حکام عرب از خروج خفت بار نتانیاهو درس بگیرند


حکام عرب از خروج خفت بار نتانیاهو درس بگیرند

خبرگزاری آریا- رای الیوم به سران عرب توصیه کرد از شکست نخست وزیر رژیم اشغالگر در تشکیل دولت جدید و خروج خفت بار وی از صحنه سیاسی اسرائیل درس بگیرند.

حکام عرب از خروج خفت بار نتانیاهو درس بگیرند
خبرگزاری آریا- رای الیوم به سران عرب توصیه کرد از شکست نخست وزیر رژیم اشغالگر در تشکیل دولت جدید و خروج خفت بار وی از صحنه سیاسی اسرائیل درس بگیرند.
به گزارش خبرگزاری آریا، روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود، در سرمقاله خود نوشت: ما در روزنامه «رای الیوم» اعتراف می‌کنیم در صدر فهرست کسانی قرار داریم که از شکست بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت جدید اسرائیل خوشحالند.
رای الیوم افزود البته خوشحالی ما به این علت نیست که حزب «آبی سفید» ژنرال‌ها به رهبری بنی گانتس را ترجیح می‌دهیم، حزبی که متاسفانه برخی از نمایندگان عرب با آن ائتلاف کرده اند، بلکه خوشحالی ما به این علت است که می‌خواهیم بحران سیاسی کنونی در اسرائیل برای بیشترین مدت ادامه یابد. علت دیگر خوشحالی ما این است که معتقدیم پس از سقوط نتانیاهو و خروج خفت بار وی از میدان سیاست، شاید روند عادی سازی روابط (با رژیم صهیونیستی) کُند شود.
حضور نتانیاهوی نژاد پرست در منصب نخست وزیری به مدت بیش از بیست و سه سال و حمایت نامحدود آمریکا از وی در این مدت که در زمان دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی به اوج خود رسید، سبب شد وی همانند رهبر جناح عربی برای عادی سازی روابط در خلیج فارس رفتار و برای ایجاد ائتلاف نظامی اسرائیلی -خلیجی به بهانه مقابله با نفوذ ایران تلاش کند.
نتانیاهو همان کسی است که در همه جنگهایش شکست خورد و نتوانست با وجود حملات هوایی مستمر، زرادخانه موشک‌های نقطه زن و پیشرفته «حزب الله» را ویران کند یا یک وجب به سوی نوار غزه پیشروی کند، زیرا به شدت از عواقب آن بیمناک بود.
شاید برخی بگویند نتانیاهو که جایگاهش را به عنوان نخست وزیر ترک می‌کند و روانه زندان می‌شود، اتفاقی که به سبب اتهام رسمی دادستان به نتانیاهو قریب الوقوع است، توانست به مجموعه‌ای از «هدایا» از آمریکا دست یابد همانند به رسمیت شناخته شدن قدس اشغالی به عنوان پایتخت یکپارچه رژیم اشغالگر و الحاق بلندی‌های جولان اشغالی سوریه به اسرائیل. آری این درست است، اما همه این هدایا «مسموم» و غیر قانونی است به ویژه اینکه هدیه دهنده یعنی ترامپ با سرنوشت مشابهی روبرو است یعنی ممکن است به اتهام فساد یا چیزی شبیه به آن عزل شود و جایگاهش را از طریق استیضاح یا شکست در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا از دست بدهد.
البته ما اعتراف می‌کنیم که نتانیاهو هر چند در هیچ یک از جنگ‌های نظامی ضد عرب‌ها پیروز نشد، در بسیاری از نبرد‌های سیاسی در عرصه بین المللی پیروز شد. مهمترین پیروزی سیاسی او این بود که از طریق لابی‌های صهیونیستی در آمریکا و اروپا جنبش‌های «حماس» و «حزب الله» را در فهرست تروریسم قرار داد و غربی‌ها را برای تحقق این هدف بسیج کرد. با این حال اگر فروپاشی حاکم بر منطقه عربی نبود، اگر پول بر تصمیم گیری حکومت‌های عربی موثر نبود و اگر کشور‌های مهم عربی یعنی سوریه، عراق، مصر، الجزایر و مغرب با رنج و درد‌ها روبرو نبودند، نتانیاهو نمی‌توانست این پیروزی‌ها را به دست آورد.
دوستی‌های نتانیاهو با برخی از مقامات عرب و سفر وی و برخی از وزرایش به کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس, ضربه بزرگی به مساله فلسطین وارد کرد و جنگ‌های سیاسی و تبلیغاتی ضد ملت فلسطین و محور مقاومت به راه انداخت.
ژنرال بنی گانتس که رایزنی‌ها برای تشکیل دولت «لیبرال» را به زودی آغاز خواهد کرد، آنگونه که خود در نخستین اظهار نظر پس از مامور شدن به تشکیل دولت اعلام کرد، دوستانش و دوستان همکارانش یعنی ژنرال‌های دیگر در حزب «آبی سفید» , به خون ملت‌های عربی به ویژهملت‌های فلسطین و لبنان آغشته است و در همین حال نژاد پرستی، خونریزی و تنفرش از عرب‌ها و مسلمانان کمتر از نتانیاهو نیست.
بار دیگر تاکید می‌کنیم خوشحالی ما به سبب شکست نتانیاهو و پایان زندگی سیاسی وی به همان شیوه‌ای است که حیات سیاسی ایهود اولمرت «قهرمان» جنگ لبنان در سال 2006 پایان یافت. شاید وی نیز در همان سلولی حبس شود که اولمرت محبوس است، هرچند بدون شامپاین و سیگار‌های گران قیمتی که به آن‌ها عادت کرده است، همان شامپاین و سیگار‌هایی که به سبب سوء استفاده از مقام و موقعیت خود و نیز گفتن دروغ در دوران نخست وزیری هدیه گرفته بود.
در حالی که مردم تونس در دور دوم قیام‌های بهار عربی فردی مثل قیس سعید، انسان پاک دست و شریف را از طریق صندوق‌های رای به عنوان رئیس جمهور به قدرت رساندند و میلیون‌ها نفر از وی حمایت کردند، زیرا عادی سازی روابط با دولت اشغالگر اسرائیلی را خیانت بر شمرد و دوستداران و طرفدارانش پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند و نیز در حالی که هزاران لبنانی ضد فساد تظاهرات کردند و خواستار براندازی نظام فاسد شدند و پرچم فلسطین را بر افراشتند، دوستان نتانیاهو یعنی همان حکام عربی که به دنبال عادی سازی روابط هستند، باید حواس خود را جمع کنند و مراقب خود باشند، زیرا نوبت آن‌ها شاید با سرعتی که بیش از انتظارشان است، فرا برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان