چین میزبان جدید نشست گروه‌های رقیب افغانستان


چین میزبان جدید نشست گروه‌های رقیب افغانستان

تهران- ایرنا- چین در راستای تلاش ها برای پایان دادن به حدود دو دهه جنگ در افغانستان، در حال سازماندهی مذاکرات بین گروه های رقیب سیاسی این کشور است.

رسانه های اجتماعی افغانستان و پاکستان با اعلام اینکه چین میزبان سیاسیون افغانستان و طالبان می شود، نوشتند؛ ۳۰ نفر از سیاسیون افغان از جمله نمایندگان حکومت برای مذاکره با هیئت طالبان از سوی کشور چین دعوت شده‌اند و رهبری این نشست را حامد کرزی رییس جمهور پیشین به عهده خواهد داشت.

این رسانه‌ها از شرکت هیئت طالبان به رهبری ملا برادر در مذاکرات چین خبر دادند و نوشتند، چین اعلام کرد، به زودی میزبان نشست بین الافغانی با حضور نمایندگان طالبان و احزاب سیاسی عمده و دولت افغانستان است.

"سهیل شاهین"، سخنگوی طالبان، سه شنبه شب در توئیتی نوشت که چین از هیئتی از طالبان برای شرکت در مذاکرات گروههای داخلی افغانستان دعوت کرده است.

هدف مذاکرات موسوم به بین الافغانی آشتی بین احزاب مختلف افغانستان است و موازات با مذاکرات بین گروه طالبان و آمریکا پیش می رفت.

شاهین افزود، همه شرکت کنندگان بر اساس توانایی شخصی شان در مذاکرات شرکت و دیدگاه های شان را در رابطه با چگونگی حل مساله افغانستان بیان خواهند کرد.

وی در رابطه با تاریخ این مذاکرات توضیحی نداد و امکان دسترسی به مقامات سفارت چین در کابل میسر نشد.

"ادریس زمان"، معاون وزارت خارجه افغانستان گفت، دولت از برنامه چین در زمینه میزبانی مذاکرات اطلاع دارد اما، در این مرحله نمی تواند اظهارنظری کند.

سخنگوی "حامد کرزی"، رئیس جمهوری سابق افغانستان، که در مذاکرات بین الافغانی فوریه در روسیه حضور داشت، گفت، دفتر کرزی از برنامه چین برای برگزاری مذاکرات اطلاع دارد و در صورتی که از کرزی دعوت شود، در این مذاکرات شرکت خواهد کرد.

مقامات دولتی افغانستان و نمایندگان گروه های مدنی، در ماه ژوئیه دومین دور مذاکرات بین الافغانی با طالبان را در قطر برگزار کردند.

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا، ماه پیش (اوت) در پی حمله انتحاری طالبان در کابل و کشته شدن ۱۲ نفر، از جمله یک سرباز آمریکایی، مذاکرات با طالبان را متوقف کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس