چند توصیه‌ ضد هپاتیتی


چند توصیه‌ ضد هپاتیتی

کارشناس واحد مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک برای مبتلا نشدن به هپاتیت باید راه انتقال و پیشگیری را دانست.

ایمان نویدی در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت اول آبانماه روز ملی اطلاع‌رسانی بیماری هپاتیت با بیان اینکه این بیماری در واقع یک بیماری عفونی ویروسی است که التهاب کبد را به دنبال دارد، شایع‌ترین نوع این بیماری را هپاتیت B و C عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه اطلاع از راه انتقال این بیماری منجر به درک و توجه به راه‌های پیشگیری می‌شود، افزود: هپاتیت B و C در واقع از طریق خون و فرآورده‌های خونی و ارتباط جنسی محافظت نشده منتقل می‌شود و در موارد بسیار محدود قابلیت انتقال از مادر به جنین را دارد، به همین دلیل نوزاد پس از تولد بلافاصله واکسینه شده و سرم ضد هپاتیت دریافت می‌کند.

نویدی تصریح کرد: سازمان انتقال خون و بیمارستان‌هایی که بیماران آنها نیازمند تزریق خون هستند، تمامی خون‌های اهدایی را به لحاظ ویروس هپاتیت بررسی و آزمایش می‌کنند و خوشبختانه تاکنون مورد مثبتی از هپاتیت در خون‌های اهدایی و تزریق شده گزارش نشده است، اما افرادی که قبل از سال ۱۳۷۵ خون دریافت کرده‌اند باید حتما آزمایش هپاتیت بدهند.

وی با بیان اینکه افرادی که تا قبل از سال ۷۵ در تصادف مصدوم شده‌اند، در جنگ تحمیلی حضور داشته اند، بیماران خاص یا معتادان تزریقی که تکرر دریافت خون داشته‌اند، جزو اقشار با ریسک بالا محسوب می‌شوند که باید حتما تست هپاتیت بدهند، گفت: احتمال ابتلا به هپاتیت C در بین معتادان شایع بوده و هپاتیت B نیز در افراد دارای رابطه جنسی محافظت نشده بیشتر است که با یک آزمایش ساده و کم‌هزینه قابلیت تشخیص آن وجود دارد.

این کارشناس برنامه HIV و هپاتیت مرکز بهداشت استان مرکزی علائم عمومی مانند سرماخوردگی تا زردی پوست، خارش سطحی بدن، تیره شدن ادرار، بی‌حالی و ضعف و تغییر کارکرد کبد را از جمله علائم ابتلا به هپاتیت برشمرد و گفت: در فاز درمان هپاتیت طی دو سال اخیر پیشرفت‌های مهم و چشمگیری حاصل شده است به طوری که هپاتیت نوع C کاملا قابل درمان است و با مصرف داروهای کشف شده در یک دوره سه ماهه می‌توان بیماری را بطور کامل درمان کرد.

وی افزود: در نوع B درمان نگه‌دارنده و کنترل انجام می‌شود، بر این اساس امروز هر نوزاد به محض تولد در مقابل هپاتیت B واکسینه می‌شود و این روند نوید کاهش و حتی توقف شیوع هپاتیت B در آینده را می‌دهد، همچنین در گروه‌های در معرض خطر مانند پرسنل بهداشت و درمان، ماموران آتش‌نشانی و حتی معتادان، واکسیناسیون هپاتیت B به صورت روتین انجام می‌شود.

نویدی توصیه کرد: باید همه اقشار جامعه در برابر هپاتیت B واکسینه شوند و امروز نوجوان و حتی جوانی که در بدو تولد واکسن دریافت کرده اند در مقابل این بیماری مصون هستند. برای هپاتیت نوع C نیز درمان کامل وجود دارد، البته به دلیل اینکه در سال‌های اخیر تولید دارو برای درمان هپاتیت نوع C در کشور آغاز شده است، هزینه درمان بالاست به طوری که برای درمان در یک دوره سه ماهه باید حدود یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه شود که برخی از اقشار ضعیف جامعه توان پرداخت این رقم را ندارند و دانشگاه‌ علوم پزشکی در این راستا تخفیفات ویژه‌ای را در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند راه انتقال این بیماری، پیشگیری است و اگر در معرض خطر هستند باید مورد آزمایش قرار گیرند چراکه شناسایی به موقع و آغاز درمان بیماری مانع ابتلا به سیروز کبدی می‌شود. مهم است که مردم آگاهی و اطلاعات لازم را نسبت به بیماری و موارد در معرض خطر در اختیار داشته باشند.

کارشناس واحد مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه اعلام دقیق آمار ابتلا ممکن نیست، گفت: دو درصد جمعیت کشور مبتلا به هپاتیت B و نیم درصد نیز مبتلا به هپاتیت C هستند و با توجه به واکسیناسیون انجام شده و امکان درمان قطعی انتظار می‌رود که به مرور شیوع این بیماری کمتر شود البته میزان شیوع در گروه‌های مختلف، متفاوت است.

نویدی افزود: به عنوان مثال در گروهی مانند زندانیان شیوع هپاتیت بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است که با برنامه‌ریزی وزارت بهداشت از ابتدای مهرماه سال جاری غربالگری زندانیان استان در این راستا آغاز شده است که موارد مثبت تحت درمان قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت