امسال بهترین مراسم اربعین نسبت به چندسال گذشته برگزار شد


امسال بهترین مراسم اربعین نسبت به چندسال گذشته برگزار شد

تهران - ایرنا- رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه امسال بهترین اربعین را در چندسال گذشته شاهد بوده ایم، گفت:‌ از همه جهات امنیتی، انتظامی، کنترل تردد، رعایت قانون توسط مردم و ارتقای سطح رضایتمندی مردم، امسال بهترین اربعین برگزار شد.

سردار «محسن فتحی زاده» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با تاکید بر برقرار بودن امنیت کامل بر مرزها و مسیرهای تردد زوار اربعین حسینی، گفت: این امنیت حاصل تلاش های بی وقفه نیروهای انتظامی و امنیتی و البته همکاری بی مانند آحاد مردم بوده است.

وی افزود: با وجود اینکه امسال افزایش قابل توجهی در خروج زائران از ایران را شاهد بودیم اما به دلیل اتخاذ تدابیر لازم و برنامه ریزی منسجم در قالب ستاد مرکزی اربعین به مراتب مشکلات امنیتی نسبت به سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشته که این امر به دلیل همراهی و همکاری بسیار خوب مردم با نیروهای انتظامی و امنیتی ممکن شده است.

فرمانده قرارگاه اربعین نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه تمام نهادها در کنار نیروی انتظامی تلاش‌های وصف ناپذیری برای راحتی، رفاه و امنیت زائران انجام داده اند، یادآور شد: ناجا برای برقراری نظم و امنیت در مرزها با استفاده از نیروهای مجرب به صورت شبانه روزی در خدمت زائران بود.

به گفته وی ،‌۱ میلیون و ۴۰۰ هزار جلد گذرنامه و ۵۷۶ هزار برگه تردد اربعین در ایام اربعین امسال صادر شده است.

فتحی زاده خاطرنشان کرد: به نظر می رسد رضایتمندی مردم بیش از قبل و حتی بیش از آنی بود که به ما منعکس شده است.

۱۲۰ هزار دانشجو، طلبه و دانش آموز با مشکل مشمولیت به کربلا رفتند

رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین در پاسخ با این پرسش که آیا مشکل خاص امنیتی در برقراری تامین امنیت مراسم اربعین امسال وجود داشته است یا نه، اظهار داشت: مشکل خاصی نداشتیم؛ البته موارد جزیی همیشه اتفاق می افتد و طبیعی است؛ در همه ایام سال افرادی هستند ممکن است مجوز یا گذر نامه نداشته باشند اما امسال نسبت به سال های گذشته این موارد به اقل ممکن رسید؛ ضمن اینکه مشکل بسیاری از افراد، اساسی نبود بلکه قابل حل بود. مثلاً دانشجویی بود که تکلیف شرایط مشمولیتش روشن نبود وقتی به مرز مراجعه می کردند متوجه می شدیم از حیث قانونی ممنوعیتی ندارند برای همین کارشان را راه می انداختیم تا بروند.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۲۰ هزار دانشجو، طلبه و دانش آموز داشتیم که مشکل مشمولیت داشتند بخش عمده ای از مشکلات شان در شهر محل زندگی حل شد عده ای هم به مرز مراجعه می کردند و ما در مرز به آنان خدمات ارائه کردیم. میزان تخلف به حداقل ممکن رسیده بود. هر راهکاری اگر بود مشکل را رفع می کردیم و طرف عراقی هم با ما همکاری خوبی داشت مواردی هم بود کاری از دست ما برنمی آمد و طرف را از مرز برمی گرداندیم.

فتحی زاده درباره اینکه آیا مواردی مبنی بر عدم بازگشت برخی زائران مشاهده شده است یا نه، گفت: هنوز چنین گزارش هایی به ما نرسیده است. درصد زیادی از افراد با برگه تردد رفتند که این برگه تردد قابلیت چندانی برای استفاده ندارد و ناچارند که برگردند. در این موارد فعلاً چیزی مشخص نمی شود بعداً باید آمارها را بررسی کنیم و ببینیم آیا مورد اینچنینی بوده یا نه. معمولاً به افراد غیرمجاز برای خروج از کشور، اساساً اجازه تردد نمی دهیم. کسی که ممنوع الخروج قانونی باشد در مرز جلوی او را می گیریم بسیاری از افرادی که در مرز برگرداندیم به لحاظ ممنوعیت ها و محدودیت های قانونی بود.

رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین راجع به وسایل و افراد گم شده هم گفت: بخشی که به ما منعکس شود ما آنان را هدایت و راهنمایی می کنیم اما هدایت و راهنمایی گمشدگان در عراق و ایران برعهده کمیته های دیگر است اما از آنجا که پلیس همه جا در ارتباط با مردم است، بنابراین کسی به ما مراجعه می کرد تا آنجا که می توانستیم کارش را راه می انداختیم. در مورد اموال پیدا شده هم اینها را در اختیار مسئولان استانی قرار می دادیم و مگر اینکه مدارک قانونی مانند گذرنامه که در اختیار پلیس قرار می گیرد و ما از طریق سامانه هایمان فرد را شناسایی کرده و مدارک را برای آنان می فرستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور