FATF و چند نکته گفتنی با دولت


FATF و چند نکته گفتنی با دولت

بهتر است دولت و تیم همراه آقای واعظی بدانند از همین فردای تصویب و اجرای FATF نه تنها از فشار تحریمی غرب و در راس آن آمریکا کاسته نخواهد شد، بلکه شاهد تحریم های بیشتر علیه ایران خواهیم بود.

مشرق - در هفته جاری دو نوع اظهار نظر و رفتار را در خصوص FATF شاهد بودیم. وقتی خبرنگاری از وزیر خارجه کشورمان در رابطه با فشار غرب به ایران برای تصویب این کنوانسیون سوال کرد ایشان در پاسخ گفتند که ایران بر اساس ملاحظات خود این کنوانسیون را اجرا می کند و این نگاه متناسب با همان خواسته ای بود که نظام از ابتدا بر آن تاکید داشت و این بدان مفهوم بود که ایران تمام آنچه را که در قالب این کنوانسیون آورده است را نمی تواند اجرا کند.

بیشتر بخوانید

واکاوی دلایل خلاف گویی‌های جهانگیری

مسئولیت پذیر باش آقای سوپرمن! +عکس

اظهارات خلاف واقع جهانگیری برای تحمیل FATF

فیلم/ ظریف: با اقدامات سیاسی FATF مخالفیم

هرچند در این زمینه سخن معاون اول رئیس جمهور آزار دهنده بود و نسبت خلاف واقعی را به رهبری نظام نسبت داده بودند و گفتند که رهبر انقلاب این لوایح را تایید کرده اند که همین اظهار نظر غیر واقعی موجب واکنش ها گردید.

دیروز هم رئیس دفتر رئیس جمهور در مقام یک صاحب نظر در حوزه اف ای تی اف ظاهر شد و گفت: موضع دولت درباره FATFروشن است. نکته مورد توجه دولت نیاز ایران به این لوایح است. ما برای شفاف سازی و مقابله با پولشویی به این لوایح احتیاج داریم. برای جلوگیری از انتشار شایعه حمایت ایران از برخی گروه ها احتیاج دارد و موجب تسهیل روابط بانکی می‌شود.

وی گفت: متاسفانه برخی این لوایح را سیاسی و جناحی کردند و مخالفت می‌کنند؛ مخالفان در هرجا که هستند باید مسئولیت مخالفت خود را با FATF بپذیرند.درباره این لوایح در شورای عالی هماهنگی اقتصادی بحث شده و نتیجه این مباحث به رهبری اعلام شده است. دولت و مجلس کار خود را انجام داده‌اند ولی آن نهادی که مانع تراشی کرده باید صریح به مردم هزینه اقدام خود را اعلام کند.

در رابطه با سخنان آقای واعظی و یا بهتر است گفته شود التیماتوم رئیس دفتر رئیس جمهور ، چند نکته حائز اهمیت است:

1-اینکه این لوایح در شورای عالی هماهنگی اقتصادی بحث شده و ماحصل آن به اینجا انجامیده که باید زیر بار این لوایح رفته و به گروه اقدام مالی اعلام کنیم که از این پس می پذیریم تابع چنین کنوانسیون ظالمانه و خلاف امنیت ملی و منافع ملی باشیم و به دیگر نهادهای مسوول کشور همچون شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام فشار آورده شود ، کاملا برخلاف مشی احترام به ساختارهای نظام است و بوی نوعی دیکتاتوری از آن استشمام می شود.و این از دولتی که مدعی قانونگرایی است دور از انتظار است.

2-تهدید نهاد های قانونی نظام به اینکه نهادهای مخالف تصویب FATF ، باید هزینه های مانع تراشی خود را صریح به مردم اعلام کند، آنهم از زبان کسانی که تاکنون هزینه اقدامات نسنجیده و یا خوشبینانه خود را به ملت نپرداخته ، عجیب به نظر می رسد.

مگر دولت محترم تدبیر هزینه 5 سال سرگردانی این کشور را در قضیه برجام که به اعتراف خودتان حاصلی جز هیچ نداشته است ، پرداخت کرده اید؟ مگر شما هزینه خروج آمریکا از برجام را که امضای جان کری را تضمین کننده آن می دانستید ، پرداخت کرده اید؟

مگر شما 18 میلیارد دلار ارز این کشور و 30تن طلایی که پشتوانه طلای یک کشور محسوب می شود را با یک بی تدبیری و تصمیم غلط توزیع کردید و هر آدم بی ربطی با سرمایه این کشور بازی کرد ر پرداخت کردید یا اینکه هنوز با توجه به روشن شدن زوایای آن اصرار بر مسیر غلطی که پیمودید، دارید؟

3- وقتی آقای واعظی به صراحت در همین چند سطر مصاحبه می گوید برای جلوگیری از انتشار شایعه حمایت ایران از برخی گروه ها ما به تصویب و اجرای این کنوانسیون احتیاج داریم معلوم می شود این موضوع بر دولت نیز آشکار شده است که الحاق به این کنوانسیون برای "نهضت های آزادیبخش و مبارزات گروه های مقاومت و ایران" مشکلات متعدد ایجاد خواهد نمود و برای رفع آن، نمی توان با برداشت خود این کنوانسیون را اجرا کرد چراکه هر گونه اعلامیه تفسیری، فاقد آثار حقوقی لازم بوده و صرفا تفسیر و نظر ایران را مطرح می سازد، در صورتیکه کشورهای غربی، کاملا با تفسیری که ما ارائه خواهیم داشت مخالف بوده و هستند.

چرا که هدف و منظور اصلی این کنوانسیون و کشورهای غربی ایجاد کننده، تروریستی شناخته شدن گروه های مقاومت و مقابله با آنهاست. باید این را بدانیم که اعلامیه تفسیری مذکور ، یک موضع گیری سیاسی، برای مصرف داخلی است و از نظر حقوقی نیز نمی تواند "حق شرط" یا "حق تحفظ" نسبت به تعریف تروریسم و ماده 2 کنوانسیون، تلقی شود.

4-جناب واعظی باید بدانند که عضویت در کنوانسیون های بین المللی از جمله کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، تکمیل کننده پازل آمریکا و افتادن در دام او و کشورهای غربی است. با توجه به وضعیت نقض عهدی های متعدد آمریکا در برجام و در آخر خروج آمریکا از برجام، چرا باید مجددا از سوراخ دیگری گزیده شویم.

با عضویت در اینگونه کنوانسیون ها و نسخه های استعماری نه تنها مشکلی از کشور حل نمی شود بلکه برعکس به مشکلات افزوده شده و با دست خودمان، ابزاربین المللی دیگری نیز بدست دشمن داده می شود تا علیه ایران اقدام نماید.

39- الحاق به "کنوانسیون بین¬ المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (ICSFT)" و فراتر و کلان تر از آن ، FATF ، تبعاتِ خسارت بارِ متعددِ سیاسی، امنیتی، بین المللی، مالی، تحریمی و نیز حقوقی برای کشور ایجاد می نماید.ضمن اینکه چنین پیوستنی ، نقش مهمی در ایجاد زیرساخت‌های حقوقی در کشور، بر ضدِ محور مقاومتایجاد خواهد کرد و این همان چیزی است که آمریکا و غرب در سالهای اخیر بویزه پس از شکست های مکرری که در منطقه از عراق گرفته تا سوریه و یمن دیده اند، انتظار آن را می کشند.

بهتر است دولت و تیم همراه آقای واعظی بدانند از همین فردای تصویب و اجرای FATF نه تنها از فشار تحریمی غرب و در راس آن آمریکا کاسته نخواهد شد، بلکه شاهد تحریم های بیشتر علیه ایران خواهیم بود و در داخل نیز موجب انشقاق و خود تحریمی می شویم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد