج رسید و اکنون اتفاق دیگری نمی‌تواند در این منطقه رخ بدهد.

وی ادامه داد: با سفر عمران‌خان به تهران برای میانجیگری بین ایران و عربستان و آمادگی دو کشور برای مذاکره پالس‌های مثبتی در بازار ارز تخلیه شده که همگی به ثبات نرخ آن کمک کردند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه با وجود این ثبات نباید فراموش کنیم که اقتصاد کشور خالی مشکل نیست، خاطر نشان کرد: رکورد بازار مسکن و بخش صنعت نشان می‌دهد که تقاضایی برای ارز وجود ندارد و در چنین شرایطی طبیعی است که نرخ ارز کاهش یابد؛ هرچند تراز بازرگانی ما همچنان مثبت هست اما تقاضا برای تجارت کاهشی بوده و مجموع این‌ها می‌تواند توجیه کننده ثبات بازار ارز باشد.

حق شناس در رابطه کاهش بیشتر قیمت دلار گفت: این احتمال کم است زیرا به ازای نرخ ارز فعلی در بازار پول وجود دارد و نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها بیشتر از این کاهش پیدا کند و قیمت فعلی دلار نزدیک به واقعیت است.

وی همچنین افزود: در رابطه با قیمت کالاها هم همینطور است چون به ازای قیمت‌های فعلی آن نقدینگی خلق شده است و نمی‌توان انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را داشت و این پیش‌بینی که ما امسال تورم 30درصد را تجربه می‌کنیم نشان می‌دهد قیمت‌ها همچنان افزایش خواهد یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بانک‌

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !