پنجمین جشنواره علم برای همه برگزار می‌شود


پنجمین جشنواره علم برای همه برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- پنجمین جشنواره علم برای همه 18 تا 24 آبان ماه 1398 در باغ موزه قصر برگزار می‌شود.

دبیر پنجمین جشنواره علم برای همه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هدف از برگزاری این جشنواره که با همکاری موزه علوم و فناوری و باغ موزه قصر برگزار می‌شود، علاقمند کردن مردم به علم و مواجهه آن‌ها با دستاوردهای علمی است.

«صونا آقابابایی» گفت: این جشنواره از هشت بخش پویا تشکیل شده است که به ترتیب عبارتند از: بخش بازی و مسابقات علمی، غرفه‌های نمایشگاهی، نمایشگاه آثار هنری، سخنرانی‌های تخصصی، نمایش مستندهای علمی، رویدادهای علمی، نقد و بررسی کتاب و جنگ‌های علمی.

وی در خصوص بخش بازی و مسابقات علمی گفت: در این قسمت از جشنواره با حضور متخصصین این حوزه و ارائه بازی‌های طراحی شده بُعدی مفرح و هیجان انگیز یادگیری تجربه می‌شود. کودکان در این قسمت به همراه خانواده هایشان گروهی بازی می‌کنند و لذت می‌برند. کودکان با بازی احساسات خود را بیان کرده و با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند.

آقابابایی در رابطه با بخش غرفه‌های نمایشگاهی گفت: موزه ملی علوم و فناوری ایران قصد دارد در این بستر فضایی را برای معرفی بهتر فعالان حوزه‌ی آموزش غیررسمی (همگانی) و ترویج علم فراهم نماید. در این بخش، فضایی برای برپایی غرفه های نمایشگاهی درنظر گرفته شده است. قرار است از موسسات، شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای علمی، آموزشی، پژوهشی و ترویجی اعم از دولتی، خصوصی، مردم نهاد، حقیقی یا حقوقی دعوت گردد تا با حضور در این بخش ضمن معرفی، به ارائه محصولات، خدمات و … خود که مرتبط با هدف این جشنواره است، بپردازند. در این بخش انتظار می‌رود در هر غرفه، شرکت‌کنندگان، دستاوردهای خود را به گونه‌ای ارائه دهند که مخاطب جشنواره بتواند با آن‌ها تعامل داشته باشد.

دبیر جشنواره علم برای همه گفت: آثار هنری یکی از گویاترین روش‌های ارائه دغدغه‌های هنرمندان در موضوعات مختلف اجتماعی است. در سال‌های اخیر بسیاری از هنرمندان با استفاده از آثار هنری‌شان به تشریح چالش‌ها، انتقادات و ریزبینی‌های خودشان در مسایل گوناگون می‌پردازند. در بخش نمایشگاه آثار هنری، در صدد برگزاری نمایشگاهی از آثار آن دسته از هنرمندانی هستیم که ابزار و روش های هنری را برای موضوعات مرتبط با علم و فناوری به کار گرفته‌اند. پرداختن به چالش‌های زیست محیطی یا آسیب های فردی و اجتماعی استفاده بیش از اندازه از تکنولوژی و هرآنچه که موضوعات مرتبط با علم و فناوری را به وسیله آثار هنری بیان کرده باشد در این مجموعه گردآوری شده و به نمایش در خواهد آمد.

آقابابایی در خصوص بخش سخنرانی های تخصصی گفت: در این بخش از جشنواره، نشست‌های تخصصی با هدف همکاری علمی با دانشگاه ها، مراکز علمی – پژوهشی و به منظور افزایش آگاهی و ارتقای دانش تخصصی پژوهشگران و متخصصان در حوزه های مختلف علم و فناوری برگزار می‌شود.

وی افزود: در بخش نمایش مستندهای علمی، موزه ملی علوم و فناوری در نظر دارد با همکاری انجمن مستند سازان سینمای ایران، به نمایش آثار مستند علمی داخل کشور تهیه شده در سال‌های اخیر بپردازد و با اکران مستندهایی با موضوعاتی همچون محیط زیست، اقلیم، تاریخچه فن آوری، شکل‌گیری صنایع و… برای هر روز یک سانس نمایش فیلم به همراه جلسه معرفی، نقد و بررسی و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی مستند سازی علمی و فروش فیلم این ارتباط را هر بیشتر مستحکم نماید.

آقابابایی با اشاره به اینکه رویدادهای علمی برای توسعه بخش آموزش بسیار مهم هستند، خاطر نشان کرد که در بخش رویدادهای علمی این فرصت برای بازدید کننده فراهم می شود که دانش، تکنیک ها، محصولات و خدمات جدید را کشف کند. همچنین فرصتی برای تبلیغ و نمایش ایده‌های جدید نیز فراهم می‌شود.

دبیر پنجمین جشنواره علم برای همه گفت: بخش «نقد و بررسی کتاب» به موضوع کتاب و کتابخوانی اختصاص دارد؛ در این بخش ضمن معرفی مراکزی که به ارزیابی کتاب کودک و نوجوان می‌پردازند کتاب‌های برگزیده حوزه علم در چند سال اخیر به مخاطبان معرفی می‌شود. در حاشیه این بخش رونمایی از کتاب، قصه خوانی، دیدار با مولفان، مترجمان و تصویرگران کتاب کودک و نوجوان هم وجود دارد.

آقابابایی در مورد بخش «جنگ های علمی» نیز گفت: در این بخش از جشنواره علم برای همه، برنامه‌های علمی با محتواهای مختلف برگزار می‌شود که «جادوی دیدن»، «آسمان زیبای من» و «کارگاه رقابتی هوش» عناوین برخی از این برنامه ها هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس