مساله منبع آب برای اهواز حیثیتی شده است


عضو شورای شهر اهواز گفت: مساله منطقه منبع آب برای اهواز حیثیتی شده است و ممکن است مشکلات ما را دوچندان کند.

به گزارش ایسنا، محمدجعفر فلسفی در جلسه بررسی وضعیت خانوارهای منطقه مسکونی در معرض خطر "منبع آب" اهواز که امروز (اول آبان‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: مساله منبع آب و فاضلاب رودخانه کارون اهواز در سطح کشور شناخته شده است. مساله منطقه منبع آب برای اهواز حیثیتی شده است و ممکن است مشکلات ما را دوچندان کند.

وی ادامه داد: برای پیگیری موضوع منطقه منبع آب باید جدی‌تر وارد شویم و به موازات کارهای انجام شده، ما نیز وظایف خود را انجام دهیم.

تبدیل منبع آب به منطقه گردشگری

در ادامه عبدالرضا سنواتی رئیس شورای شهر اهواز نیز اظهار کرد: شورای شهر اهواز در خصوص منبع آب عزم خود را جزم کرده و پای کار آمده‌ایم و باید از اتفاقات در این زمینه جلوگیری شود.

وی افزود: در خصوص این منطقه، طرحی در شورای شهر اهواز وجود دارد و بحث انجام مطالعات این منطقه برای تبدیل به عنوان یک منطقه گردشگری در بودجه دیده شده است و بنا داریم این منطقه از حالت کنونی خارج شود و به منطقه گردشگری تبدیل شود.

رئیس شوری شهر اهواز بیان کرد: آمادگی خود را اعلام می‌کنیم که برای حل این معضل اقدامات مورد نیاز را انجام دهیم و شهرداری اهواز نیز با تمام امکانات مورد نیاز در این زمینه کمک خواهد کرد.

جابه‌جایی ساکنان منبع آب، یک حاشیه دیگر می‌سازد

به گزارش ایسنا، یعقوب شلیش‌پور معاون اداره‌کل امور اجتماعی استانداری خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: در بحث منبع آب علاوه بر جابه‌جایی اهالی این خانوارها باید به بحث فرهنگی، اجتماعی جابه‌جایی آنها نیز توجه کرد.

وی با اشاره به جمیعت حاشیه‌نشین شهر اهواز، افزود: حاشیه‌نشینی در اهواز بخش بزرگی از آسیب‌های اجتماعی را تغذیه می‌کند. معمولا افرادی که حاشیه‌نشین شده‌اند گرفتار فقر شده اند در نتیجه باید توجه شود جابه‌جایی خانوارهای منبع آب چه میزان می‌تواند در کاهش چرخه فقر تاثیر داشته باشد.

معاون اداره‌کل امور اجتماعی استانداری خوزستان بیان کرد: در بحث حاشیه‌نشینی دو موضوع مد نظر قرار می‌گیرد که یکی از این مباحث، بحث معیشتی و موضوع دیگر در زمینه پیشگیری است.

شلیش‌پور گفت: اتفاقی که اکنون در منبع آب رخ می‌دهد، این است که با جابه‌جایی اهالی این منازل به شهر رامین، باز هم حاشیه‌نشینی ایجاد می‌شود.

وی افزود: با ساکن کردن خانوارهای منبع آب در محلی که زیرساخت‌های لازم را ندارد، مفهوم حاشیه‌نشینی از بین نمی‌رود و حتی ممکن است حوزه آسیب‌های اجتماعی در این مناطق وسعت یابد. بنابراین باید به موضوع معیشتی و پیشگیری توجه شود.

آمادگی شهرداری برای پرداخت سهم جابه‌جایی

به گزارش ایسنا، موسی شاعری شهردار اهواز نیز اظهار کرد: زمینی برای احداث ۸۱۱ منزل برای جابه‌جایی ساکنان منازل در خطر منبع آب از سوی راه و شهرسازی تامین شده که باید برای آن سرمایه‌گذار جذب شود. مقرر شده است جدول‌گذاری خیابان‌ها را شهرداری اهواز انجام دهد و در بحث زیرسازی نیز کمک کنیم که البته هنوز هیچکدام از این اقدامات انجام نشده است.

وی افزود: در صورتی که زیرساخت‌های لازم از سوی مسکن و شهرسازی فراهم شود، ما نیز کار خود در این زمینه را انجام می‌دهیم.

شهردار اهواز گفت: همچنین طبق مصوبه شورای شهر، شهرداری اهواز مکلف به پرداخت یک میلیارد تومان در زمینه جابه‌جایی ساکنان منبع آب شده ولی از زمانی که من به عنوان شهردار اهواز انتخاب شدم تاکنون نامه‌ای در این خصوص به دست ما نرسیده است. با این حال، شهرداری اهواز آمادگی پرداخت سهم خود را در این زمینه دارد.

تعلل شهرداری اهواز در فعال کردن ستاد بازآفرینی شهری

به گزارش ایسنا، عسکر مولایی کتکی معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اهواز نیز در ادامه اظهار کرد: جلسات متعددی در زمینه منطقه منبع آب تشکیل شده است و نامه‌های مکرری به شهرداری اهواز ارسال شده است.

وی افزود: متاسفانه شهرداری اهواز سهم آورده خود را تاکنون تامین نکرده است. مکررا به شهرداری اهواز ابلاغ کرده‌ایم که ستاد بازآفرینی شهری را فعال کند اما در این زمینه تعلل کرده‌اند.

سهم شهرداری اهواز در جابه‌جایی ساکنان منبع آب بلاتکلیف مانده است

به گزارش ایسنا، سامان اسدی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید رامین نیز اظهار کرد: در پی رانش کوه در منطقه منبع آب در سال ۹۶ در فاز نخست، ۱۲ خانوار آن منطقه در شهر رامین مستقر شدند که سهم آورده این خانوارها برای هر واحد مسکونی در شهر رامین ۱۲ میلیون تومان بود.

وی افزود: در برهه چند ماهه پس از این اتفاق نیز مجددا شاهد رانش زمین در منطقه منبع آب بودیم که در پی آن نیز ۱۴ واحد مسکونی دیگر در شهر رامین بدون دریافت یک ریال به اهالی منبع آب تحویل داده شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید رامین تصریح کرد: در مجموع ۷۲ خانوار از سوی فرمانداری اهواز به ما معرفی شدند اما با وجود این که این واحدها آماده تحویل هستند، به دلیل عدم تامین سهم آورده از سوی سازنده تاکنون واحدهای این افراد تحویل داده نشده است. بیش از ۲۰ مکاتبه در این زمینه با شهرداری اهواز و فرمانداری اهواز انجام شده و مصوبه شورای شهر نیز پرداخت یک میلیارد تومان از سوی شهرداری اهواز بود اما تاکنون این مساله بلاتکلیف باقی مانده است.

اسدی بیان کرد: در مجموع ۲۶ واحد از ۷۲ واحد تحویل داده شده که تنها سهم آورده ۱۲ خانوار به صورت ناقص تامین شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس