درمان سرطان پانکراس با کمک نانوداروهای ایرانی


درمان سرطان پانکراس با کمک نانوداروهای ایرانی

محققان ایرانی به فناوری ساخت نانو داروی ضد سرطان پانکراس و ریه دست یافتند.

درمان سرطان پانکراس با کمک نانوداروهای ایرانیبه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت‌های نانو فناوری در حوزه سلامت سهم به سزایی در اعتلا و خودکفایی سیستم درمانی کشور دارند. پاکلی تاکسل، ماده طبی ضد سرطان است که در این دارو برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

این ماده در داروی پاگنی نبه، به صورت آزاد وارد خون نمی‌شود، بلکه در آلبومین انسانی به عنوان حامل قرار گرفته است، استفاده از این ساختار نانویی، آبگریزی سم را کاهش و حلالیت آن در خون را افزایش می‌دهد. ازطرفی، سیستم ایمنی بدن در برابر هر ماده خارجی که وارد خون می‌شود، از جمله سمی که برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود از خود واکنش نشان می‌دهد. اما از آنجا که سم مورد استفاده برای از بین بردن سلول‌های سرطانی، در این دارو در ساختار آلبومین جاسازی شده است و آلبومین از مواد موجود در بدن انسان است. سیستم ایمنی در برابر آن از خود واکنش نشان نمی‌دهد، و باعث اثربخشی بیشتر دارو می‌شود. این دارو برای درمان سرطان ریه و پانکراس کاربرد دارد.

اثرات جانبی کمتر

منافذ سلول‌های سالم از سلول‌های سرطانی کوچکتر است. ابعاد بسیار ریز ذرات دارو در حالت غیرنانویی باعث می‌شود که سم امکان ورود به سلول‌های سالم و از بین بردن آن‌ها را هم داشته باشد. قرار گرفتن ذرات دارو در ساختار مهندسی شده آلبومین، که بزرگتر از ذرات دارو در حالت عادی است، مانع ورود دارو به سلول‌های سالم و تخریب آن‌ها می‌شود؛ بنابراین این دارو ضمن از بین بردن سلول‌های سرطانی، به سلول‌های سالم ضربه نمی‌زند و اثرات جانبی کمتری دارد.

بیشتر بخوانید:درمان آکنه با نانوژل ایرانی

قیمت این دارو نسبت به نمونه وارداتی، کمتر است؛ بنابراین استفاده از این دارو، هم هزینه کمتری را برای بیمار به دنبال دارد و هم مانع خروج ارز از کشور برای تهیه داروی خارجی می‌شود.

انتهای پیام/

ساخت نانو دارو سرطان پانکراس در ایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه