شکار 15 راس پستاندار از سوی شکارچیان متخلف در زنجان


شکار 15 راس پستاندار از سوی شکارچیان متخلف در زنجان

زنجان - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون 15 راس پستاندار در این استان توسط شکارچیان غیرمجاز شکار شدند.

اسماعیل قلی‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این گونه‌های جانوری شامل پنج راس آهو، سه راس کل و بز، یک راس قوچ، یک قلاده گرگ و پنج سر خرگوش است.

وی، تعداد تخلفات صید و شکار در طبیعت زنجان را ۹۵ فقره اعلام کرد و اظهار داشت: در این ارتباط ۱۳۱ متخلف از سوی ماموران یگان حفاظت این اداره کل دستگیر و به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شدند.

قلی‌زاده افزود: طی مدت یادشده ۱۲۹ قطعه انواع پرنده شامل ۱۰۶ قطعه سهره طلایی، یک قطعه بالابان و ۲۲ قطعه کبک توسط شکارچیان زنده گیری شده و تعداد ۱۵ قطعه کبوتر و فاخته و یک قطعه کبک نیز شکار شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان به صید غیرمجاز ۴۶ قطعه ماهی رودخانه‌ای در زنجان اشاره کرد و گفت: شناسایی و کشف ۲۱ مورد شروع به شکار و ۳ مورد نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیر زنده از دیگر اقدامات محیط بانان استان طی هفت ماه سالجاری ۹۸ است.

قلی زاده با اشاره به کشف و ضبط سلاح‌های شکاری از شکارچیان خاطی، افزود: ۱۴ قبضه اسلحه قاچاق و ۲۱ قبضه اسلحه مجاز به همراه ۲۷۶ ادوات شکار و صید شامل فشنگ ساچمه‌ای و چارپاره، تور زنده‌گیری ماهی و پرنده، قفس نگهداری پرنده، دوربین چشمی، پروژکتور، بلندگو و ضبط صوت در طی این مدت از متخلفان کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه محیط‌بانان استان زنجان به صورت شبانه روز مشغول رصد و پایش منطقه هستند، تصریح کرد: محیط‌بانان در صورت مشاهده تخلف با شکارچیان و صیادان خاطی بر اساس قانون برخورد خواهند کرد.

مناطق حفاظت شده سرخ‌آباد و انگوران، سه منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه، خرمنه‌سر و خراسانلو و پناهگاه حیات وحش انگوران، محل امنی برای حیات وحش زنجان است.

منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد در شهرستان‌های زنجان و طارم و با مساحت ۱۲۲ هزار و ۶۱۸ هکتار از سال ۱۳۷۵ تحت حفاظت قرار گرفته است و دشت سهرین این منطقه بکر، زیستگاهی مناسب برای آهوان محسوب می‌شود.

آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه‌ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک‌لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز ازجمله جانوران این منطقه است.
منطقه حفاظت شده انگوران نیز زیستگاهی مناسب برای قوچ و میش ارمنی و پازن، خرس قهوه‌ای، روباه معمولی، سیاه‌گوش، سمور سنگی، کبک دری، کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک‌پشت افغانی و ماهیانی چون سفید رودخانه ای، سس، زرده‌پر و اسبله است.
منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه از توابع بخش قره پشتلو و زنجانرود در شهرستان زنجان قرار دارد که از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است که در این منطقه نیز آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، آبزی و کنارآبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان، زیست می‌کنند.
منطقه خرمنه‌سر که از آبان ماه سال ۸۱ جزو مناطق شکار ممنوع اعلام شده از وجود کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه‌گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم‌ها برخوردار است.
منطقه شکار ممنوع خراسانلو نیز با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان همجوار است و زیستگاه قوچ و میش البرز مرکزی می‌باشد و خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه‌گوش و پرندگانی چون کبک ازجمله گونه‌های جانوری، موجود در آن است.
منطقه شکار ممنوع خراسانلو واقع در شهرستان‌های ابهر - خرمدره به دلیل دارا بودن آب و هوای معتدل کوهستانی و زمین‌های حاصلخیز از تنوع گونه‎های گیاهی و جانوری خاص برخوردار است و بیش از ۱۳ نوع پستاندار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوه‎ای، خوک، گرگ و سیاه‌گوش و ۲۲ گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقی، سینه‌سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه در این منطقه زیست دارند.
پناهگاه حیات وحش انگوران بخشی از جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران که خود از سال ۱۳۴۹ به حفاظت درآمد در سال ۱۳۵۴ به پناهگاه حیات وحش تبدیل شد.
این منطقه از زیستگاه‌های مهم قوچ و میش ارمنی محسوب می‌شود و گونه‌های جانوری آن عبارتند از پازن، خرس قهوه ای، گرگ، سیاه‌گوش، کفتار، روباه معمولی، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، اگرت بزرگ، انواع کوکرها، خوتکا، اردک سرسبز، درنا، باکلان، حواصیل، افعی زنجانی و دماوندی، کورمار، لاک پشت برکه‌ای و ماهیانی چون زرده‌پر، سس، سفید رودخانه‌ای و اسبله است.
در زمان حاضر ۱۰ پاسگاه محیطبانی و سرمحیطبانی در مناطق تحت‌مدیریت و شکار ممنوع این استان وجود دارد که چهار باب از این پاسگاه‌ها در منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد، سه باب در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران، یک باب در منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه، یک باب در منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر و یک باب نیز در منطقه شکار ممنوع خراسانلو در شهرستان ابهر، واقع هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس