مهر استاندارد بر لبنیات سنگسری/ چیکو و آرشه نشان استاندارد می‌گیرند+تصاویر


مهر استاندارد بر لبنیات سنگسری/  چیکو و  آرشه  نشان استاندارد می‌گیرند+تصاویر

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان سمنان از تدوین نشان استاندارد برای دو محصول لبنی منحصربه‌فرد عشایر سنگسری خبر داد.

رستمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان برای دو محصول آرشه و "چیکو" که از محصولات و تولیدات لبنی عشایر سنگسر است استاندارد تدوین می‌کند.

وی با اشاره به تنوع بالای مواد لبنی عشایر استان از آن به عنوان یک ظرفیت مهم نام برد و تصریح کرد: تدوین استاندارد برای این تولیدات می‌تواند به معرفی بیش از پیش این تولیدات کیفی کمک کند.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان از انعقاد یک تفاهمنامه با اداره کل امور عشایری استان در همین ارتباط خبر داد و خاطرنشان کرد: این تدوین استاندارد با همکاری جهادکشاورزی استان، اداره کل امور عشایری و اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان انجام خواهد شد.

رستمی از نشان استاندارد به عنوان یک نشان اطمینان‌بخش به مصرف‌کنندگان نام برد و گفت: در ذیل نشان استاندارد یک کد رقمی تعبیه شده که مصرف‌کنندگان با ارسال این کد 10 رقمی به سرشماره 10001517 در کمتر از یک دقیقه می‌توانند از اطلاعات لازم در خصوص کالای خریداری شده خود و از جمله کارخانه یا واحد تولیدی،پروانه واحد تولیدی، شهر یا عنوان محل تولید و..آگاهی پیدا کنند.

وی با اشاره به توانمندی کارشناسان این اداره کل گفت: استاندارد و تحقیقات صنعتی استان سمنان طی یک سال اخیر 38 استاندارد ملی را تدوین کردند. ضمن اینکه امسال نیز برای تدوین همین تعداد برنامه‌ریزی کردیم.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان از وجود بیش از 600 مدیر کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی و صنعتی این استان خبر داد و اظهار کرد: در یک سال گذشته بیش از 10 هزار ساعت دوره آموزشی برای مدیران کنترل کیفیت که نقش مهمی در کیفیت کالاهای تولیدی دارند، برگزار شده است.

مهر استاندارد بر لبنیات سنگسری/ "چیکو"و "آرشه" نشان استاندارد می‌گیرند+تصاویر

به گزارش ایسنا-چیکو محصولی لبنی عشایر سنگسر و یکی از سالم‌ترین شکلات‌های محلی است که از ترکیب عسل ، شاهدانه، کنجد و آب پنیر تهیه و معمولا با نوشیدنی‌های داغ و از جمله چای و یا در جشن‌ها و اعیاد صرف می‌شود .

همچنین "آرشه"نیز نوعی فرآورده شیری عشایر ایل سنگسر است که در هیچ‌جای جهان نمونه مشابه ندارد.آرشه که با تفت دادن نوعی پنیر و مواد دیگری از جمله روغن آرد و زردچوبه، زعفران و...تولید می‌شود از جمله فرآورده‌های بسیار مقوی است که نگهداری آن نیز نیازی به یخچال ندارد و از همین رو از دیرباز مورد توجه و استفاده مردم استان سمنان و از جمله ایل سنگسر بوده است.

انتهای پیام

مهر استاندارد بر لبنیات سنگسری/ "چیکو"و "آرشه" نشان استاندارد می‌گیرند+تصاویر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج