دستورالعمل حفاظت و بهره‌برداری از ذخایر دیرینه‌شناسی کشور تدوین می‌شود


دستورالعمل حفاظت و بهره‌برداری از ذخایر دیرینه‌شناسی کشور تدوین می‌شود

تهران - ایرنا - مدیرکل موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی به مناسبت روز ملی فسیل شناسی (سوم آبان) گفت: فسیل‌ها آثار باقیمانده از حیات در دوران‌های مختلف زمین شناسی هستند که واجد ارزش‌های علمی، تحقیقاتی، ژئوتوریسم و حتی اقتصادی اند که در راستای حفاظت از آن‌ها دستورالعمل حفاظت و بهره برداری از ذخایر دیرینه‌شناسی کشور تدوین می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، محمد مدادی در این باره افزود: فسیل‌ها جزو سرمایه و آثار طبیعی کشور محسوب می‌شوند و در بسیاری از کشورها مشمول مقررات و ضوابط خاصی به ویژه برای استخراج، خرید و فروش و خروج از کشور هستند. در کشور ما نیز بنا به تنوع زمین شناختی و وجود لایه‌ها و سازندهای دوران مختلف از پرکامبرین تا عهد حاضر، مجموعه غنی از فسیل‌های دوره‌های مختلف زمین شناسی متشکل از مهره‌داران، بی‌مهرگان، گیاهان، آثار فسیل و میکرو فسیل‌ها وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه در حفاظت و بهره برداری از ذخایر ارزشمند دیرینه شناسی با خلاء قانونی و مدیریتی مواجه هستیم، گفت: اگر چه در فصل هفتم آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مواردی را در ارتباط با تشویق کاشفین فسیل‌ها و صدور فسیل از کشور پیش‌بینی شده است و دستگاه‌های دولتی را موظف به همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ و جمع‌آوری فسیل‌های ارزشمند کرده، با این حال به دلیل عدم وجود دستورالعمل‌های شفاف تا کنون این امر محقق نشده است. البته دستورالعمل داخلی سازمان در ارتباط با مقررات صدور فسیل‌ها از کشور در سال ۶۶ تهیه شده که آن هم به دلیل عدم پشتوانه قانونی برای سایر دستگاه‌ها قابلیت اجرایی نداشته است.
مدادی با بیان اینکه متاسفانه در سالیان گذشته محدودیت‌های غیر ضروری در حوزه مطالعات دیرینه‌شناسی مهره داران به بهانه حفاظت از آن‌ها اعمال شده است، تصریح کرد: قطعاً این رویکرد تغییر خواهد کرد و درهای موزه ملی تاریخ طبیعی و مناطق فسیلی با لحاظ تمامی تمهیدات حفاظتی به روی محققان و دانشجویان باز خواهد شد.
وی گفت: با این حال تدوین یک دستورالعمل جامع و شفاف برای حفاظت از ذخایر دیرینه شناسی کشور به نحوی که شامل تمام مراحل و موارد اکتشاف، استخراج، خرید و فروش، نگهداری و صدور آن‌ها از کشور باشد، ضروری است و این دفتر در راستای وظایف قانونی خود در حال تدوین پیش نویس آن است که با همکاری دستگاه‌های مرتبط به ویژه مراکز علمی و تحقیقاتی کشور که در این امر دخیل هستند، تکمیل و پس از تصویب در مراجع قانونی اجرایی خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !