آزادی استفاده از سواحل زرینه‌رود میاندوآب برای صیادان بومی


آزادی استفاده از سواحل زرینه‌رود میاندوآب برای صیادان بومی

رییس اداره محیط زیست میاندوآب گفت: استفاده از سواحل رودخانه زرینه‌رود در حوزه این شهرستان برای صیادان بومی و حرفه‌ای آزاد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا بقالی روز چهارشنبه اظهار داشت: این اقدام با توجه با آغاز فصل صید ماهی که هر ساله در پاییز آغاز و تا ۱۵ اسفند همان سال ادامه می‌یابد، انجام شده است.

وی هدف از این اقدام را حفاظت از محیط طبیعی منطقه و توسعه معیشت ساکنان محل عنوان کرد و افزود: براساس این تصمیم صید ماهی در ۱۱ مسیر حاشیه این رودخانه در حوزه این شهرستان آزاد است.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ کیلومتر از رودخانه زرینه‌رود منتهی به مصب دریاچه ارومیه و دشت‌های کم ارتفاع پایین دست حوزه آبریز این دریاچه در حوزه میاندوآب واقع شده‌است، اضافه کرد: در طول دوران صیادی، به طور مستمر فعالیت صیادان مورد پایش قرار می‌گیرد و در صورت بروز تخلف پروانه متخلفان لغو و افراد دیگر جایگزین می‌شوند.

«بقالی» بیان کرد: ماهی کپور معمولی، سیم کپور، سیاه ماهی، ماهی سفید و اسپله گونه‌هایی هستند که در رودخانه زرینه‌رود زیست می‌کنند.

میاندوآب دارای سه رودخانه سیمینه‌رود، زرینه‌رود و قوروچای است که از داخل و حاشیه این شهر عبور می‌کند.

سیمینه‌رود یکی از رودهای مهم آذربایجان‌غربی است که از کوهستان‌های بوکان، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از شهرهای بوکان و میاندوآب به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

رودخانه زرینه‌رود نیز با طول ۲۳۰ کیلومتر طولانی‌ترین رود استان است که در طول مسیر خود شهرستان شاهین‌دژ و میاندوآب را می‌پیماید و به دریاچه ارومیه می‌ریزد؛ سرچشمهٔ این رود از کوه‌های «چهل چشمه» در سقز استان کردستان است و در شهرستان تکاب رودخانه‌های خورخوره و ساروق و در شهرستان شاهین‌دژ رودخانه‌های هولاسو و هاچه‌سو و محمودآباد و آجرلوچای و در میاندوآب لیلان چای به آن می‌پیوندند.

بر روی این رودخانه سد شهید کاظمی بوکان قرار دارد که میزان آب خروجی را تنظیم می‌کند.

رودخانه قوروچای نیز فصلی بوده که از رودخانه‌های منتهی به زرینه‌رود و حوضه آبریز دریاچه ارومیه است؛ این رودخانه از کوه‌ها و دامنه‌های کم ارتفاع و حاشیه سهند سرچشمه می‌گیرد.

شهرستان میاندوآب با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس