سیگار الکترونیک؛ قاتل پنهان در جوامع امروزی


سیگار الکترونیک؛ قاتل پنهان در جوامع امروزی

متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: سیگار الکترونیک، قاتل پنهان در جوامع امروزی است.

آرمین بردبار در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با سیگار الکترونیک، اظهار کرد: سیگار الکترونیکی یا برقی، وسیله‌ای برای شبیه‌سازی استعمال دخانیات با تولید بخارهای خاصی که بو، طعم و احساس واقعی را به مصرف‌کننده القا می‌کند، است. در گذشته این سیگار قرار بوده تا مضرات کمتری نسبت به استعمال سیگار واقعی داشته باشد اما اکنون مضرات سیگار الکترونیکی ثابت شده است.

وی افزود: سیگار الکترونیک برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۳ در کشور چین تولید شده بود و امروزه در نقاط مختلف جهان فروخته می‌شود و میلیون‌ها مصرف‌کننده دارد. درحال حاضر در مورد مضرات احتمالی سیگار الکترونیک نمی‌توان با اطمینان نظر داد اما عوارضی مشابه التهاب، احساس ناخوشایند در گلو، سرگیجه و حالت تهو با این دستگاه‌ها دیده شده و نیز افراد غیرسیگاری با مصرف این سیگار در معرض اعتیاد به نیکوتین قرار می‌گیرند.

این مسئول در رابطه با خطرهای احتمالی سیگارهای الکترونیک، تصریح کرد: خطرهای احتمالی سیگارهای الکترونیک موضوع مورد بحث محققان و سازمان‌های مربوطه در زمینه بهداشت و سلامت است و بعضی از افراد، از جمله مسئولان اداره مواد غذایی و دارویی ایالت متحده آمریکا FDA هشدار دادند که در مورد ایمنی این محصول سئوال‌های فراوانی بی‌پاسخ مانده است.

متخصص قلب و عروق با اشاره به وجود ۴۰۰۰ ماده مضر در سیگارهای معمولی، ادامه داد: طبق آزمایش‌های انجام شده، هیچ‌کدام از ۴۰۰۰ ماده مضر موجود در کاغذ و فیلتر و توتون سیگارهای معمولی در سیگار الکترونیکی وجود ندارد و این سیگارها حاوی مواد شیمیایی مضر دیگری هستند که می‌توانند به اندازه سیگارهای معمولی به مصرف‌کننده آسیب برسانند.

بردبار اظهار کرد: پژوهش‌های انجام شده تایید می‌کند مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی در مقایسه با دیگران، شانس کمتری برای ترک سیگار داشته و طبق نظر مخالفان، این سیگار هنوز پژوهش‌های کافی برای تشخیص زیان احتمالی این محصول صورت نگرفته و آنان همچنین با این نظر که سیگار برقی وسیله‌ای واسطه برای ترک دخانیات است، مخالف هستند و می‌گویند که سیگار برقی، خود نیز می‌تواند اعتیادآور باشد.

وی در رابطه با مضرات دسترسی آسان به سیگارهای الکترونیکی در کشورهای خارجی، افزود: برخی از مخالفان سیگار الکترونیکی، دسترسی آسان افراد غیرسیگاری به خصوص نوجوانان به سیگارهای الکترونیکی در کشورهای خارجی و عادت به این محصول سبب می‌شود مصرف‌کنندگان به تدریج به استعمال کالای واقعی (سیگار) کشیده شوند و همه تلاش‌ها برای مبارزه با دخانیات را این کار خنثی شود.

این مسئول تصریح کرد: چندی پیش محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که سیگار الکترونیک در موش‌ها باعث آسیب به ریه و احتمال عفونت‌های ریوی می‌شود. همچنین نتیجه یک مطالعه دیگر نیز نشان می‌دهد این سیگارها ریه‌های افراد را مسموم کرده، اثربخشی سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و موجب تحریک فعالیت باکتری‌ها و افزایش بالقوه کشندگی آن می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: در نهایت با توجه به موارد گفته شده و وقوع برخی اتفاقات ناگوار دیگر در ارتباط با سیگار الکترونیک سازمان بهداشت جهانی در ۲۰۱۹ سال‌جاری در مورد گسترش مصرف سیگار الکترونیک هشدار داده و مصرف آن را تهدیدی جدی برای سلامتی افراد می‌داند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...